قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» رونمایی شد
«موسوعة الأحادیث الفقهیة عندالمذاهب الإسلامیة» رونمایی شد

در افتتاحیه کنفرانس وحدت صورت گرفت؛

«موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» رونمایی شد

کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» به مناسبت هفته وحدت و همزمان با برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در افتتاحیه کنفرانس در تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» با همکاری و اهتمام پژوهشگاه قرآن و حدیث و شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در افتتاحیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور علمای مذاهب و مهمانان کنفرانس، توسط ‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

بنابراین گزارش، این موسوعه تلاشی پژوهشی است که با پیش‌فرض قرار دادن تلاش‌های گسترده دانشمندان اسلامی از مذاهب و نحله‌های گوناگون بر حفظ سنت نبی مکرم اسلام(ص) و گسترش آن در میان مسلمین، به بازخوانی و جمع‌آوری حداکثری متون گزارشگر سنت می‌پردازد.

این پژوهش جامع به خواست و همکاری شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت در گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث در دست انجام است و از این کتاب تاکنون «کتاب الطهاره» در ۳ جلد به چاپ رسیده است.

به‌گفته‌ی حجت‌الاسلام سید محمدحسن حکیم، دبیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث، ضمن انجام این پژوهش جامع، عالمان مذاهب فقهی از کشور‌های مختلف اسلامی مانند مصر، تونس، لبنان، عمان با فرایند پژوهشی این موسوعه آشنا شده و به ارزیابی علمی آن اهتمام ورزیده‌اند.

این کتاب تلاش پژوهشی جمع نگاری حدیث فقهی در افقی به گستره داشته‌های تمام مذاهب اسلامی است که تا پیش از این نمود جدی نداشته است.

یادآوری می‌شود، کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» در بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به عنوان کتاب برگزیده حوزه دین معرفی شده بود.

گفتنی است، چندی قبل احمد کریمه، استاد فقه مقارن و شریعت اسلامی الازهر در مصاحبه با روزنامه رای الیوم گفته بود: «موسوعه الأحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه» نمادی جدی از تلاش شیعیان ایران در تحقق همگرایی مذاهب و وحدت امت اسلامی است.

لازم به ذکر است، علاوه بر کتاب «موسوعه الاحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه»، آثار دیگر پژوهشگاه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی از جمله شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت و مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در سال جاری تهیه، چاپ و منتشر شده، چون: فلسطین، از نهر تا بحر، المسجدالأقصی تاریخیأ، فقهیأ، سیاسیأ، المسلمون و اشکالیه الوحده، اهانه‌المقدسات الاسلامیه فی الفقه والقانون، الحجاب، دراسه اجتماعیه و فقهیه مقارنه، فقه الصلاه والسلام علی‌النبی و آله الکرام، سیدنا زین‌العابدین، آیین رفتاری مسلمانان با یکدیگر، مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی، جنگ از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و صعود چهل ساله در آیینه جهانی؛ در مراسم افتتاحیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics