قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / مهم‌ترین کتب با موضوع «خبرگان رهبری»

مهم‌ترین کتب با موضوع «خبرگان رهبری»

به مناسبت نزدیک شدن به ایام انتخابات خبرگان شبکه اجتهاد فهرستی از مهم‌ترین کتب مرتبط با این موضوع را گردآوری کرده است که بدین وسیله در اختیار مخاطبان فرهیخته قرار می‌گیرد.

  عنوان نویسنده انتشارات صفحه سال نشر محل نشر توضیحات
۱ وظایف منتخابان مردم (مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی) محمدسعید انصاری؛ سجاد ریحانی‌نژاد فرهنگ مانا ۱۴۰ ۱۳۹۳ یاسوج ندارد
۲ مجلس خبرگان رهبری عباس نیکزاد دفتر نشر معارف ۷۶ ۱۳۹۳ قم دارد (۱)
۳ حقوق انتخابانی در نظام سیاسی ایران احسان پورمحمود الیما ۳۹۲ ۱۳۹۲ ایذه دارد (۲)
۴ مجلس خبرگان: مشروعیت، وظایف و اختیارات سیداحمد حبیب‌نژاد کانون اندیشه جوان ۲۰۶ ۱۳۸۹ تهران ندارد
۵ تحلیل حقوقی جایگاه مجلس خبرگان رهبری به انضمام مجموعه قوانین و مقررات حاکم و نقد و بررسی آن‌ها محمد عسگری چاپار ۲۲۸ ۱۳۸۶ تهران ندارد
۶ بررسی فقهی – حقوقی مجلس خبرگان رهبری فرج‌الله هدایت‌نیا تسنیم اندیشه ۲۱۶ ۱۳۸۵ قم دارد (۳)
۷ خبرگان منتخب ملت مرکز علمی فرهنگی جنات بقیه العتره ۱۶۰ ۱۳۸۵ قم ندارد
۸ از مجلس خبرگان چه می‌دانید؟ بقیه العتره ۴۸ ۱۳۸۵ قم دارد (۴)
۹ جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی دفتر پژوهش‌های فرهنگی وثوق ۲۰۴ ۱۳۸۵ قم دارد (۵)
۱۰ خبرگان بصیر (۵ جلد) سیدمحمدمسعود معصومی شباب الجنه ۱۳۸۵ قم ندارد
۱۱ آشنایی با مجلس خبرگان: پرسش‌ها و پاسخ‌ها عبدالنبی نمازی فرهنگ منهاج ۹۶ ۱۳۸۵ تهران دارد (۶)
۱۲ ولایت و خبرگان ملت محسن نصری حدیث راه عشق ۲۱۶ ۱۳۸۵ اصفهان دارد (۷)
۱۳ پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره مجلس خبرگان رهبری جمعی ‌از محققین دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ۱۶۰ ۱۳۸۵ قم ندارد
۱۴ مجلس خبرگان رهبری: جایگاه، عملکرد و شرایط اعضاء دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ۲۲۴ ۱۳۸۵ قم دارد (۸)
۱۵ خبرگان و پرسش‌های مبنایی علی نهاوندی همیاران جوان ۷۲ ۱۳۸۵ مشهد دارد (۹)
۱۶ مجلس خبرگان: بایدها و نبایدها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها محسن غرویان یمین ۴۸ ۱۳۸۵ قم دارد (۱۰)
۱۷ پرسش‌ها و پاسخ‌ها: ولایت فقیه و خبرگان محمدتقی مصباح موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ۹۶ ۱۳۸۳ قم ندارد

چکیده:

(۱) مجلس خبرگان رهبری: بررسی جایگاه، وظایف، اختیارات و مبانی تشکیل مجلس خبرگان رهبری و پاسخ به برخی از شبهات در این زمینه است. در این کتاب نخست مبانی فقهی تأسیس مجلس خبرگان و نیز موازین قانونی آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح داده شده و پس از آن شیوه کار اعضای این مجلس و شرایط عضو شدن در آن با توجه به وظایف و اختیارات تعریف شده برای اعضای این مجلس، بیان شده است. آنگاه نویسنده به شبهه دور و احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان اشاره نموده و آن را پاسخ گفته و شرط فقاهت و رجولیت در مورد اعضای آن را بررسی نموده است. در ادامه نویسنده به وظیفه اعضای مجلس خبرگان در انتخاب رهبر و نظارت بر کار او اشاره نموده و امکان وجود خطا در کار این افراد را ممکن دانسته و برخی از مسئولیت‌های قانونی آنان را در زمینه مسائل مربوط به رهبری و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران، نسبت بین این مجلس با شورای نگهبان قانون اساسی و کارهای نظارتی مربوط به این مجلس را توضیح داده است.

(۲) حقوق انتخابانی در نظام سیاسی ایران: پژوهش حاضر، با هدف تبیین مفاهیم انتخاباتی، حق رأی، شرایط انتخاب کننده و انتخاب شونده در هر انتخاب و براساس معیارها و موازین عمومی و قانونی نگاشته شده است. نگارنده در این اثر تلاش کرده تا مفاهیم حوزه انتخابات را به زبانی ساده و قابل فهم برای عموم و در سطوح کلّی و جزیی شرح دهد. مطالب اثر در دو بخش کلّی تدوین شده که در بخش نخست، کلیات و مفاهیم اصلی انتخاب توضیح داده شده و در بخش دوم، انواع انتخابات در کشور ایران در پنج فصل معرّفی شده است. مخاطب با مطالعه این کتاب، با مفاهیم کلّی انتخابات و انواع انتخابات و حوزه‌های مختلف آن آشنا خواهد شد.

(۳) بررسی فقهی – حقوقی مجلس خبرگان رهبری: در این کتاب سعی شده مسائل و مباحث مربوط به مجلس خبرگان رهبری از منظر فقهی و حقوقی بررسی شود. کتاب حاضر دربردارندهٔ این موضوعات است: کلیاتی دربارهٔ پیشینه، دلایل تأسیس و مبانی فقهی ـ حقوقی مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی و ساختار مجلس خبرگان رهبری، انتخابات مجلس خبرگان (اعم از شرایط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان، و چگونگی تشخیص شرایط داوطلبان)، وظایف مجلس خبرگان رهبری (تعیین رهبر، نظارت بر رهبر و مانند آن)، و پرسش‌های مربوط به مجلس خبرگان رهبری و پاسخ به آن‌ها. در بخش پیوست، اسامی نمایندگان دوره‌های سه‌گانهٔ مجلس خبرگان و نیز برخی آمارهای انتخاباتی درج گردیده است.

(۴) از مجلس خبرگان چه می‌دانید؟: در ۲۶ پرسشی که در این کتابچه طرح شده مجموعه کوتاهی از اطلاعات سیاسی، قانونی و حقوقی درباره جایگاه مجلس خبرگان و رابطه آن با رهبری، قانون اساسی و انتخابات ارائه شده است.

(۵) جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی: آثار و سخنرانی‌های همایش ششم دفتر پژوهش‌های فرهنگی است با عنوان «جایگاه مجلس خبرگان …» و طرح مباحثی در تحلیل نظریه‌ها، مبانی و جایگاه مجلس خبرگان رهبری و شرایط انخاب خبرگان، ارکان حکومت اسلامی، مشروعیت و صلاحیت ولی فقیه. هدف از برگزاری این همایش بحث و گفتگوی خواص نخبگان جمهوری اسلامی در تبیین ماهیت خبرگان رهبری است که در دو بخش اهداف کلی و اهداف عملیاتی در قالب کمیسیون‌ها و سخنرانی‌ها ارائه شده است.

(۶) آشنایی با مجلس خبرگان: پرسش‌ها و پاسخ‌ها: کتابچهٔ حاضر، در قالب پرسش و پاسخ، حاوی اطلاعاتی است در خصوص مبنا و وظایف مجلس خبرگان، رهبری و ولایت فقیه، شورای نگهبان، و انتخابات مجلس خبرگان.

(۷) ولایت و خبرگان ملت: در این کتاب، نخست طی مبحثی با عنوان “ولایت فقیه، حکومت اسلامی عصر غیبت” به اصل نیاز به حکومت، انواع حکومت، حکومت اسلامی و ولایت فقیه اشاره شده است. سپس درمبحث دوم، “مجلس خبرگان رهبری، منتخب ملت”، به مباحثی از قبیل مبانی فقهی و حقوقی، قوانین و مقررات، وظایف و کارنامهٔ مجلس خبرگان رهبری، دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در این خصوص و تهاجم دشمنان به ولایت فقیه و مجلس خبرگان رهبری پرداخته شده است. در بخش ضمایم نیز، قوانین و مقررات مربوط به مجلس خبرگان رهبری و انتخابات آن آورده شده است.

(۸) مجلس خبرگان رهبری: جایگاه، عملکرد و شرایط اعضاء: این مجموعه حاوی چند مصاحبه با شخصیت‌های کشور و خبرگان ملت است هم‌چنین مقاله‌هایی از صاحب‌نظران و اساتید که با این موضوعات فراهم آمده است: جایگاه فقهی ـ حقوقی مجلس خبرگان بر اساس مبانی مختلف، رابطهٔ مجلس خبرگان و ولایت فقیه، شرایط اعضای مجلس خبرگان، نظارت مجلس خبرگان بر رهبری، مقررات و عملکرد مجلس خبرگان، و روند شکل‌گیری نخستین دورهٔ مجلس خبرگان.

(۹) خبرگان و پرسش‌های مبنایی: کتابچهٔ حاضر، ضمن معرفی وظایف خبرگان، مجموع پرسش‌ها و پاسخ‌هایی است که در دورهٔ انتخابات خبرگان رهبری به رشته تحریر درآمدهاست.

(۱۰) مجلس خبرگان: بایدها و نبایدها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها: این کتابچه حاوی ۱۸ پرسش و پاسخ در خصوص “مجلس خبرگان” است ذیل این مباحث: وجه تسمیهٔ مجلس خبرگان، علت مجتهد بودن اعضای مجلس خبرگان، ضرورت تشکیل مجلس خبرگان، علت تأیید صلاحیت خبرگان توسط شورای نگهبان، تعریف شبههٔ دور و راه حل آن، معنای کشف رهبر توسط خبرگان”، “لوازم مشروعیت ولایت رهبر”، “حجیت کمیت یا کیفیت رأی”، “فرق حکومت و جمهوری”، “معنای میزان رأی ملت است”، “حکومت حق محقق”، “دموکراسی کمیت‌محور یا کیفیت‌محور”، “فقیه‌شناسی و ولی‌شناسی”، “کشف خبرگان در مقام ثبوت یا اثبات؟”، “دلایل تخطئه یا تصویب در رأی خبرگان رهبری”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics