قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد
مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد

مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد

برنامه «المقابله» در شبکه الجزیره میزبان مفتی سلطان‌نشین عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی بود تا در مورد زندگی خود، اعتقادات اباضیه و تجربیاتی که به عنوان مفتی اعظم عمان پشت سر گذاشته است، صحبت کند.

به گزارش شبکه اجتهاد: الخلیلی در رابطه با ارتباط خود با سلطان فقید عمان، قابوس بن سعید، تأکید کرد که وی به بسیاری از موارد مانند نوشیدن مشروبات الکلی، بی‌حجابی و موارد دیگر انتقاد داشته و با وجود انتقاداتش، مورد آزار و طرد قرار نگرفته است و سلطان قابوس نیز به نوبه خود شنونده نصیحت‌های او بوده است.

عمان و مذهب اباضیه

مفتی اعظم عمان در مورد تبدیل سلطنت عمان به مرکز مذهب اِباضیه و نحوه برخورد آن با محیط چندمذهبی، تاکید کرد که ریشه این مذهب به سال ۱۳۰ هجری قمری باز می‌گردد و این مذهب با همگان تعامل می‌کند، مگر سه گروه: مشرک به خدا و بت‌پرست، کافر از اهل کتاب و یا امام ظالمی که بر مردم مسلط است.

وی افزود: اباضی‌ها جز شهادتین از دیگری چیزی نمی‌پرسند و هر کس که شهادتین را بر زبان جاری کند، او را برادری می‌دانند که باید حق وی رعایت شود.

احمد الخلیلی با اشاره به فراگیری علوم دینی نزد شاگردان شافعی، مالکی و حنفی و مطالعه میراث شیعه، افزود: «فتاوای اباضیه برگرفته از قرآن و سنت و اجماع علمای اهل فن است.»

مخالفت اباضیه با حاکم فاسد

الخلیلی درباره ماهیت رابطه مفتی با حاکم و استقلال فتوا از فشارهای سیاسی تاکید کرد که اباضی‌ها به حاکم وفادار نیستند و در صورتی که حاکم به حکم خدا حکومت نکند، او را طرد می‌کنند.

وی گفت فرقه اباضیه از حاکم می‌خواهد که تنها با آنچه خداوند نازل کرده حکومت کند و عدالت را برقرار نموده و به مردم آزادی بدهد. وی اظهارات برخی از علما – از دیگر فرق – را مبنی بر نهی از قیام بر حاکم را حتی در صورت ارتکاب وی به زنا به صورت علنی، محکوم و نکوهش کرد.

مفتی اعظم عمان گفت فرقه اباضیه با خوارج موافق نیست، بلکه آنها، خوارج را انکار می‌کنند و آنها را گروهی سرکش می‌دانند. وی توضیح داد که دو طرف (اباضیه و خوارج) در مورد جواز قیام علیه حاکمی که به قانون شرع حکم نکند، اتفاق نظر دارند، همچنان که مکتب اباضیه در بسیاری از امور با زیدیه هم عقیده است و به گفته وی، اختلافات میان آنان کم است.

ناسازگاری دموکراسی با شریعت

الخلیلی در قسمت دوم برنامه «المقابله» تاکید کرد که دموکراسی گاه با مسائل دین اسلام به ویژه مسائل تشریعی سازگار نیست و احکام دین اسلام را باید از قوانین عرفی که در بسیاری از کشورها در قالب قوانین وضع می‌شود، جدا کرد.

وی افزود: در مجلس شورا اجرای آن چیزی که شرع مقرر کرده است، اهمیت دارد و در مورد آنچه شریعت تصریح نکرده است، باید تحقیق کنند. وی تأکید کرد که در دموکراسی به شریعت توجه نمی‌شود و به خاطر دموکراسی نباید به امور شرعی خدشه‌ای وارد می‌شود.

موضع مفتی عمان در مورد عادی‌سازی

مفتی عمان در خصوص عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به عمان، که آن را سیاسی توصیف کرد، اظهار داشت: «مخالف هرگونه مصالحه در مورد فلسطین است و عادی‌سازی نتیجه‌ای ندارد و در نهایت فلسطین با طرفداران عادی‌سازی یا بدون آنها پیروز خواهد شد.»

احمد الخلیلی تسلط طالبان بر افغانستان پس از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها را پیروزی آشکار جنبش اسلامی طالبان دانست و گفت هیمنه آمریکا در مقابل ایمان مجاهدین شکسته شد و راز آن در ترکیب ایمان و قدرت طالبان نهفته است.

وی افزود که از هر دستوری که جایگاه اسلام را در هر کجای جهان بالا ببرد، از جمله تبدیل «ایاصوفیه» از کلیسا به مسجد در ترکیه، و از اردوغان به خاطر مواضعش در حمایت از اسلام، حمایت می‌کنم.

الخلیلی سخنان خود را با پیامی خطاب به مسلمانان ملتزم به تقوا، به پایان رساند، زیرا طبق گفته‌های خود، این کلید آسایش مسلمانان است و فاش کرد که در حال حاضر مشغول تفسیر قرآن است و سعی دارد هر چه زودتر آن را تکمیل کند.

ملاحظه: در حالی که سیاست کلی عمان دهه‌ها بر حفظ بی‌طرفی در رابطه با برخی از مهم‌ترین مسائل منطقه و خاورمیانه استوار بوده، احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم این کشور مسیری متفاوت در پیش گرفته و نظرات خود در رابطه با سیاست‌ها و تحولات داخلی و منطقه‌ای را آشکارا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

درخواست از سلطان عمان برای پایین آوردن قیمت‌ها، حمایت از پیروزی طالبان، حمایت از سیاست‌های مالی اردوغان، انتقاد از وضعیت حقوق بشری مسلمانان هند، حمایت همه‌جانبه از مسأله فلسطین و بسیاری دیگر از این چنین مسائل جهان اسلام، الخلیلی را به «مرجع دینی تراز» در نگاه بسیاری از اسلام‌گرایان اهل سنت تبدیل کرده است./ دولت دین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics