قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / موضع آیت‌الله مکارم نسبت به تجمع فیضیه حفاظت از شأن روحانیت است
نمی‌شود به امام خمینی(ره) نسبت داد که قائل به نظام نبودند/ امام با فقه سیاسیات انقلاب کرد نه فقه فردی

حجت‌الاسلام غرویان تشریح کرد:

موضع آیت‌الله مکارم نسبت به تجمع فیضیه حفاظت از شأن روحانیت است

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه با انتقاد از سخنان و رفتارهای صورت گرفته در تجمع اعتراضی عده‌ای از طلاب در فیضیه گفت: بازی‌های سیاسی نباید در فیضیه صورت گرفته و به نام کل حوزه تمام شود؛ چرا که توهین به تمام حوزویان است؛ انتظار مردم از روحانیت بیان سخنان منطقی، عقلانی، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه و ارائه راه‌حل‌های فقهی، علمی و اجتهادی در شرایط سخت اقتصادی برای مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه است نه اینکه به اسم روحانیت، توهین و تهدید بشنوند.

به گزارش شبکه اجتهاد، اتفاقات رخ داده در تجمع اعتراضی اخیر طلاب در مدرسه فیضیه قم نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی و برخی شعارهای سرداده شده در این مراسم که شائبه سیاسی و جریانی بودن این تجمع را بیش از پیش تقویت کرد موجب واکنش‌های انتقادی زیادی در جامعه و از سوی صاحب‌نظران شد. اما مهم‌ترین واکنش‌ها از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی صورت گرفت که ایشان با صدور بیانیه‌ای این واقعه را محکوم و آن را یک حادثه «به تمام معنا فاجعه» و «توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه» خواندند.

روحانیت نباید در مسائل سیاسی ابزار دست جریانات سیاسی شود

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، درباره نحوه صحیح ارتباط طلاب و روحانیت با مسائل سیاسی و آفات سیاسی‌کاری این قشر از جامعه به ایکنا گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه بالاخره از سیاست جدا نیست اما نوع ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که این تلقی ایجاد نشود که یک حزب و جریان سیاسی عده‌ای از طلاب و روحانیت را به کار گرفته تا از آنها استفاده ابزاری کند. این مسئله است که برای حوزه‌های علمیه خطرناک است.

وی افزود: در موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی هم آمده است که وقوع چنین حادثه‌ای در قم در مدرسه فیضیه‌ای که معروف است و پیوند فیضیه و حوزه علمیه پیوند نزدیکی است یک فاجعه است، زیرا مردم تا نام فیضیه را می‌شنوند کل حوزه علمیه، مرجعیت، تاریخ انقلاب، امام(ره) و نهضت اسلامی به ذهن‌شان خطور می‌کند. حال اینکه یک عده از طلاب بیایند و در فیضیه اقدامات ناپسندی انجام دهند، رئیس‌جمهور منتخب مردم را تهدید کنند و شعارهای توهین‌آمیز و تهدیدآمیز سر دهند به هیچ وجه با شأن حوزه علمیه، مرجعیت و روحانیت سازگاری ندارد.

موضع‌گیری آیت‌الله مکارم، حرف اکثریت حوزه علمیه است

غرویان اظهار کرد: لذا موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی واقعا به حق است و حرف اکثریت حوزه علمیه نیز همین است که کسانی باید در فیضیه حضور پیدا کرده و سخنرانی کنند که زبان حوزه باشند نه اینکه مسائل توهین‌آمیزی را نسبت به مرجعیت شیعه و علما بیان کنند. به عبارتی نحوه ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که اصل کلی پیوند حوزه و روحانیت با سیاست را بیان کند. براین اساس وارد شدن به بازی‌های سیاسی، باندی و گروهی به نام حوزه و فیضیه کاملا نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حوزه و طلاب است.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه، درباره اینکه رفتار دوگانه همین عده از معترضان نسبت به مشکلات مردم در دولت‌های مختلف، تقویت‌کننده شائبه سیاسی این نوع اعتراضات است، گفت: سخنرانانی که در این تجمع سخنرانی کردند یک کلمه درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور پیشین که کل نظام، قوای قضائیه، مقننه و مجریه را زیرسؤال برد و برخلاف حمایت رهبر معظم انقلاب از رئیس‌جمهور و دولت خواستار برکناری دولت شد، موضع نگرفتند و علمایی که رئیس‌جمهور پیشین را از زبان امام زمان(عج) به مردم تحمیل و معرفی کردند و مدافع بودند اکنون نسبت به سخنان وی سکوت کرده‌اند که همین مسئله سؤال برانگیز است.

توقع مردم از روحانیت بیان سخنان عقلانی و حکیمانه است نه تهدید و توهین

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موضع آیت‌الله مکارم شیرازی دفاع از حق و عدالت و حفاظت از شأن حوزه و روحانیت است، گفت: این بازی‌های سیاسی نباید در فیضیه صورت گرفته و به نام کل حوزه تمام شود و این توهین به تمام حوزویان است و توقع مردم از فیضیه چیز دیگری است. انتظار مردم از روحانیت بیان سخنان منطقی، عقلانی، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه و ارائه راه‌حل‌های فقهی، علمی و اجتهادی برای مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه است نه اینکه به اسم روحانیت، توهین و تهدید بشنوند.

غرویان با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات به جایگاه روحانیت در نزد مردم ضربه زده و می‌زند، گفت: مرم می‌گویند در شهر قم که پایگاه مرجعیت است آیا باید چنین صداها و سخنانی سر داده شود؟ قم شهر فقاهت، اخلاق، عرفان، حکمت و فلسفه است و اینگونه رفتارها سبب سلب اعتماد مردم خواهد شد. اگر بزرگان حوزه و مرجعیت سکوت کنند و موضع نگیرند مردم به کل مرجعیت و حوزه علمیه قم بی‌اعتماد شوند و می‌گویند این چه حوزه علمیه‌ و مدرسه فیضیه‌ای است که چنین حرکات و سخنان غیراخلاقی، غیر شرعی و توهین‌آمیز در آن انجام می‌شود. حتما در این خصوص همه مراجع موضع‌گیری خواهند کرد و این حرکات و سخنان تند و توهین‌‌آلود را محکوم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics