قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظام اسلامی به تعظیم و تکریم شهدا نیازمند است/ شیعه و سنتی در جمهوری اسلامی کنار یکدیگرند
نظام اسلامی به تعظیم و تکریم شهدا نیازمند است/ شیعه و سنتی در جمهوری اسلامی کنار یکدیگرند

رهبر انقلاب اسلامی:

نظام اسلامی به تعظیم و تکریم شهدا نیازمند است/ شیعه و سنتی در جمهوری اسلامی کنار یکدیگرند

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان‌وبلوچستان که در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۶ برگزار شده بود که در محل این همایش در زاهدان منتشر شد. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ ملّی شهدای استان سیستان‌وبلوچستان به شرح زیر است:

شبکه اجتهاد: بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم. تجلیل از شهدای عزیز و فداکارمان یکی از حسناتی است که بحمداللّه در این برهه از زمان، در این دوره رایج شده است. اینکه در استان‌های مختلف، از مجموعه‌ شهدای هر استانی با عظمت و با جلالت یاد می‌شود و شهدا تعظیم می‌شوند؛ این بسیار کار مفید و کار لازمی است. لکن در بعضی از مراکز کشور و استان‌های کشور یک خصوصیّتی وجود دارد که این عمل حسنه، این عمل صالح، در آن مراکز، کأنّه به طور مضاعف حسنه محسوب می‌شود؛ یکی از این مراکز، استان سیستان و ‌بلوچستان است.

خیلی برای بنده جذّاب است که مشاهده می‌کنم جمعی از برجستگانِ قشرهای مختلفِ استانِ سیستان و ‌بلوچستان و مسوولان محترم این استان گِرد یکدیگر آمده‌اند تا برای شهدای این استان -که استان مظلومی است- بزرگداشتی را تهیّه ببینند و از آنها یاد کنند و آنها را تعظیم کنند؛ برای بنده خیلی جالب است، خیلی خوب است. مردم بلوچ مردمی هستند که محبّتشان زیاد است؛ مردم گرم، صمیمی، باصفا و البتّه بااستعداد؛ استعداد هم در آن استان خیلی زیاد است. منتها در طول تاریخ -چه زمان قاجاریّه، چه زمان پهلوی- در این سال‌های طولانی، به آن منطقه و مردم آن منطقه جفا شده، بی‌اعتنائی شده. در آن‌وقتی که ما آنجا بودیم، با مردم اُنس داشتیم و صحبت می‌کردیم؛ [امّا حتّی] یک مأمور نیمه‌کاره به شهری مثل ایرانشهر که در واقع مرکز سیاسی و جغرافیایی بلوچستان محسوب می‌شد، قدم نگذاشته بود؛ یا سراوان که مرکز علمی و معنوی بلوچستان محسوب می‌شد، [حتّی] یک مأمور -یکی مثل استاندار- آنجا قدم نگذاشته بود.

آنچه انسان در برخورد با این مردم احساس می‌کرد، این بود که این‌ها نیازمند محبّتند و خدای متعال محبّت این‌ها را در دل ما انداخت، در دل مسوولان هم انداخت، کارهای زیادی هم برای سیستان و بلوچستان انجام گرفته. همه‌ این کارهایی هم که حالا آقای استاندار گفتند، کارهای لازمی است، منتها من به ایشان توصیه می‌کنم که به این اکتفا نکنید که حالا در این جلسه به بنده بگویید؛ من که کننده‌ این کارها نیستم، کننده این کارهای مسوولان دولتی‌اند؛ چه خطّ‌آهن‌، چه آب‌شیرین‌کن‌، چه خیلی چیزهای دیگر؛ بروید دنبال کنید، بروید در دولت از مسوولان بالادستِ خودتان به‌طورجدّی بخواهید که دنبال کنند؛ آن‌ها هم راه‌هایش را بلدند؛ اگر راهی واقعاً داشته باشد -که دارد- راهش را بلدند. نگاه کنید به کارهای واجب در صحن استان.

دشمن اتّفاقاً روی همین نقطه تکیه کرده، روی همین نقطه انگشت گذاشته و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند. شما وقتی‌که می‌آیید می گویید که یک بچّه‌ سنّیِ یازده دوازده‌ساله در شلمچه برای دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت می‌رسد، این بزرگ‌ترین خبر از وحدت و همدلی شیعه و سنّی در سیستان و بلوچستان است؛ این ‌چیز کوچکی نیست، این مساله‌ خیلی مهمّی است.

وقتی‌که فرض بفرمایید فلان مولویِ سنّی به‌خاطر دفاع از جمهوری اسلامی مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرد و به‌دست ضدّ انقلاب به شهادت می‌رسد این‌ها را باید بزرگ کنید، این‌ها را باید برجسته کنید، نمایان کنید؛ چنین ‌چیزهایی ما داشته‌ایم در سیستان و بلوچستان.

این خیلی مهم است که شما در این استان، این وحدت حقیقی و واقعی را به نمایش بکشید، نشان بدهید به مردم؛ راهش هم همین‌هایی است که این سردار محترم بیان کردند؛ یعنی همین کارهای فرهنگی گوناگون، از تهیّه‌ کتاب و خاطره و متاع‌های فرهنگی؛ چه آنچه مربوط به هنر تصویری است، چه آنچه هنر صوتی است و امثال اینها. از همه‌ این‌ها استفاده کنید، این حقیقت را مجسّم کنید، مشخّص کنید، که همه ببینند که در جمهوری اسلامی برادران شیعه و سنّی در کنار هم در دشوارترین میدان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

چند سفر آمدم بلوچستان و آنجا -در زاهدان، در ایرانشهر، در خاش، در سراوان، در چابهار، در خود زابل و در جاهای مختلف استان- حرکت کردم، سفر کردم. وقتی‌که انسان وارد می‌شود در این شهر[ها]، احساس می‌کند مردم نسبت به جمهوری اسلامی به‌معنای واقعیِ کلمه دارای صمیمیّتند؛ این را انسان بوضوح در آنجا احساس می‌کند. خب این‌ها در میدان جنگ و میدان فداکاری بیشتر از همه جای دیگر خودش را نشان می‌دهد.

علّت قوّت چیست؟ قوّت ایمان‌ها و ایستادگی‌ها. اینجا که می‌رسیم، شما می‌بینید آخرِ این زنجیره‌ بسیار مهم، منتهی می‌شود به شهدا، به جانبازان، به فداکاران، به ایثارگران؛ به اینها منتهی می‌شود. آن چیزی که موجب شده است این جمهوری اسلامی بحمداللّه ابّهت خودش را در دنیا حفظ بکند و روزبه‌روز جلوه‌ بیشتری در دنیا بکند و این‌همه توطئه و مانند این‌ها نتواند تأثیر بگذارد، فداکاری‌های مردم است؛ علّت، این ایمان‌های راسخ است که مظهر کامل و عالی آن عبارت است از شهدا و شما دارید شهدا را تعظیم می‌کنید و تکریم می‌کنید و نامشان و یادشان را زنده می‌دارید. ما به این احتیاج داریم؛ جمهوری اسلامی به این تعظیم و تکریم شهدا نیازمند است. بنابراین، کارتان کار بسیار خوبی است، کار کاملاً درست و لازمی است.

والسّلام‌علیکم‌ورحمه اللّه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics