قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس
مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس

استاد صرامی در نشستی مطرح کرد؛

مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس

حجت‌الاسلام صرامی در سمینار «حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» پیرامون یکی از نوآوری‌های تحقیق خود گفت: در این پژوهش، بحث مفصل روی آیه اصحاب کهف به عنوان مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستانهای مقدس شده و بحث توحیدمحوری در آستانهای مقدس به لحاظ مبنای فقهی اثبات شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سمینار «حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس» با ارائه ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیف‌الله صرامی، استاد حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.

حجت‌الاسلام صرامی در ارائه پروژه پژوهشی مذکور بیان کرد: مراد از آستانهای مقدس مرقد مطهر معصومین و یا کسانی که تالی تلو معصوم هستند و مردم برای زیارت، توسل و ارادت به ائمه اطهار (ع) به آن مکانها رفت و آمد زیادی دارند، مثل آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی و یا حضرت ابوالفضل العباس (ع)‌ می‌باشد.

استاد حوزه علمیه قم، استنباط و تدوین حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس‌ را از اهداف این تحقیق برشمرد و اظهار کرد:  ما یک نهاد مهمی در شیعه داریم به اسم آستان‌های مقدس که رکن دین‌‌داری تشیع هم هست ولی در عین حال احکام آن خیلی مشخص نیست. لذا دغدغه این تحقیق بحث در مورد احکام فقهی حقوقی آستانهای مقدس‌ می‌باشد.

عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی با بیان اینکه مباحث این تحقیق بر سه بخش بنا شده است، در توضیح بخش اول گفت: تاریخچه اصل شکل‌گیری آستانهای مقدس شامل تاریخچه، روابط فقهی حقوقی آستانهای مقدس و وضعیت وقفی بودن آن، از موارد طرح شده است.

این محقق حوزه علمیه قم، چارچوب کلی و مبانی مسائل فقهی و حقوقی از قبیل اصل مشروعیت برپایی آستانهای مقدس، رابطه دلیل تعظیم شعائر و احکام آستانهای مقدس، روابط حقوقی بین مردم و کارکنان آستانهای مقدس، الحاق آستانها به مساجد، را محور مباحث بخش دوم تحقیق خود عنوان کرد.

مدیر پروژه پژوهش «حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس»، در ادامه بخش سوم را مسائل خاص فقهی آستانها، مانند احکام دفن اموات در آستانها، تشرف غیر مسلمانان به آستانها و غیره، برشمرد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بخش اول کلا انجام شده است و از بخش دوم، فصل تعظیم شعائر و فصل مشروعیت برپایی آستانهای مقدس به انجام رسیده است و فصل سوم تحت عنوان جریان احکام مساجد برای آستانهای مقدس در حال انجام است.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از نوآوری‌های این تحقیق بحث مفصل روی آیه اصحاب کهف به عنوان مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستانهای مقدس است. در این بحث توحیدمحوری در آستانهای مقدس به لحاظ مبنای فقهی اثبات شده است.

حجت‌الاسلام صرامی در پایان سخنان خود یادآور شد: اثبات وجوب تعظیم شعائر علاوه بر حرمت اهانت بر شعائر است. همچنین تعیین معنا و اقسام شعائر نیز از دیگر نوآوری‌های تحقیق در بخش دوم است.

بنابر اطلاع پژوهشکده فقه و حقوق، در این جلسه که برخی از اعضای هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی، کارشناس اداره پژوهش، نماینده معاونت پژوهشی و نماینده حوزه ریاست پژوهشگاه حضور داشتند، اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در مورد سمینارِ ارائه شده بیان کردند و از سوی ارائه دهنده پاسخ داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics