قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نشست‌های زوائد علم اصول، یک جنایت علمی است/ تمام مباحث اصولی اثر فقهی دارد
شورای افتا مشترک میان شیعه و سنی در دمشق تشکیل می‌‌شود/ روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتای الازهر داریم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد:

نشست‌های زوائد علم اصول، یک جنایت علمی است/ تمام مباحث اصولی اثر فقهی دارد

آیت‌الله اراکی برگزاری نشست‌های زوائد علم اصول را جنایتی علمی خواند و با تأکید براینکه نباید افراد غیر متخصص در این مباحث اظهار کنند تأکید کرد: ما با دلیل اثبات کرده‌ایم که تمام مباحث اصولی ثمره فقهی دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محسن اراکی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با اشاره به پخش فایل صوتی از وی در جلسه درس خارج مبنی بر اینکه نباید نشست‌هایی با عنوان زوائد علم اصول برگزار شود، به رسا گفت: هرکس می‌خواهد در این عرصه‌ها وارد شود باید متخصص باشد و در این عرصه کار کرده باشد، مثل اینکه فردی که طبیب نیست بگوید نصف علم طب اضافی است.

وی افزود: مسأله مهم این است که این سبک بحث‌ها توسط کسانی مطرح می‌شود که تخصص کافی  در این عرصه ندارند و اطلاع درستی از معنای علم اصول و جایگاه مباحث اصولی ندارند و صرف اینکه فردی دو تا درس خوانده باشد که متخصص نمی‌شود.

آیت‌الله اراکی با تأکید براینکه هر انسانی که می‌خواهد در علمی اظهار نظر کند باید احاطه نظری و کاربردی به آن علم داشته باشد، ابراز داشت: احاطه نظری یعنی این‌که خوب درس‌ها را خوانده و بلد باشد و احاطه کاربردی مهم‌تر است که فرد حداقل بیست سال یا سی سال در آن علم فعالیت کند و در محل بحث ما باید فرد در عرصه‌های مختلف فقه استنباط و اجتهاد کند و بعد بگوید که این مسأله اصولی به درد می‌خورد یا نه.

وی تأکید کرد: کسی که در علمی سابقه ندارد و نظری بدهد این می‌شود اظهار نظر غیر متخصص که این کار خودش فی نفسه جنایتی و تخلفی است علمی که به هیچ وجه پذیرفته نیست.

استاد مطرح حوزه علمیه قم با اشاره به ایراد دوم که بر نشست بررسی زوائد علم اصول وارد است، عنوان داشت: اینکه شما می‌گویید این بخش زائد است باید گفت اصولا در هیچ علمی که به وسیله عالمان محقق و برجسته آن تدوین می‌شود زائد بودن معنا ندارد، چراکه علما کاری بی‌خودی نمی‌کنند مثل اینکه بگوییم عاقلی کار غیر عاقلانه بکند.

آیت‌الله اراکی در پایان گفت: این افراد با برگزاری این نشست‌ها به بزرگترین محققان علم اصول اتهام می‌زنند که شما کار غیرعاقلانه کرده‌اید و مطلب سوم آنکه ما در بحث‌های خود روشن کردیم که تمام مباحث اصولی اثر فقهی دارد و به همین دلیل اصلا عنوان زوائد علم اصول هیچ معنایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics