قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه
همه چیز در مورد رصد هلال ماه شوال 1443

نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه

ستاد استهلال کشور دیشب هلال ماه را در آسمان رویت کرد و به تبع آن دفتر مقام معظم رهبری یک‌شنبه را عید سعید فطر اعلام کردند اما چند تن از مراجع دوشنبه را عید دانسته‌اند.

شبکه اجتهاد: ستاد استهلال کشور دیشب هلال ماه را در آسمان رویت کرد و به تبع آن دفتر مقام معظم رهبری یک‌شنبه را عید سعید فطر اعلام کردند اما چندتن از مراجع دوشنبه را عید دانسته‌اند. در همین زمینه مسائل فقهی که مسبوق به سابقه نیز بوده است، رهبر معظم انقلاب سخنانی را چند سال پیش ایراد فرمودند که مرور می‌شود:

در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمی‌شود.

بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل می‌کند.

منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را می‌بیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد.

بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است.

دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. ان‌‌شاءالله خداوند همه‌‌مان را موفق و مؤید بدارد.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری _ ۵ شوال ۱۴۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics