قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نخستین «کلینیک حقوق کودک» در قم افتتاح شد
نخستین «کلینیک حقوق کودک» در قم افتتاح شد

در دانشگاه مفید؛

نخستین «کلینیک حقوق کودک» در قم افتتاح شد

نخستین «کلینیک حقوق کودک» با حضور معاون وزیر دادگستری و تعدادی از اساتید برجسته حقوقی در دانشگاه مفید قم افتتاح شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نخستین کلینیک حقوق کودک در دانشگاه مفید افتتاح شد. در بخشی از این برنامه، محسن برهان مجرد، مدیر کلینیک حقوق دانشگاه مفید گفت: کلینیک حقوق دانشگاه مفید از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از موارد دغدغه این کلینیک حقوق کودک بوده است.

او افزود: در حوزه حقوق کودک مشاوره رایگان داشته‌ایم و شش دوره مدرسه تخصصی حقوق کودک در کلینیک برگزار شده است.

برهان مجرد خاطرنشان کرد: نشست‌‌‌های تخصصی به صورت سلسله وار در سال‌‌‌های گذشته برگزار شده و در سال‌‌‌های آتی نیز مدرسه تابستانی در زمینه حقوق کودک برگزار خواهد شد.

نگاه ما به حوزه حقوق کودک باید حمایتی باشد

محمود عباسی، معاون وزیر دادگستری هم در سخنانی اظهار داشت: استان قم در زمینه تاسیس حقوق کودک نسبت به دیگر استان‌‌‌ها در تقرب قرار گرفته است. ما باید نگاهی ویژه به حقوق کودک داشته باشیم و نگاه ما به این حوزه باید حمایتی باشد و لازمه تحقق این امر فرهنگ سازی در جامعه است.

معاون وزیر دادگستری گفت: ما در عرصه حقوق کودک با چالش‌‌‌ها جدی مواجه هستیم و اگر‌‌ می‌بینیم که انسداد تحصیلی، کار اجباری، ازدواج‌‌‌های زودهنگام و غیره در جامعه وجود دارد به این دلیل است که به حوزه حقوق کودک آن طور که باید پرداخته نشده و نیازمند کارهای جدی در این حوزه هستیم.

او بیان کرد: شاید دستگاه‌‌‌های ذی ربط نتوانسته‌اند به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند، اگر دستگاه‌‌‌های دولتی مدیران خوبی بودند، ما نباید به این نقطه‌‌ می‌رسیم.

در برخی نقاط کشور کودکان و اعضای بدن قاچاق‌‌ می‌شود

عباسی تصریح کرد: در برخی از نقاط کشور قاچاق کودکان و قاچاق اعضا در حال انجام بوده و در برخی از مناطق کودکان را با مبلغ ناچیزی‌‌ می‌فروشند و در مواردی که کودک تازه به دنیا آمده به فروش‌‌ می‌رسد، متاسفانه رسما و علنا شناسنامه این کودک دستکاری‌‌ می‌شود.

او تاکید کرد: تشکل‌‌‌های مردم نهاد بهترین نقش را‌‌ می‌توانند در حوزه حقوق کودک ایفا کنند، هر جا که مردم به میدان آمده اند، کارهای بزرگی انجام شده است.

معاون وزیر دادگستری مطرح کرد: استان قم به عنوان نخستین استان در زمینه اجرای حقوق کودک انتخاب شده و دانشگاه مفید بانی حوزه‌‌‌های حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق کودک بوده و دانشجویانی که سفیران این دانشگاه در مراکز علمی هستند، منشاء آثار فراوانی شده‌اند و مسائل مربوط به حقوق کودک یکی از دغدغه‌‌‌های جدی مسئولان این دانشگاه است.

حقوق کودک نیازمند نگاه دقیق و علمی فقهاست

او عنوان کرد: حوزه‌‌‌های علمیه باید در زمینه چالش‌‌‌هایی که در این زمینه وجود دارد یاری رسان باشند و هیچ تیمی قوی تر از تیم‌‌‌های حوزوی‌‌ نمی‌تواند به یاری ما بیاید.

عباسی خاطرنشان کرد: گاهی در مجامع بین المللی سوالاتی مطرح‌‌ می‌شود که ما کار خاصی در این حوزه‌‌‌ها انجام نداده‌ایم و در این زمینه خلاء وجود دارد؛ برای پر کردن این شکاف هم علما باید ورود پیدا کنند تا ابعاد فرهنگی کار به نحو احسن به انجام برسد.

او ادامه داد: زبان دقیق و عمیق فقها که به ژرفای مسائل اشاره دارد،‌‌ می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد و ما در حقوق کودک نیازمند این نگاه دقیق و علمی هستیم.

در زمینه حقوق کودک دچار چالش جدی هستیم

معاون وزیر دادگستری ابراز کرد: در سال آینده باید چهارمین گزارش سالانه خود را به سازمان ملل ارائه دهیم در حالی که هنوز در بخش‌‌‌های مختلفی کارهای بر زمین مانده داریم، برنامه‌‌‌های مهمی در حوزه حقوق کودک در استان‌‌‌های مختلف مانند تبریز، یزد و قم و غیره در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه نیازمند یاری اساتید هستیم.

او اضافه کرد: یکی از مسائلی که در کلینیک حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد، نظام ارجاع بوده و باید در این مراکز افراد به مراکز روانی و قضایی موردنیاز ارجاع داده شود.

عباسی یادآور شد: ما در وجود وکلای موردنیاز در زمینه حقوق کودک دچار چالش جدی هستیم که باید با برگزاری دوره‌‌‌های متعدد به تربیت وکلای حقوق کودک بپردازیم. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics