قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / میزان فطریه و کفاره طبق اعلام دفاتر مراجع تقلید
میزان فطریه امسال از سوی مراجع اعلام شد

در حال بروز رسانی؛

میزان فطریه و کفاره طبق اعلام دفاتر مراجع تقلید

دفاتر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی مبلغ کفاره و زکات فطره امسال را اعلام کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، زکات فطره یا فطریه معادل با سه کیلوگرم قوت غالب مورد استفاده مسلمانان است که به طور معمول بر اساس مبلغ برنج یا گندم محاسبه می‌شود. بر کسی که خودش فقیر نباشد، واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله مکارم شیرازی میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ را برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب ۳ کیلو گندم به مبلغ ۷ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل ۱۵ هزار تومان اعلام کردند.

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز میزان زکات فطره بر اساس ۳ کیلو گندم را مبلغ ۷ هزار تومان اعلام کرده است. همچنین دفتر آیت‌الله نوری همدانی زکات فطریه بر اساس قوت غالب گندم ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج مبلغ ۱۵ هزار تومان و حدود ۲ هزار تومان جهت کفاره غیر عمد، اعلام گرده است.

دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان کرده که طبق نظر این مرجع تقلید مؤمنان امسال باید مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می‌باشد و کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی مبلغ ۶ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است. کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. همچین، مبلغ ۱۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

دفتر  آیت‌الله علوی گرگانی اعلام کرده است: قیمت کفاره غیر عمد برای افرادی که دارای عذر شرعی هستند، احتیاطا مبلغ ۲ هزار تومان پول نان برای فقرا است. ضمنا فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ ۶ هزار تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطا حداقل برای هر نفر ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics