قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقد و بررسی تکنولوژی تراریخته/ اصلاح ژنتیک در تضاد با خلقت خدا است
نقد و بررسی تکنولوژی تراریخته/ اصلاح ژنتیک در تضاد با خلقت خدا است

از سوی استاد طب اسلامی عنوان شد؛

نقد و بررسی تکنولوژی تراریخته/ اصلاح ژنتیک در تضاد با خلقت خدا است

یک عده‌ای سراغ طب شیمیایی رفتند و منتظر ماندند که نقض و ابرام‌ها از آن‌طرف بیاید و یک عده‌ای هم سراغ طب سنتی رفتند و یک عده‌ای هم سراغ طب اهل‌بیت و پیامبر رفتند. خیلی زود این نتیجه به دست آمد که طب اسلامی جلوتر است و این چیزی است که الآن مشهود به این‌همه مراجعات و تأثیرات و درمان‌هاست؛ و این قابل‌انکار نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، با تصمیم و همت بخشی از جریانات تحول‌خواه حوزه علمیه قم خصوصاً فعالان و متخصصین طب اسلامی دور سوم مباحثات و گفتگوها درباره مسئله خطرناک ترا ریخته‌ها در روزهای پایانی مردادماه برگزار شد.

در نشست آغازین این گفتگوها که با استقبال جدی فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت‌الله عباس تبریزیان مؤلف کتاب دراسه فی طب الرسول المصطفی (صلی‌الله علیه و اله و سلم) به ارائه نظرات خود درباره طب اسلامی و محصولات تراریخته پرداخت.. متن کامل سخنرانی آیت‌الله عباس تبریزیان را در ادامه بخوانید:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدالله لله رب‌العالمین و صل الله علی‌محمد و اله الطاهرین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

امروز قرار است راجع به تغذیه و مسائل ترا ریخته صحبت شود. در مورد این‌جور مباحث دو راه وجود دارد، یعنی دوستان و محققین دودسته ورود به این‌گونه مباحث دارند: یک دسته می‌روند داخل مطالبی که غرب اعلام می‌کند و علوم تجربی در آن‌ها نظری داشته باشد و وارد این مسائل می‌شوند و به نقض و ابرام‌های آن می‌پردازند، چون حقیقتاً ما در این مسائل کارایی نداشته و نمی‌توانیم تحقیقات مستقلی داشته باشیم و منتظر می‌شویم تا یک‌چیز از دهان غربی‌ها در مذمّت موضوعی مثل ترا ریخته‌ها خارج شود، یعنی مثلاً فلان شخص درباره این مطلب، چنین گفته و خود شرکت فلانی این‌طوری اقرار کرده است. خود آن‌ها مبحثی مثل ترا ریخته‌ها را مطرح می‌کنند و بعد منتظر می‌شویم خود آن‌ها این مسئله را نقد کنند و ما به این نقد تمسک کنیم. این‌یک راه است.

همچنین ممکن است عده‌ای قدرت تحقیق و بررسی و آزمایش هم دارند و به نتایج مطلوب یا نامطلوب می‌رسند. امکان این هم هست.

طب اهل بیت(ع) تنها راه نجات

ولی یک روش و دسته دیگر هم وجود دارد و آن این است که شخص بگوید من کاری ندارم غرب و شرق چه می‌گویند، می‌خواهند ترا ریخته‌ها را نقد یا تأیید کنند و آنچه برای من مهم است کلام خدا و پیامبر و اهل‌بیت است و به کلام آن‌ها پناه می‌برم. این خود، یک تجربه است. اگر می‌بینید کشور در خیلی از جوانب عقب‌افتاده و ما در خیلی موارد ضربه خوردیم، علت این است که ما به پیامبر و اهل‌بیت پناه نبرده‌ایم. یک مثال کوچک بزنم. یک عده‌ای سراغ طب شیمیایی رفتند و منتظر ماندند که نقض و ابرام‌ها از آن‌طرف بیاید و یک عده‌ای هم سراغ طب سنتی رفتند و یک عده‌ای هم سراغ طب اهل‌بیت و پیامبر رفتند. خیلی زود این نتیجه به دست آمد که طب اسلامی جلوتر است و این چیزی است که الآن مشهود به این‌همه مراجعات و تأثیرات و درمان‌هاست؛ و این قابل‌انکار نیست، ولی آن‌کسانی که سراغ تجربه طب شیمیایی رفتند و مردم را نابود کردند و منتظر هستند اروپا به این نتیجه برسد که طب شیمیایی صلاحیت ندارد، این‌ها آسیب جدی زدند و جمعیت کشور را نابود کردند و مردم را نابود کردند و تازه می‌خواهند بفهمند که آیا کارشان درست بوده یا نبوده.

ضرورت همکاری وزارت بهداشت با طب اسلامی

ولی راه بهتر این است که ما سراغ قرآن و پیامبر و اهل‌بیت برویم و آن سفارش‌ها پیامبر و اهل‌بیت و قرآن را عمل کنیم و منتظر غرب و شرق نباشیم؛ [در این صورت] حتماً جلو خواهیم افتاد. اگر در این طب اسلامی که کسانی با آن مخالفت و مقاومت می‌کنند مانند وزارت بهداشت، اگر دست در دست طب اسلامی بگذارند، این طب خیلی زود در کل دنیا شناخته خواهد شد و حرف اول در تمامی دنیا را خواهد داشت. این‌یک میان‌بُر است. الآن یک مثال برایتان بزنم. اروپا چه قدر درباره دندان‌پزشکی و مسواک و خمیردندان و تهیه آن‌ها کار و تحقیق کرده و دانشگاه‌هایی تأسیس کرده است ولی شاید در فضای مجازی دیده‌اید که آخرالامر به مسواک پیامبر بازگشتند و استفاده از مسواک پیامبر را آموزش می‌دهند و بهترین خمیردندان دنیا دارای مسواک اراک است اگر ما سراغ اهل‌بیت برویم و ببینیم که پیامبر می‌فرماید: مسواک اراک خوب است و امام رضا (ع) می‌فرماید: بهترین مسواک، مسواک اراک است؛ این‌همه دور زدن و دور افتادن نخواهیم داشت.

ما می‌گوییم هرچه خدا و پیامبر فرموده: عمل می‌کنیم و راه کوتاه‌تر می‌شود چون آن‌ها از کل زمان تا انتهای زمان آگاه‌اند و می‌دانند چه چیز بهترین است. اگر ما این تفکر راداریم که با قاشق غذا خوردن چیز خوبی است ولی پیامبر با قاشق غذا نخوردند و فکر می‌کنیم در زمان پیامبر قاشق نبوده و اگر قاشق نبود پیامبر با قاشق غذا می‌خورد؛ این اشتباه است.

ضرورت نگاه حوزه به طب اهل بیت(ع)

ساختن قاشق برای پیامبر چیزی نیست. پیامبری بااین‌همه معجزات، [نمی‌توانست قاشق بسازد؟] فرض کنید حضرت سلیمان کارخانه‌هایی داشت و هواپیماهایی داشت که بشر تا هزار سال هم به آن نخواهد رسید. پیامبر ما علم تمامی پیامبران را دارد. ما باید این راه را انتخاب کنیم. به‌طورکلی اگر حوزه علمیه از اهل‌بیت و با پیامبر کمی فاصله گرفته و انتظار دارد در مورد بیانات اهل‌بیت، غرب یک‌چیزی بگوید و انتظار دارد تا غرب بگوید حجامت خوب است تا ما بگوییم حجامت کنید. ما راه کوتاه‌تری داریم، ما خود می‌رویم و حجامت می‌کنیم، دنیا هم از ما یاد می‌گیرد. اگر این‌ها از راه تجربی اثبات کردند که حجامت خوب است، این ارزشی ندارد. چون ما صدها سال جلوتر از آن‌ها حجامت کردیم.

قانون اسلام در تغذیه

راه درست این است که ما راه دوم را انتخاب کنیم؛ زیرا اسلام به معنای تسلیم است و ما هم تسلیم خدا و پیامبر و اهل‌بیت باشیم، این‌همه بحث تجربی نیاز نیست. البته خوب است نمی‌گویم بد است. اگر ما این را انتخاب کردیم دیگر در مورد ترا ریخته معطل نمی‌شویم که آیا ترا ریخته نفع دارد یا ضرر دارد. ما باید ببینیم پیامبر چه فرمودند و قانون اسلام در مورد تغذیه چیست. اگر ما قانون اسلام را از روایات به دست آوردیم و به آن عمل کردیم، حال دنیا برود مسیر خود را طی کند؛ آخر به آن‌چیزی که پیامبر و قرآن ما فرمودند خواهد رسید.

الآن دنیا به‌صورت خزنده دارد به سمت اسلام می‌آید و در کل کشور‌ها، حجامت انجام می‌گیرد. حجامت مال پیامبر ماست. افتخار دین ماست. این صهیونیست‌ها یک شیطنتی می‌کنند و می‌گویند حجامت تاریخ ۷۰۰۰ ساله دارد. این دروغ است و حجامت مال پیامبر ماست. آن‌ها نمی‌خواهند بگویند این مال پیامبر ماست. حالا به اروپایی‌ها استفاده از مسواک پیامبر را آموزش می‌دهند ولی نمی‌گویند این مسواک پیامبر است؛ و می‌گویند کشف خود و ابتکار خودشان است و خود به این نتیجه رسیده‌اند که مسواک اراک بهترین است. این‌ها شیطنت می‌کنند. دنیا دارد به این سمت می‌آید. امروز در دنیا چه کسی نمی‌داند که روزه خوب است؟ در دنیا کیست که نداند استنشاق و مسواک زدن خوب است؟ این‌ها همه دارند به این سمت می‌آیند.

اصاله الضرر در طب اسلامی

حالا راجع به مسئله ترا ریخته‌ها بگوییم: ما در طب اسلامی یک قانون داریم به نام «اصاله الضرر» یعنی هر غذایی مضر است الّا ما خرج بالدلیل. برای پیامبر هر غذایی که می‌آوردند و آن را مصرف می‌کردند می‌فرمودند: اللهم بارک لنا فیه و اعطنا خیراً، پیامبر می‌فرماید: خدایا در این غذا به ما برکت بده ولی غذای بهتری بوده که پیامبر در آن، این دعا را نمی‌فرمودند. چرا این‌طور است؟ حتماً یک ضرری داشته [که آن دعا را برای بعضی از غذاها می‌خواندند] حتماً یک مشکلی دارد. پیامبر دنبال طعم و مزه و لذت‌های دنیوی نیست. وقتی می‌فرمایند: یک غذای بهتری به ما بده یعنی این غذا یک مشکلی دارد. «الّا اللبن» به‌جز شیر. می‌فرمودند وقتی شیر مصرف می‌کردند، می‌فرمودند: اللهم بارک لنا فیه و زدنا منه خدایا در این غذا به ما برکت بده و بیشتر [به ما بده]

تکلیف انسان در طعام

ما در غذاها اصاله الضرر داریم و تکلیف داریم: «فلینظر الانسان الی طعامه» انسان باید در غذای خودش نگاه کند که از دست چه کسی می‌گیرد و چه جور غذایی است، آیا ضرر دارد یا ندارد؟ علی ایّ‌حالٍ ما با «اصاله الضرر» در تغذیه باید نسبت به هر غذای جدید شک و تردید داشته باشیم و زود نپذیریم. این‌جوری نیست که ما [آن غذا را] بپذیریم و بعد ببینیم ضرر دارد یا ندارد. ما نباید هر غذایی را بپذیریم.

دقت پیامبر(ص) در تغذیه

پیامبر درباره تغذیه خیلی وسواس داشت. «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ عَزُوفَ‌ النَّفْسِ‌ وَ کَانَ یَکْرَهُ الشَّیْ‌ءَ وَ لَا یُحَرِّمُهُ» ایشان خیلی از غذاها را مصرف نمی‌کردند ولی تحریم هم نمی‌کردند. ما هم باید از پیامبر یاد بگیریم که عَزُوفَ‌ النَّفْسِ‌باشیم و هر غذایی را نپذیریم مگر اینکه دلیل برای سلامتی آن غذا داشته باشیم. این راه بهتر و کوتاه‌تری است.

ترا ریخته از دیدگاه استاد تبریزیان

راجع به ترا ریخته [بگویم] ترا ریخته یعنی اصلاح ژنتیکی. می‌آیند ژن یک گیاه یا حیوان را دست‌کاری می‌کنند و ژن این حیوان را برمی‌دارند و در آن حیوان می‌گذارند و بیشترین ژن‌هایی که استفاده می‌کنند به‌خصوص در دام‌ها، ژن خوک است. ژن خوک را برمی‌دارند و در گاو و مرغ می‌گذارند و مثلاً مرغ ظرف ۴۰ روز می‌شود ۳ کیلو. چیزی که قبلاً اتفاق نمی‌افتاد. چرا؟ به خاطر اینکه خوک این‌چنین خاصیتی دارد و بیشتر از باقی حیوانات غذا می‌خورد، مرغ‌های پرورشی حالا ۲۴ ساعت غذا می‌خورند که همان تأثیر ژن خوک است.

یا در گیاهان ژن حشرات را اضافه می‌کنند. این تغییر ژنتیکی توسط آیات و روایات و ادله پذیرفته است یا نه؟ مستفاد از آیات قرآن این است که این پذیرفته نیست؛ زیرا این کار تغییر ماهیتی است، خودشان هم اقرار دارند که وقتی یک ژنی را اضافه می‌کنند این گیاه دیگر آن گیاه سابق نیست و ماهیتاً تغییر می‌کند. این تغییر ماهیتی و خلقت خداوند است. این کار شیطان و دستور شیطان است که خداوند در قرآن از شیطان نقل می‌کند و می‌فرماید: «لَآمُرَنَّهم و لیُغَیِّرَنَّ خَلقَ الله» به بشر امر می‌کنم تا خلقت خداوند متعال را تغییر بدهد. این‌ها خلقت خداوند متعال را ماهیتاً تغییر می‌دهند و ژن آن را دست‌کاری می‌کنند. این دیگر گیاه سابق نیست. این گیاه ژن حشره دارد و آن گاو ژن و خصلت خوک دارد و آن مرغ هم ژن و خصلت خوک دارد و یک چیزی خنثی در می‌آید و نه خوک است و نه گاو. ممکن است شکل گاو باشد ولی این ژن در ماهیت آن اثر می‌گذارد و این همان تغییر در خلفت خداوند تبارک و تعالی است. «فلیغیرن خلق الله لا تبدیل لخلق الله» تبدیل و تغییر در خلق خدا در قرآن نهی شده است و این کار اصولاً خوب نیست و مخالف قرآن است و می‌آیند ژن‌ها را تغییر داده و دگرگون کرده و ماهیت را تغییر کنند و چیزی درست می‌کنند که قدیم نبوده و چیز جدید به وجود بیاید. این‌یک دلیل دیگر است.

خلق نکردن خدا دارای حکمت است

سؤال ما این است که نظر شما راجع به «خلق خدا» چیست؟ آیا خدا بهترین را خلق کرده یا بدترین؟ موجوداتی که خلق فرموده بهترین‌اند یا بدترین؟ ما اعتقادمان این است که هر چه خدا خلق کرده بهترین است و آن‌ها می‌گویند ما اصلاح ژنتیکی می‌کنیم. این یعنی چه؟ یعنی خدا فاسد خلق کرده و عقلِ قاصر، می‌خواهد اصلاح کند؛ یعنی خدا یک‌چیزی را بدخلق کرده و این‌ها می‌خواهند آن را درست کنند و خدا در خلقتش، اشتباه کرده و حق، آن بوده که ترا ریخته خلق می‌کرد. این چه طرز تفکری است؟!

از قرآن استفاده می‌شود که خداوند بهترین را خلق فرموده و هر فسادی در زمین به وجود می‌آید به دست انسان است. «فتجعل فیها من یفسد فیها» دست بشر به هر چیزی می‌رسد آن را نابود می‌کند. «و إذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا نحن مصلحون» می‌گویند: به آن‌ها می‌گویند افساد نکنید، آن‌ها می‌گویند ما اصلاح می‌کنیم. «ألا انهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون» حالا متأسفانه این‌ها از روی عمد افساد می‌کنند، یعنی «لا یشعرون» هم نیست. حالا بشر بعد از مدت‌ها فهمیده مسواک پیامبر و حجامت خوب است و بعد از مدت‌ها در اروپا فهمیدند که غذای ارگانیک و اورجینال خوب است و بعد از مدت‌ها فهمیده و به این نتیجه رسیده‌اند. حال ما باید مدت‌ها صبر کنیم که آن‌ها به این نتیجه برسند؟ ما کاری به آن‌ها نداریم. ما دینی کامل داریم. در این دین ما و روایات ما، تمام نیاز‌های ما تأمین‌شده ولی ما یک‌ذره کوتاهی کردیم و تحقیق و بررسی نکردیم.

علت راکد ماندن طب

چرا طب باید ۱۴۰۰ سال راکد بماند؟ و همچنین علوم دیگر. مثلاً کسی در امروز می‌خواهد در بحث زیست جانوری تحقیق کند که ازجمله آن‌ها، مسائل ترا ریخته است. فکر می‌کنید روایات نداریم؟ هزاران روایت داریم. برترین علم زیست جانوری در روایات داریم. عقل بشر تا صدها سال و هزاران سال به آن نخواهد رسید. ولی ما چون تحقیق نکردیم و بررسی نکردیم و روایات زیست جانوری را بررسی و دسته‌بندی نکردیم معنای آن این نیست که ما این علم را نداریم. بلکه ما کم‌کاری کرده‌ایم. این علوم دیگر در هر زمینه درباره پیدایش هستی و غیره گیج مانده است. چگونه این دنیا به وجود آمده و چه مراحلی طی کرده است؟ همه به‌وضوح در آیات و روایات ما آمده است. در بحث اجتماع، بهترین قوانین اجتماع را در دنیاداریم. ما کم‌کاری کردیم. ما نگاه می‌کنیم که غرب، علم اجتماع را چگونه بررسی کرده و این را نگاه می‌کنیم و ممکن است یک روایتی هم به آن اضافه کنیم، چرا [این‌جور باید باشد؟]. ما خودمان علم اجتماع را پایه‌ریزی کنیم و نباید منتظر تجربیات غرب در علم اجتماع باشیم. ما بهترین‌ها راداریم. بعد وقتی غرب به این نتیجه رسید که از آن چیزی که در اسلام درست است خیلی عقب‌افتاده است. خود او حس می‌کند که چه قدر عقب‌افتاده است. امّا متأسفانه الآن ما حس

بحران‌های تکنولوژی جدید

این نکته مهم است که خدا بهترین را خلق فرموده‌اند. ما چیزی که الآن غربی‌ها درست کردند مانند ماشین و هواپیما و موشک، چشمان ما را خیره کرده است و فکر کردیم همه‌کاره‌ای آن‌ها خوب است. حال‌آنکه همین هواپیما‌ی آن‌ها هم خوب نیست؛ و همین موشک و ماشین‌شان خوب نیست. یک روزی خواهد آمد که این اروپا به ما یاد بدهد و بگوید که بیایید سوار قاطر و الاغ شوید که هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌زند. شما الآن می‌دانید که این تکنولوژی جدید چه فاجعه‌ای در دنیا به وجود آورده است و تمامی زمین‌ها و آب‌ها را آلوده کرده است. این‌ها همان افساد بشر است. شما نگاه کنید یک جنگل یا باغی که درخت‌های تنومند و رشد یافته و شاداب دارد و وقتی یک جاده در وسط آن می‌کشند، مدتی بعد به‌طورکلی نابود می‌شود. این دست‌کاری بشر به هرجایی که می‌رسد نابود می‌کند. یک نکته‌ای را این برادرمان اشاره فرمودند که نکته جالبی است که اگر مردم زکات بدهند، محصولاتشان برکت و افزایش پیدا می‌کند ولی طرز تفکر ما کلاً فرق می‌کند. این‌ها در روایات ما زیاد است. ببینید راجع به برگ چغندر چه می‌فرماید: إِنَّهُ یَنبُتُ عَلى شاطِئِ الفِردَوسِ. این گیاه کنار رودخانه بهشت می‌روید. «و لولا أن تَمَسَّه أیدِ الخاطئین» اگر دست گناهکاران به برگ چغندر نمی‌رسید، «لَکانتِ الوَرَقَهُ مِنهُ تَستُرُ رِجالاً» هر برگ آن‌یک مردی را می‌پوشاند. این اصلاح ژنتیک حرف درستی است. ما گناه نکنیم تا دست گناهکاران به این گیاهان نرسد، این‌ها رشد می‌کنند درحالی‌که هیچ آسیب و ضرری هم ندارد، بلکه نفع آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

ما ابتداء کار در طب اسلامی دنبال بنفشه بودیم و می‌رفتیم بنفشه جمع می‌کردیم. می‌دیدیم وقتی به یک باغی می‌رویم یک‌دانه هم ندارد ولی باغ‌هایی می‌رویم که پر است و این برای ما باعث تعجب می‌شد که چرا این‌گونه است؟ بعد وقتی می‌پرسیدیم می‌دیدیم اهل ده به این مسئله توجه دارند و می‌گفتند: در این باغ‌ها توریست‌هایی می‌آیند می‌نشینند و گناه کرده و ترانه می‌گذارند و دیگر بنفشه در آنجا رشد نمی‌کند. چه قدر این گناه تأثیر دارد. درباره رودخانه فرات داریم که می‌فرماید: اگر گناهکاران وارد رودخانه فرات نمی‌شدند، هر بیمار و معلولی وارد فرات بشود، درمان می‌شود. چه قدر این گناه اثر دارد. حتی درباره این مسئله ترا ریخته، دلیلی که امروزه می‌آورند این است که می‌فرمایند: این محصولات اصلاح ژنتیکی شده، آفت نمی‌زند. حالا دلیل آن را خواهیم گفت که چرا آفت نمی‌زند. ما در قرآن داریم که علت آفت زدن، گناه است. درباره آن دونفری که باغ داشتند می‌فرماید: «فاحیط بثمره» آن شخص گناه کرد و گفت باغ من بهتر از باغ شماست و تکبر ورزید. «فاحیط بثمره» یعنی چه؟ یعنی آفت زد و میوه‌اش از بین رفت. علت آفت زدن همین گناه است. حالا برمی‌گردیم [و می‌گوییم]: ما خوشحالیم که یک تخم دانه‌ای به ما می‌دهند که وقتی کاشته می‌شود، آفت نمی‌زند. چرا آفت نمی‌زند؟ ما غافلیم، چون سم است آفت نمی‌زند. آفت به سم نزدیک نمی‌شود. چون سم است آفت نمی‌زند.

ژن گیاه تغییر داده شده قابلیت خوردن ندارد

الآن در سایت‌های آمریکا می‌نویسند: گندم ایران چون سم است آفت نمی‌زند. چرا آفت آن را نمی‌خورد؟ یعنی چه؟ یعنی این دیگر خوراکی نیست. حشره و آفت تشخیص می‌دهد که وقتی ژن گیاه تغییر داده شد، دیگر خوراکی نیست؛ و برای خوردن صلاحیت ندارد و نمی‌خورد. امروز در اروپا میوه‌ای که کرم‌زده، می‌خرند و می‌گویند این کرم پیش‌مرگ انسان در آزمایش میوه است. وقتی کرم این میوه را خورد و توری‌اش نشد، آن میوه سالم است. هر کاری که خداوند انجام می‌دهد، یک حکمتی دارد. این کرم یک آزمایشگاه است. اگر دیدید تمام یک سیب سالم است، از آن بترس ولی اگر دیدی چند تا از سیب‌ها کرم‌زده است، آن سیب‌ها خوب است، زیرا آن کرم آمده از سیب تغذیه کرده و سالم هم مانده است. پس این میوه آسیب نمی‌زند و خوراکی است ولی وقتی حشرات از آن نخوردند یا خوردند و مردند، آن ماده دیگر خوراکی نیست و آن ماده به یک میوه غیرخوراکی تبدیل‌شده و دیگر قابل‌استفاده نیست. ما نباید مخاطره کنیم و ۱۰۰-۱۵۰ سال قبل کود شیمیایی و دارو‌های شیمیایی و مواد نگه‌دارنده را آوردند و اگر کسی در آن زمان می‌گفت که کود شیمیایی ضرر دارد، کسی حرف او را گوش نمی‌داد. بالاخره اروپا چیزی را کشف کردند و با تحقیق گفتند که چیز خوبی است. ده یا بیست یا پنجاه یا صدسال گذشت، الآن نتیجه‌ آن روشن شد که از هر ۸ نفر یکی سرطان دارد. این‌همه نازایی در کشور ایجادشده است، حدوداً در کشور ۲۰-۲۵% نازایی وجود دارد. این‌همه آمار وحشتناک بیماری ایجادشده است. الآن وقتی میوه ایران به کشور‌های غربی و خلیج‌فارس می‌رود، آن را برمی‌گردانند و می‌گویند زیاد کود شیمیایی دارد. در این مسئله ترا ریخته هم همین‌گونه است.

اسرائیل بنیانگذار محصولات تراریخته

امروز عده‌ای می‌فرمایند: ترا ریخته خوب نیست وعده‌ای هم می‌گویند: خوب است. ما هم باید صدسال منتظر شویم تا آثار ترا ریخته معلوم شود. این کار درستی نیست. بهتر آن است که مخاطره نکنیم و یک‌ذره احتیاط کنیم و خیلی سریع چیزی را قبول نکنیم، به‌خصوص آن‌هایی را که از دست صهیونیست و یهودی‌ها می‌گیریم. خداوند به ما یک‌راه نشان داده: «آن اشد عداوهً للذین آمنوا الذین‌هادوا» این‌ها سخت‌ترین دشمن‌های ما هستند. آیا ما باید از دشمن انتظار داشته باشیم یک‌چیز مفیدی به ما بدهد؟ یک دارویی به ما بدهد و ما را درمان کند؟ ۹۳% کارخانه‌هایی دارویی دنیا متعلق به صهیونیست‌هاست، آیا ما انتظار داریم آن‌ها به ما دارو بدهند؟ و دلشان به ما بسوزد و ما را درمان کنند؟

حال این ترا ریخته‌ها که خود نخست‌وزیر اسرائیل گفت که این تخم دانه‌ها در اسرائیل تولید شدند و تخم این گوجه‌فرنگی در اسرائیل تولیدشده و ما در بشقاب‌های شما حضور داریم، ما در داروخانه‌های شما حضور داریم. ما هم انتظار داریم آن‌ها به ما رحم کنند و ما را درمان کنند و ما را خوب کنند؛ و فکر می‌کنیم خواهان سلامتی ما هستند. ابداً [این‌طور نیست] آن‌ها فقط خواهان یک‌چیز هستند و آن این است که منافعشان [محقق شود] و ازجمله منافعشان نابودی ماست.

یکی از هلند آمد و فرمود: صهیونیست‌ها در کشور بلژیک جمع شدند و این‌جور مسئله‌ای را مطرح کردند که زمان جنگ تمام شد و مردم دنیا را بخصوص مردم ایران- باید با غذا و دارو از بین ببریم؛ و این کار را هم کردند و با غذا و دارو مردم را بیمار کردند و امروز ۸۰-۹۰% مردم بیمارند. چرا؟ برای همین مسائل. امروز کمتر کسی است که بیماری نداشته باشد و وقتی مراجعه می‌کند شروع می‌کنند به شمردن بیماری‌های خود که دیابت، فشارخون، چربی خون، چربی کبد، زانودرد، پادرد دارم. این غیر از بیماری‌های صعب‌العلاج و وحشتناک و جدید است که قبلاً اصلاً ًاسم آن‌ها هم نبود مثل: MS، ALS، دیستروفی، اتروفی، مینیوپاتی، نوروپاتی، دوشین، گیلانباره و امثال این‌ها. درگذشته اسم این بیماری‌ها هم نبود. این‌ها از کجا آمده؟ این‌ها همه از تدبیر صهیونیست‌ها و دشمنان است.

ما باید نسبت به هر چیزی که از غرب و اروپا به سمت ما می‌آید، با شک و تردید نگاه کنیم. اگر انتظار داریم این‌ها سلامتی و نفع ما را بخواهند، اشتباه است.

طب استعماری از دیدگاه حضرت امام

یک روز حضرت امام در کتاب کشف‌الاسرار راجع به طب شیمیایی می‌فرماید: طب استعماری است. این‌ها از راه این طب می‌خواهند ما را مستعمره کنند. امروز راجع به ترا ریخته عرض می‌کنم، این تغذیه استعماری است. کسی به آن حرف حضرت امام توجه نکرد. امروز ما می‌فهمیم امام چه فرمودند. در ترا ریخته هم همین است، این تغذیه استعماری است. شاید ۳۰ یا ۵۰ سال دیگر این قضیه به اثبات برسد. ولی چه فایده دارد؟ دیگر دیر خواهد بود و آسیب خود را زده است. الآن گندم کشورمان از شمال تا جنوب همه ترا ریخته است. چه کسی می‌تواند این گندم را جمع کند و گندم بومی به کشاورز بدهد؟ چه قدر کار سختی است. کار آسان‌تر این بود که ترا ریخته‌ها را وارد کشور نکنند. الآن دیگر خیلی سخت شده است، ما یک غذای سالم دیگر نداریم و همه ترا ریخته است. برنج، بادمجان، خیار و … همه ترا ریخته است. اگر الآن بخواهیم تخم دانه‌های ترا ریخته را جمع کنیم و تخم دانه‌های بومی جایگزین کنیم، جزو محالات است.

چون دانه‌های ترا ریخته برای کشاورز محصول بیشتری دارد و آفت نمی‌زند. کشاورز حاضر نمی‌شود که از گندم بومی استفاده کند. این خیلی کار سخت و دشواری است ولی اگر در روز اولِ ورود ترا ریخته به کشور منع می‌شد، چه قدر کار آسانی بود. این مثل آن است که کسی گناه کند و بعد استغفار کند. حال‌آنکه معلوم نیست خدا بپذیرد یا نه. ولی اگر از اول گناه نکرده بود، راحت‌تر بود. گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است. در این قضیه هم همین‌طور است؛ جلوی ترا ریخته‌ها را گرفتن خیلی آسان‌تر از این است که بگذاریم همه‌چیزمان تغییر کند و بعد بیاییم آن را درست و اصلاح کنیم که کار خیلی سختی است.

ما نیازی به این‌همه تغذیه اضافی نداریم و نیازی به محصولات جدید نداریم و باید همان را که پیامبر استفاده می‌کرد، استفاده کنیم. پیامبر نمک دریا استفاده می‌کرد، ما هم نمک دریا استفاده کنیم. به نمک تصفیه‌شده که ارمغان غرب است، با شک و تردید نگاه کنیم و منتظر نشویم که غرب بگوید: نمک تصفیه‌شده بد است. الآن در آلمان همین نمک خودمان را می‌برند و بسته‌بندی می‌کنند و یک بسته کوچک از آن را ۴۰ هزار تومان می‌فروشند و به آن افتخار هم می‌کنند. ما نباید منتظر آن‌ها شویم. راه درست این است که به قرآن پناه ببریم. خدا و اهل‌بیت و پیامبر کم نگذاشتند که ما بگوییم دین ما و روایات ما چیزی کم دارد و باید برویم از اروپا بگیریم. ما ۱۰-۱۱ هزار روایت طبی داریم، اهل‌بیت چیزی کم نگذاشتند. ما الآن ۱۰-۱۱ هزار نسخه طبی داریم. هیچ طبی در دنیا به این تعداد نسخه ندارد. اهل‌بیت ناظر به‌تمامی زمان‌ها بودند و به لوازم کلامشان آگاه بودند. ما می‌توانیم نظام تغذیه‌ و نظام اقتصادمان را بر اساس روایات بنا کنیم. هنر شیخ انصاری این است که با روایت در کتاب مکاسب، نظام اقتصادی اسلام را نوشته است. خیلی خوب، مثل‌اینکه می‌گویند نزدیک اذان است. ما هم به این مقدار اکتفا می‌کنیم. وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics