قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نباید قرآن و حدیث را کتاب پزشکی تلقی کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی
نباید قرآن و حدیث را کتاب پزشکی تلقی کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی

حجت‌الاسلام محمدتقی شهیدی عنوان کرد:

نباید قرآن و حدیث را کتاب پزشکی تلقی کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار کرد: بیان‌های روایات، عرفی است و نباید از آنها ادعای پزشکی در آورد و الا خلافش ثابت می‌شود و مشکل ساز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی شهیدی در درس خارج فقه خود با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است نه کتاب پزشکی، اظهار کرد: نباید قرآن و حدیث را کتاب پزشکی تلقی کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی. از اسلام انتظار نداشته باشیم که بیماری‌های شما را درمان کند، ‌ناراحتی معده‌ و یا ‌سردردتان را خوب کند، ‌اسلام که برای این نیامده است، بلکه اسلام «‌هُدًى لِلْمُتَّقِینَ» است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ائمه ما واجد کمالات بودند، ‌غیر از این‌که معصوم بودند و از جانب خدا احکام را برای مردم بیان می‌‌کردند، کسانی هم بودند که مسائل اجتماعی را خوب بیان می‌‌کردند و راجع به بهداشت هم اگر حدیث صحیحی باشد نه هر حدیث ضعیفی را به عنوان طب اسلامی قلمداد کنیم، ما مشکل نداریم.

شاگرد مبرز مرحوم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی همچنین گفت: نباید انتظار داشت با بیان‌های عرفی ائمه(علیه‌السلام) مسائلی علمی چون پزشکی، ‌مهندسی، ‌فضا شناسی، ‌هوا شناسی، ‌کیهان‌ شناسی بنا کرد، این از اشتباهات فاحش است که انسان به بن‌بست می‌‌رسد.

حجت‌الاسلام شهیدی با اشاره به آیه ۱۴ سوره مؤمن «خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا» عنوان کرد: این بیان عرفی است و الا از نظر پزشکی، تکون جنین را بخواهید با این آیه توضیح بدهید، آن وقت بیایند ایراد بگیرند به شما که نه، ‌این درست نیست. این بخاطر این است که شما اشتباه معنا می‌‌کنید آیه را، شما فکر می‌‌کنید آیه دارد مراحل تکون جنین را بیان می‌‌کند. نه، این‌جور نیست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خود روح جنین، ‌چهارماهگی در جنین روح دمیده می‌‌شود، یک امر عرفی است که وقتی جنین به یک حدی می‌‌رسید که تکان‌های شدید می‌‌خورد و عرف می‌‌گوید روح در او دمیده شده است و الا به آن معنای پزشکی از روزهای اول قلب فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام شهیدی در پایان گفت: از نظر پزشکی یک وقت می‌‌گویید ماوراء الطبیعه‌ای حساب می‌‌کنیم که هیچکس خبردار نیست الا خدا که در چهارماهگی روح دمیده می‌‌شود در جنین، -او را نباید به پزشک می‌‌گویید- ‌پزشک می‌‌گوید شما دارید ماوراء الطبیعه‌ای حرف می‌‌زنید، ‌ما نمی‌فهمیم. اما انتظار داشته باشید که در مراحل تکون جنین قبل از چهارماهگی و بعد از چهارماهگی یک حادثه غیر مترقبه‌ای به وجود بیاید که خدا می‌‌گوید «ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ». این انتظارات از پزشکی بی‌جا است و هر کسی دنبال این راه برود، ‌به بن‌بست می‌‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics