قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مقاصد شریعت استعماری؛ «سخن از صلح امروز به معنای فراموشی فلسطین است»
مقاصد شریعت استعماری؛ «سخن از صلح امروز به معنای فراموشی فلسطین است»

مقاصد شریعت استعماری؛ «سخن از صلح امروز به معنای فراموشی فلسطین است»

رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان نسبت به استفاده از مقاصد شریعت استعماری به منظور ضربه زدن به اسلام و حذف آن از زندگی مردم هشدار داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان، دکتر احمد الریسونی، نسبت به استفاده از مقاصد شریعت اسلامی به منظور ضربه زدن به اسلام و حذف آن از زندگی مردم هشدار داد. ریسونی در سخنرانی خود برای جنبش «توحید و اصلاحات» مراکش که آن را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده، توضیح داد که در استنباط و توسل به مقاصد شریعت آفتی وجود دارد که نشأت گرفته از مقاصد شریعت استعماری است.

ریسونی، که خود از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در حوزه مقاصد شریعت است، خاطرنشان کرد که عبارت «مقاصد شریعت استعماری» عمدتاً توسط علال الفاسی استفاده می‌شد؛ کسی که قوانین و ممنوعیت‌های صادر شده توسط حکومت تحت الحمایه فرانسه در مراکش را حلال و غیر ممنوع می‌شمرد. مثلا مفهوم آزادی از دیدگاه ما به معنای گرامی داشتن حقوق افراد و عزت‌بخشی است اما امروز به معنای آزادی فردی و آزادی روابط جنسی، مواد مخدر و الکل شده است.

وی افزود: مفهوم جدید «صلح» نیز همین طور است؛ معنای آن در منطقه عربی و اسلامی به ویژه به معنای فراموشی فلسطین و جنایات اسرائیل شده است. صلح یعنی فراموش کردن حقوق فلسطینی‌ها و صلح اکنون مفهومی استعماری به خود گرفته است و غرب از زمان پیروزی در جنگ جهانی دوم به دنبال تحمیل آن است و در واقع فرهنگ صلح امروز این است که مردم ستمدیده حقوق خود را فراموش کنند.

الریسونی تصریح کرد: در استفاده از مقاصد شریعت لغزش‌های عمدی یا غیرعمدی وجود دارد و ممکن است حتی مقاصد شریعت وسیله‌ای قرار گیرد که نه برای خدمت به شریعت، بلکه با هدف حذف دین و اسلام استفاده شود.

او اشاره کرد از مهم‌ترین آفاتی که در پرداختن به پرونده مقاصد شریعت باید به آنها توجه کرد، این است که کاوش در شریعت و مقاصد شرع و صدور فتوا بدون علم و تخصص و جامعیت صورت گیرد. لازم است آنکه به مقاصد شریعت می‌پردازد در موضوع علم خود متخصص و آگاه باشد. بدیهی است هرکس در علمی کاوش کند اما در آن تخصصی نداشته باشد، خطر کرده و آن علم را به بازی گرفته است. ریسونی افزود بسیاری از سخنوران دینی را می‌یابیم که در مقاصد شریعت غوطه‌ور می‌شوند و بدون صلاحیت علمی به آن استناد می‌کنند.

الریسونی متخصص در مقاصد شریعت را بیشتر شبیه پزشک دانست و گفت: در گذشته علما می‌گفتند: فقیهی که علم ناقص دارد دین را فاسد می‌کند و طبیبی که علم ناقص دارد بدن را از بین می‌برد. هر کس در هر عرصه‌ای چیزی را سطحی بیاموزد، او را تباه می‌کند.

وی افزود: برخی معتقدند اگر یک کتاب یا حتی ۱۰ کتاب در مقاصد بخواند فقیه می‌شود و این اشتباه است و همچنین از جمله آفات در برخورد با مقاصد شریعت اعتقاد برخی مجتهدان مبنی بر فتوا دادن بدون نیاز به نصوص است. / عربی۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics