قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / میراث حدیث شیعی را با مصلحت اندیشی از بین نبرید
میراث حدیث شیعی را با مصلحت اندیشی از بین نبرید

امیری سوادکوهی:

میراث حدیث شیعی را با مصلحت اندیشی از بین نبرید

نخستین همایش واکاوی اصالت میراث حدیث شیعه با پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد. در این همایش علمی تخصصی که در عالی ترین سطح اندیشمندان و صاحبنظران علمی شیعه برگزار شد، از کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه رو نمایی گردید.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمد امیری سوادکوهی از پژوهشگران حوزوی، میراث حدیث شیعی را مجموعه‌ای بسیار غنی و شایسته دانست و افزود: می‌بایست مراقب بود که این میراث بزرگ را با مصلحت اندیشی‌های بی ریشه از بین نبریم و تیشه به ریشه‌‌ی اعتقادات اصیل شیعه نزنیم.

این پژوهشگر در حاشیه‌ی این کنگره‌ی علمی، با انتقاد شدید از تحریف و حذف بخشی از احادیث گرانبهای شیعه در موضوعات مختلف خصوصاً در مقوله‌‌ی ولایت و برائت، به بهانه‌‌ی بهانه تراشی‌های دشمنان شیعه گفت: اینکه بخواهیم به بهانه‌های واهی ، آن هم در زمانی که هجمه‌های فراوانی بر علیه مذهب حقه اهل بیت علیهم السلام هست اصلی از اصول اعتقادی شیعه را حذف نماییم تا نکند مخالفان از ما ناراحت و دشمنان از آن سوء استفاده کنند، این اباطیل طنز تلخی است که مع الاسف در مجامع علمی و غیره در حال تکرار است و بی اصالت‌های روشن فکر نمای دوران با این منش غیر اصولی و با این روش بی ریشه در پی کمرنگ نمودن اصالت ریشه دار حدیث شیعی هستند.

سوادکوهی با اشاره به فهم دقیق و صحیح احادیث و درک مفهومی آن گفت: شناخت مطلق و مقید و مجمل و مبین در احادیث، امر دیگری است که در فهم حدیث، مهم و ضروری است. زیرا بسیاری از برداشت‌های اشتباه از احادیث به خاطر عدم توجه افراد ناآگاه به این مسائل است.

وی لازمه‌‌ی فهم احادیث را شناخت مبانی ادبیات دانست و افزود: اوّلین وسیله برای حرکت به سوی شناخت اسلام، آشنایی در حد اجتهاد و تخصص با زبان و لغت عرب است.

این محقق حوزوی تأکید کرد: برای درک عمیق احادیث بایستی در شناسایی صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام و انبوه روات و مؤلفین بی‌شمار متون اسلامی، صاحب نظر باشد تا بتواند صحت یا سقم روآیات تاریخ و سیره و احادیث را تشخیص دهد و این تخصص تا حدی که بتواند اخباری همچون اسرائیلیات که به متون اسلامی نفوذ کرده را از غیر آنها جدا کند و یا نفوذ فرهنگ‌های بیگانه را در مدارک دینی اسلامی تشخیص دهد و بتواند متون سالم و دست نخورده را برای استنباط حقایق اسلامی یک دست نماید، لازم است. واضح است که برای این کار دانستن مبانی تفکر و فلسفه و اعتقادات بیگانه نیز لزوم دارد و تا انسان این مبانی را به طور عمیق و دقیق نشناسد از چگونگی نفوذ آن در مکتب مورد تحقیق خود، آگاه نخواهد شد.

امیری سوادکوهی ضمن تقدیر از حجت الاسلام میرلوحی، رئیس هیات مدیره موسسه امام‌هادی علیه‌السلام، از تدارک برگزاری همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»؛ به پیام مهم آیت‌الله صافی گلپایگانی اشاره و به تیتر امروز گفت: این مرجع بزرگ به زیبایی بر اهمیت میراث ماندگار حدیث شیعه اشاره نموده و فرمودند: تفسیر اهل بیت صلوات الله علیم اجمعین، علوم مأثوره و احادیث شریفه، آثار نبویه، معارف نهج البلاغه، صحیفه‌ی سجادیه، صحیفه‌‌‌ی ثالثه و رابعه و خامسه، کتاب شریفه‌ی اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه‌ی بحار الانوار، کتاب مکارم الاخلاق و دهها و صدها اصل و کتاب همه ذخایر و گنج‌های ارزشمندی هستند که بشر همیشه در مسیر حرکت به سوی کمال به آنها احتیاج مبرم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics