قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود!/ ساماندهی و نظارت بر دروس خارج و تقریرات امری ضروری است
نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود!/ ساماندهی و نظارت بر دروس خارج و تقریرات امری ضروری است

آیت‌الله علم‌الهدی:

نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود!/ ساماندهی و نظارت بر دروس خارج و تقریرات امری ضروری است

نظارت بر استاد نیز اهمیت دارد و توانمندی تحلیل علمی، اشاره به نظریات علما، و  ارائه نظر و رای خود از مولفه‌های حداقلی کرسی درس خارج است. نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود! استاد بدون تحلیل علمی می‌آید و مطالبی را می‌گوید و شبیه این است که یک مقاله‌ای را م‌یخواند. نظارت بر استاد نباشد، اینطور می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و امام جمعه مشهد در دیدار با مسئولین مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان ضمن ابراز خرسندی از شروع ساماندهی دروس خارج و لازم دانستن آن،  عدم ساماندهی دروس را وجود مشکلی از زمان گذشته حوزه تلقی کرد و گفت: زمانی که ما وارد حوزه علمیه شدیم، حوزه علمیه ساماندهی نداشت و بعد از آنکه به تدریج دروس حوزه ساماندهی شد، اما باز هم دروس خارج ساماندهی نشد، لذا وجود مدرسه سطح چهار، در این جهت یک اقدام مبارک و فکر خوبی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه اولین کسی که در حوزه علمیه مشهد، امتحان درس خارج را مطرح کرد مرحوم آیت‌الله میلانی(ره) بود، بیان کرد: دغدغه ایشان در زمان خودشان این بود که طلاب درس خارج امتحان بدهند و زمانی که موافقت عمومی صورت نگرفت، این امتحان گرفتن را از طلاب مدرسه خودشان شروع کردند و برای سایر طلاب اختیاری قرار دادند و برای شرکت کنندگان یک امتیاز و شهریه‌ای مقرر کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان در ادامه با بیان اینکه مهم ترین موضوع در ساماندهی درس خارج، نظارت بر دروس خارج است، تاکید کرد: نظارت بر استاد نیز اهمیت دارد و توانمندی تحلیل علمی، اشاره به نظریات علما، و  ارائه نظر و رای خود از مولفه‌های حداقلی کرسی درس خارج است. نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود! استاد بدون تحلیل علمی می‌آید و مطالبی را می‌گوید و شبیه این است که یک مقاله‌ای را م‌یخواند. نظارت بر استاد نباشد، اینطور می‌شود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: از همه مهمتر نظارت بر تقریرات طلابی است که پای درس حاضر می‌شوند و نباید به صرف نوشتن اکتفا شود. باید بررسی کنیم چطور این تقریرات تهیه می‌شود؟ امتحانات آخر سال به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. در امتحان آخر سال طلبه می‌آید یک صوتی را از اول تا آخر گوش می دهد، ظرف چند روز تقریرات را می‌نویسد، لکن این فایده‌ای ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن استقبال از قانون مصوّب در زمینه امکان انتخاب درس طلاب سطح چهار تا سال دهم خارج، آن را بستری در جهت ارتقای بار علمی و رشد کیفی طلاب درس خارج دانست و این اقدام را، اقدامی پسندیده خواند و خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که طلبه باسواد تربیت شود.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان به تشریح برنامه ها و اهداف مدرسه عالی سطح چهار پرداخت و گزارشی از طلاب شرکت کننده در درس خارج در سال جاری را ارائه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics