قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مشق اجتهاد / نشست خبری آغاز کارگاه‌های مشق‌اجتهاد در حوزه علمیه خراسان
ادبیات سکولار بخشی از حوزه را به همه آن تعمیم ندهیم/ سکولار دانستن حوزه بی‌انصافی است

نشست خبری آغاز کارگاه‌های مشق‌اجتهاد در حوزه علمیه خراسان

نشست خبری طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی و آغاز کارگاه های مشق اجتهاد، بیستم تیر ماه با حضور حجت الاسلام مصطفی دُرّی مدیر طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی، حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان و حجت الاسلام هادی حصاری مدیر ترویج و گسترش پژوهش حوزه علمیه خراسان در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت الاسلام دُرّی در ابتدا به ویژگی ها و مزیت های این طرح اشاره کرد و گفت : طرح روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی مصوب میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات و به محوریت مؤسسه آموزش امام رضا(ع) انشالله در چهار شهر قم، تهران، مشهد و اصفهان از هفته آینده آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام دُرّی به تفاوت این کارگاه ها با سایر کارگاه های برگزار شده اشاره کرد و افزود: در این طرح به دنبال این هستیم که کارگاه هایی به صورت عمومی برگزار نکرده و پژوهشگران نیمه فعال حوزه را هدف قرار می دهیم، منظور از پژوهشگران نیمه فعال کسانی هستند که در مقطع سطح ۴ حوزه مشغول به تحصیل یا از نحبگان سطح سه هستند که تاکنون پژوهش جدی در حوزه فقه انجام ندادند.

حجت الاسلام دُرّی گفت: با تمام مجلات فقهی سراسر کشور تفاهم نامه امضا کردیم تا مقالاتی که در کارگاه ها تولید می شود حتما به انتشار برسد، ما معتقد هستیم که یکی از انگیزه هایی که باعث می شود افراد به عرصه پژوهشگران حرفه ای بپیوندند، چشیدن طعم انتشار مقاله در یک مجله معتبر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دو کارگاه به صورت همزمان در هفته آینده و یک کارگاه با محوریت مرکز تخصصی آخوند خراسانی در دهم شهریور ماه برگزار خواهد شد، گفت: امید است در پایان دوره ما بتوانیم نوید اضافه شدن بیش از ۵۰ طلبه نخبه را به عرصه پژوهشگران فقه بدهیم.

وی افزود: از معاونت پژوهش حوزه علمیه و مرکز استعدادهای برتر که برگزار کننده هستند، درخواست کردیم به ازای هر پنج پژوهشگر یک پشتیبان را معرفی کنند، پشتیبان کسی است که حداقل سابقه نگارش سه مقاله منتشر شده را دارد و وظیفه او پیگیری و راهنمایی علمی به پژوهشگر در طول دوران نگارش مقاله است و پشتیبان ها این امکان را خواهند داشت تا مقالاتی که به یاری او تولید می شود را به صورت مشترک به نام خودشان و نویسنده به چاپ برسانند.

در ابتدای نشست حجت السلام علی اکبر نوایی، مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به ضرورت پاسخگویی فقه به نیازهای روز اشاره کرد و گفت: اجتهادی که نیازهای زمان را پاسخ دهد در آیات قران نیز منعکس شده است و دستور می دهد که نیازها را از درون فقه استخراج کنیم که در این زمینه روایات زیادی هم وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics