قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز
موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز

اندیشمندان اسلامی در حاشیه کنفرانس وحدت بررسی کردند؛

موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز

شرکت کنندگان سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در نشستی «موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز» را بررسی کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، کمیسیون «کمیسیون موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز» که در حاشیه برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هتل آزادی تهران برگزار شد.

در ابتدای نشست این کمیسیون “شیخ قاضی حنینه”، رئیس جریان وحدت در لبنان با تأکید بر اینکه باید الزامات حرکت در مسیر پیشرفت و تمدن مشخص شود، گفت: مهم‌ترین مسئله در مسیر پیشرفت، اصل اندیشه است؛ زیرا اندیشه نقاط ضعف و قوت ما را نشان می‌دهد.

وی مولفه های دیگری همچون، بازگشت به متن قرآن و سنت عملی پیامبر(ص)، پرهیز از پرداختن به عنوان‌های بی‌فایده، نیاز به قیام جمعی، حفظ کرامت انسانی، فعالیت در دو سطح فردی و اجتماعی، تأکید بر اصل تولید اندیشه، تأکید بر استفاده از عقل و قوّت جوانان و داشتن وحدت بر اساس شریعت اسلامی را به عنوان الزامات در مسیر پیشرفت و تمدن سازی برشمرد.

مسئلۀ فلسطین مسئلۀ اول تمدن اسلامی

در ادامه این نشست “شیخ تاج الدین هلالی” مفتی سابق استرالیا طی سخنانی با بیان این که متأسفانه برخی گروه ها و جریانات فکر خود را بناء خداوند دانستنه و دیگر فرق اسلامی را تکفیر می‌کنند، اظهار داشت: امروز حقیقت روشن شده و طرح دشمنان شکست خورده است اما گفتن و نوشتن کافی نیست بلکه نیاز به حرکت است. باید به عوامل از بین برندۀ تمدن اسلامی بپردازیم. امروز خداوند به امت اسلام بوسیلۀ وحدت عزت داده است.

وی همچنین مسئلۀ فلسطین را به عنوان مسئلۀ اول و اساسی تمدن اسلامی عنوان کرد.

برخی باید در خطابه‌های دینی و مواضعی خود تجدید نظر کنند

آقای بلاسم نیز در این کنفرانس با اشاره به اینکه هیچ مسلمانی نیست که مخالف تمدن و وحدت باشد، گفت: باید مقدمات و بستر وحدت را ایجاد کنیم. وقتی به اندیشه‌ها برمی‌گردیم، مشاهده می‌کنیم که پیامبر(ص) این بستر را آماده کرده است اما متأسفانه ما آن را رها کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: برخی باید در خطابه‌های دینی و مواضعی که می‌گیرند تجدید نظر کنند، زیرا برخی خطابات انحرافاتی را در سنت پیامبر(ص) ایجاد کرده و موجب اختلاف می‌گردد. لذا در حال حاضر ابزار لازم برای رسیدن به اهداف وجود دارد اما باید بدانیم که چگونه آنها را به کار بگیریم.

بلاسم بیان داشت: ما باید همزیستی درست داشته باشیم تا این اتحاد به صورت صحیح به آحاد مردم هم منتقل شود.

تقویت باورهای غلط مؤروثی؛ علت اصلی عقب افتادگی جوامع اسلامی

سید محمود کمال آرا از اساتید دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دعوت به تولید اندیشه و اندیشه‌ورزی از سوی مقام معظم رهبری منجر به ایجاد موج علمی و اندیشه‌ای در آحاد افراد جامعه شده است، گفت: تقویت باورهای مؤروثیِ اشتباه و تیز کردن شمشیر اختلاف، موجب عقب افتادگی در جوامع اسلامی شده است که باید از آنها بپرهیزیم.

سخنران دیگر “کمیسیون موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز” شیخ محمدعلی یوسف الجبرتی بود.

وی معتقد است: امروز مسئلۀ اصلی جوامع اسلامی موضوع عدالت است و فقدان آن موجب کوچ مسلمین از کشورهای خود به بلاد غربی شده است.

الجبرتی مشکل دیگر مسلمین را قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی تعصبی عنوان کرد و گفت: جامعه اسلامی باید در مقابل این موضوع بایستد. ما در آثار بزرگان دینی خود میراث بزرگی داریم که باید به آنها رجوع کنیم و باید به فکر یک بازار آزاد بین المللی اسلامی باشیم.

نیاز به یک مرکز تخصصی اسلامی برای بررسی مسائل خانواده

در ادامۀ کمیسیون آقای سید منذر حکیم رئیس پژوهشکده انساب نبوی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه ما از ذکر مؤلفه‌های مهم ایجاد تمدن غفلت کرده‌ایم بر چگونگی فعال کردن جوامع اسلامی به عنوان یک مساله بسیار مهم تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر در ایجاد تمدن اسلامی نقش خانواده است که تا به حال بررسی نشده است. جمهوری اسلامی تجربه بسیار خوبی در این زمینه دارد که باید از آن استفاده شود. ما تأکید بر یک مرکز اسلامی بزرگ داریم که تخصصاً به مسئلۀ خانواده بپردازد. مجمع تقریب و جامعه المصطفی (ص) مراجع خوبی در این زمینه هستند.

رجوع به علم الهی راه دستیابی به یک آینده روشن برای آینده

علی حکیم میهمان دیگر کنفرانس وحدت در این نشست به لزوم تبیین راهکارهای عملی در زمینه تمدن نوین اسلامی تاکید کرد و افزود: علمی که انبیا آورده‌اند علم منجر به عمل است. پس باید به علم الهی بازگردیم تا بتوانیم برنامۀ خوبی برای آینده داشته باشیم.

باید از ایران برای ایجاد برادری بین مسلمین تشویق کرد

شیخ زهیر شخصیت دیگری بود که در این کمیسیون به ایراد بحث پرداخت و افزود: امروز جهان اسلام آشفته و از هم پاشیده است که سبب آن در خارج مرزهای اسلامی است. متأسفانه برخی امروز به دنبال عادی‌سازی روابط ما با اسرائیل هستند. برخی نیز ایران را متهم به مبارزات مذهبی می‌کنند در حالی که باید ایران را بخاطر ایجاد برادری تشویق کنند.

وی بیان داشت: همۀ مشکل ما از آمریکا و اسرائیل نیست بلکه در بعضی رژیم‌های خودی هم مشکل ایجاد می‌کنند. بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی و سنی هستند که از سوی دشمنان اسلام برای ایجاد فتنه تغذیه می‌شوند. این مشکل با جلسه و حرف تنها حل نمی‌شود بلکه باید عمل کنیم تا مردم متمایل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics