قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار «آیت‌الله مکارم شیرازی» رونمایی شد
نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار «آیت‌الله مکارم شیرازی» رونمایی شد

نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار «آیت‌الله مکارم شیرازی» رونمایی شد

آیین رونمایی از نسخه سوم «نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله مکارم شیرازی» به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، با حضور این مرجع تقلید برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتر علوم اسلامی نور در این مراسم که در بیت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، در سخنانی گفت: این اثر سومین نسخه از مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی‌ می‌باشد که حاوی ۱۹۰ عنوان اثر و ۳۶۴ جلد کتاب در قالب نرم افزار منتشر شده است. این نرم افزار شامل تمام زمینه‌های علوم اسلامی است که ایشان در آن‌ها اثر دارند و موضوع این آثار شامل فقه، اصول، تفسیر، نهج البلاغه و آثاری در پاسخ به شبهات، گروه‌ها و فرقه‌های مختلف است.

بهرامی با بیان اینکه در این نرم افزار سعی شده است آخرین امکانات و قابلیت‌ها را برای جستجو و بازیابی اطلاعات فراهم کنیم؛ اضافه کرد: این نرم افزار از طریق سایت ابر نور، پایگاه نور سافت یا کتابخانه دیجیتال مرکز به نام نور لایف در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار گفته است.

برای ماندگاری آثار علمای بزرگ باید از وسایل روز بهره گرفت

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در این مراسم، ضمن ابراز خوش‌وقتی از دیدار با ریاست و مجموعه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ابزار داشت: می‌دانستم که این مرکز فعالیت فراوان دارد ولی به این شرح که ارائه شد، مطلع نبودم و این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم همراه زمان، پیشرفت کنیم.

ایشان افزود: در هر زمانی، ابزار جدید ممکن است بوجود آید و خوشبخت کسانی که پیش‌قدم شوند و از آن ابزار برای پیشرفت اسلام و علوم اسلامی کمک بگیرند.

ایشان با اشاره به تالیف کتاب «جلوه حق» که اولین کتابشان بوده و کتاب «فیلسوف نماها» گفت: بنده عنایت و امداد الهی را در این فعالیت‌ها و آثار خیر آنها را بسیار دیده‌ام. خوشحالم که این آثار با توجه شما به صورت دیجیتال درآمده و باید از ابزار روز استفاده کرد تا این آثار ماندگار شده و نسل‌های آینده از آن بهرمند شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: آثار بزرگانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی همه با کمک خداوند، جاودانه و ماندگار شده است. از اینکه شما آستین بالا زدید و این مجموعه کتاب‌ها را به صورت نرم‌افزار گردآوری کرده‌اید، من به سهم خودم تشکر می‌کنم و ان شاء الله ثواب آن برای همه ما محفوظ خواهد بود. از شما تشکر می‌کنم و می‌دانم که این نرم‌افزار برای آیندگان مفید خواهد بود. امیدوارم خداوند پاداش خیر به شما و همکارانتان و همراهانتان عنایت فرماید بخصوص انکه در ماه مبارک رمضان این کار انجام شده که نشانه برکت و عنایت پروردگار است.

ایشان در پایان سخنان خود، چنین گفت: دعاگوی شما و مجموعه مرکز نور هستم و اگر مشمول عنایت الهی نبودید، این همه آثار در این مدت ۳۰ ساله از شما منتشر نمی‌شد. بعضی کارها در آن عنایت الهی دیده می‌شود. بنده در تالیف تفسیر نمونه، این عنایت را به وضوح مشاهده کردم. لطف و فضلی که خداوند به ما عنایت فرمود و این کار را انجام دادیم و اکنون هم مشغول به بروز رسانی، بازنویسی و اصلاح آن هستیم. نورآوری و به فکر افتادن هم نشانه امداد الهی است. وقتی زحمت و تلاش، دارای آثار و نتیجه باشد، انسان هم احساس خستگی نمی‌کند. به سهم خودم از شما تشکر می‌کنم و از صمیم دل همه شما را دعا می‌کنم و می‌دانم که زحمت زیادی کشیدید، و آماده هر گونه کمک به مجموعه شما هستم.

گفتنی است، این نرم‌افزار متن ۱۹۴ عنوان کتاب در ۳۶۴ جلد از آثار معظمٌ‌له، به زبان‌ فارسی و عربی، مشتمل بر موضوعات: تفسیر قرآن، زندگانی و سیره معصومان(علیهم السلام)، فقه، اصول، تاریخ، کلام و عقاید، فلسفه، اخلاق، دعا و زیارت، احکام، فلسفه احکام، شرح نهج البلاغه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تفسیر نمونه (۲۸ جلد)، پیام امام امیر المؤمنین(علیه السلام) (دوره ۱۵ و ۲۰ جلدی)، در جستجوی خدا، آیات ولایت در قرآن، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، اهداف قیام حسینی، پنجاه درس اصول عقاید برای نوجوانان، شیوه همسری در خانواده، الأخلاق فى القرآن، الزهراء(علیها السلام) سیده نساء العالمین، القواعد الفقهیه، الأنوار الأصول، المعاد و الآخره از جمله کتاب‌های ارائه شده در نسخه سوم “نرم‌افزار مجموعه آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله” می‌باشند.

ارائه در قالب جدید کتابخانه استاندارد، جستجو به روش‌‌های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب‌‌های برنامه، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و نیز امکان یادداشت‌برداری از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار می‌باشد.

اطلاعات بیشتر از نرم افزار: https://b2n.ir/b75397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics