قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقدی بر کتاب امر به معروف و نهی از منکر مایکل کوک
نکته‌ای در اتحاد روايات

تازه‌های نشر؛

نقدی بر کتاب امر به معروف و نهی از منکر مایکل کوک

کتاب «نقدی برکتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» (اثر مایکل کوک)؛ به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفر پیشه فرد (استاد خارج فقه و اصول دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه)، به‌تازگی از سوی موسسه احیاء امر طاها به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، از آنجایی که کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشۀ اسلامی (نوشتۀ مورخ شهیر آمریکایی مایکل کوک) در کشور ایران ترجمه و  برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد و در مجامع علمی آوازه و سمعه‌ای یافت؛ ولی شوربختانه نقدی بر آن ارائه نشد و تمامی گزاره‌های آن تلقی به قبول شد.

نوشتار پیش رو در صدد ارائه نقدی جامع بر کتاب مایکل کوک است، که برخی کتاب امر به معروف وی را تا حد درس خارج امر به معروف این استاد دانشگاه پرینتسون معرفی و آن را «درس خارجی در خارج» دانسته اند.

حجت‌الاسلام جعفر پیشه‌فرد در مقدمه این کتاب می‌نویسد: روشن است که گزارش‌ها و ارزیابی فصول این کتاب، بدین معنا است که به نقص و ابهام‌های احتمالی آن نیز اشاره شود و چنانچه خواننده گرامی در ضمن مطالعۀ دروس در پاورقی‌ها مشاهده می‌کند، پرسش‌ها و ابهامات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود؛ از جمله آنکه شیعه را از زیر شاخه‌های معتزله معرفی می‌کند و یا شیعه را در مورد امر به معروف و نهی از منکر، در برابر سلطان ستمگر اهل تسلیم و رضا معرفی می‌نماید و یا به سرنوشت امامان شیعه مانند عدالت پیشگی امیرمؤمنان علی در دوران حکومت آن حضرت، حتی اشاره‌ای کوتاه نمی‌کند.

همچنین قیام کربلا توسط امام حسین (ع) که نقطۀ اوج قیام شیعه در برابر سلطان جائر و ستمگری است که منکرات در دستگاه آن نهادینه شده بود و به تأسی از آن صدها قیام و انقلاب دیگر در دنیا به وجود آمده، نمی‌پردازد و به جای این مسائل، بیشتر دوران قبض ید ائمه شیعه و شیعیان را که در تقیه به سر برده اند، گزارش می‌کند.

گذشته از اینها، مباحث پایانی کتاب که ناظر به تحولات دوران معاصر در جوامع اسلامی و به ویژه جوامع شیعه در دوران پس از انقلاب اسلامی است، اشکالات فراونی دارد که در جای خود به آن اشاره شده است.

یادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «نقدی برکتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفر پیشه فرد، بهار ۱۴۰۲ از سوی موسسه احیاء امر طاها در ۴۲۰ صفحه و به قیمت ۲۰۰هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

«چالش‌های فکری نظریه ولایت فقیه»، «پیشینه نظریه ولایت فقیه»، «مفاهیم اساسی نظریه ولایت فقیه»، «پرسش و پاسخ در مورد ولایت فقیه»، «منصب امامت جمعه در حکومت اسلامى»، «ابعاد فقهی – سیاسی نماز جمعه»، «اندیشه‌های سیاسی پدر انقلاب اسلامی»، «ت‍ش‍خ‍ی‍ص‌ م‍ص‍ل‍ح‍ت»‌، «حکومت اسلامی؛ مشروعیت، پاسخگویی، کارآمدی»، «خبرگان و تداوم شرایط رهبری (با رویکردی به موضوع نظارت بر رهبری در نظام اسلامی)»، «نظریه ولایت فقیه کی بنیادی اصول»، «بررسی پارادوکس نظارت و مشروعیت سیاسی»، «پیامبر اکرم (ص) و چند همسری»، «پیوند دین و سیاست در گفتمان عاشورا» و …. از آثار این استاد حوزه علمیه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics