قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / منطق حقوقی مواجهه با مخالفین در دولت اسلامی
منطق حقوقی مواجهه با مخالفین در دولت اسلامی

در نشستی با حضور اساتید حوزه برگزار شد؛

منطق حقوقی مواجهه با مخالفین در دولت اسلامی

نشست‌ اقتراحی «منطق حقوقی مواجهه با مخالفین در دولت اسلامی» به همت موسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه، با حضور اساتید و پژوهشگران فرهیخته دانشگاهی و حوزوی در ساختمان پردیس حکمت برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار مدیر موسسه فتوح اندیشه، با اشاره به برخوردهایی که در گذشته با مخالفین صورت گرفته است، به تحلیل و نوع رفتار مواجهه با شخص مخالف در دولت اسلامی پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: «باید به انواع مخالفت‌ها دقت داشت؛ برخی وجهه اسلامی دارند اما دفعتاً ابراز مخالفت می‌کنند و برخی از اول انقلاب مخالفت داشته‌اند و تنها گاهی مخالفت‌های پر سر و صدا می‌کنند».

رهدار همچنین در تبیین عنوان نشست گفت: «در اینجا منظور از واژه «حقوقی»، بحث نظام حقوقی و قضایی نیست، بلکه معنای عام حق مراد است؛ لذا مشکل مخالفین را باید با سیستم مدیریتی حل کرد نه با قوانین موضوعه».

در ادامه نشست، مصادیق و نمونه‌هایی از مواجهه مسولین داخلی و خارجی با مخالفین بیان شد و حسن‌لو، محقق فلسفه حقوق بیان کرد: «برخی شیوه‌های برخورد با مخالفین، شبیه مباحث برخورد با نافرمانی مدنی است و نافرمانی مدنی، بحثی مهم در زمینه مشروعیت یا عدم مشروعیت نافرمانی دارد که با حل آن می‌توان به این مسأله نیز پاسخ داد».

بنابر گزارش موسسه فتوح اندیشه، همچنین آقایان عرب‌زاده، صوفی، عارفی، حضوربخش و محمدی به طرح زوایای اجتماعی برخورد با مخالفین پرداختند که مباحث ایشان، به‌طور خلاصه تقدیم می‌شود:

نوع رفتار با مخالفین باید به‌صورت‌های رفتار مدیریتی، نصیحتی و توبیخی تنظیم گردد.

نسبت حق آزادی بیان باید در قبال حقوق جامعه بررسی شود.

مخالفت با رویه اجتماعی، جریان‌ساز است و نوع برخورد ما باید برخوردی باشد که جریانی وسیع‌تر و مثبت نسبت به جریان شخص مخالف ایجاد نماید.

اگر مخالفتی به‌صورت عامیانه صورت می‌گیرد، نحوه برخورد نیز عامیانه باشد.

ماهیت امر اجتماعی، بخشی از عقلانیت نظام ارزشی و حقوقی ما است.

نباید ظرفیت‌های شخص مخالف را نادیده گرفت و تا حد ممکن باید از ایجاد دافعه بی‌مورد اجتناب نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics