قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / میراث فکری آیت‌الله خویی(ره) در بیان محمدرضا سیستانی
میراث فکری آیت‌الله خویی(ره) در بیان محمدرضا سیستانی

میراث فکری آیت‌الله خویی(ره) در بیان محمدرضا سیستانی

استاد مطرح حوزه علمیه نجف گفت: تمسک به شیوه آیت‌الله خویی در نقد احادیث و تدقیق در آن‌ها می‌تواند مانع تلاش‌های غیر علمی و مبتنی بر احادیث ضعیف شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا سیستانی در درس خارج خود به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله خویی گفت: آیت‌الله العظمی خویی شعله نورانی بود که پیشگامان حوزه‌های علمیه سال‌ها از نور وجودش بهره بردند و همچنان میراث فکری ایشان، ماندگار است و تا مدت‌های مدید چراغ راه طالبان علم و رهروان معارف دینی باقی خواهد ماند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه نجف اشرف ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته ایشان، سبک علمی استوار در تعامل با اخبار روایت شده از اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، پایبندی قاطع به نقد آن اخبار از حیث مصادر، منابع و متون و عدم اتکاء بر منابع غیرمعتبر و همچنین به کارگیری نقش علم رجال و اهمیت بالای آن در استخراج احکام شرعی و دستیابی به معارف ناب اسلامی است.

فرزند آیت‌الله سیستانی همچنین خاطرنشان ساخت: تمسک به شیوه آیت‌الله خویی در نقد احادیث و تدقیق در آن‌ها می‌تواند مانع تلاش‌های غیر علمی و مبتنی بر احادیث ضعیف شود که اگر ذره‌ای به موفقیت برسد، قطعاً تأثیر منفی بر مسیر فکری پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌گذارد. در حالی که با تمسک به شیوه و راهی که آیت‌الله خویی گشود به حول و قوه اللهی هرگز چنین موضوعی رخ نخواهد داد.

وی یادآور شد: ربع قرن از فراق استاد سپری شده است و همچنان عظمت و بزرگ منشی ایشان را به یاد می‌آورم. به یاد می‌آورم زمانی که از منبر تدریس بالا می‌رفتند و با نحوه بیان شیوا و زیبا و منطق محکم و ابهت خود که ابهت علم و تقوا و مرجعیت عالی بود، حاضران را مبهوت خود می‌کردند.

حجت‌الاسلام سیستانی افزود: عنایت و اهمیت وی به طلاب حتی طلاب جوانی نظیر من را به یاد می‌آورم در حالی که ایشان نسبت به مسائل اساسی حوزه علمیه به‌ویژه در آن نظام ستمگر دغدغه‌های فراوان داشتند.

استاد حوزه علمیه نجف در پایان برای آیت‌الله خویی دعا کرد و افزود: از خداوند تبارک‌وتعالی مسألت دارم که درجه آن مرحوم را در اعلی‌علیین رفیع گرداند و ایشان را به اجداد طاهرینش ملحق کند و بهترین پاداش نیکوکاران را نصیبش گرداند.

۳ دیدگاه

  1. اضافه میکنم که تقریرات مباحث حج ایشان فعلا تا ده جلد به چاپ رسیده است. و انصافا چه تقریرات ایشان و چه دیگر کتب فقهی که در آن به مسائل مستحدثه پرداخته اند و به قلم خود ایشان است، از نظر علمی وزین و قابل توجه و تامل است.

  2. سلام … در ۱۲ سال قبل که صدام سقوط کرد ایشان نه در حوزه و نه درس مدرسه ی درس میخواندند چون در منزل بودند و در زمان سقوط صدام نیز در دفتر آقا مجری بودند و درس و بحثی هم نداشتند لازم است یا تصحیح کنید یا بررسی کنید واقع چه بوده است ممنون

    • منظور حضرتعالی روشن نشد. تعلمات ایشان که خدمت آیت الله خوئی و علی الخصوص پدر پزرگوراشان ایت الله سیستانی بوده است. و اما تدریس هایشان در زمان صدام، چه در دوره حصر آیت الله سیستانی و چه قبل از آن را بنده بی خبرم ولی بعد از سقوط صدام ایشان اقدام به تدریس بحث حج کردند که همچنان ادامه دارد. حدودا از سال ۸۲ شمسی( با فاصله زمانی کمی از سقوط صدام) است که مشغول تدریس بحوث حج بر اساس مناسک آیت الله خوئی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics