قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقد و رد نظرات استاد تبریزیان در خصوص محصولات تراریخته
نقد و رد نظرات آیت‌الله تبریزیان در خصوص محصولات تراریخته

از سوی محسن غرویان صورت گرفت؛

نقد و رد نظرات استاد تبریزیان در خصوص محصولات تراریخته

ما باید به نظر کارشناسان این فن اعتماد بکنیم، این که بیایم دیدگاه خودمان را بیان کنیم و مثلا بگوییم زردک مصرف کنید ولی هویج فرنگی نخورید و در ادامه این را ربطش بدهیم به اینکه استعمار این کار را کرده است، این‌ها بعضا مقداری ما را مورد تمسخر هم قرار می‌دهند، می‌گویند این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ این را باید مقداری دقت کنیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در جلسه نهم از درس فقه اصلاح ژنتیک (فقه تراریختگی) ضمن اشاره به دیدگاه آیت‌الله عباس تبریزیان (استاد طب اسلامی)  در مورد محصولات تراریخته به نقد و بررسی این نظر پرداخت.

وی با اشاره به مخالفت آیت‌الله تبریزیان با استفاده از اینگونه محصولات گفت: نظر آیت‌الله تبریزیان این است که بعضی از محصولات تراریخته مانند هویج فرنگی، اسفناج و نخود فرنگی را استعمار جایگزین بعضی از محصولات ایرانی ما کرده است که این محصولات باعث ناباروری می‌شوند برای مثال گوجه فرنگی یک گیاه سمی زینتی در کشور فرانسه بوده است که در جنگ جهانی دوم به شهرها فرستاده شد و استفاده از آن باعث استرس و فوبیا شده است.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه ضمن رد تلویحی این دیدگاه گفت: ۱- نیت این افراد از کجا بدست می‌آید؟ ۲- اگر چنین باشد آنها خودشان نیز از این محصولات استفاده می‌کنند.

وی افزود: این که بگوییم این محصولات را مصرف نکنیم و بجای آن محصولات ایرانی خودمان را مصرف بکنیم و این را به استعمار ربط بدهیم، این باعث تمسخر ما می‌شود و می‌گویند اینها چه حرف‌هایی است که می‌زنید؟ برای اثبات ضرر ابتدا نیاز به کارشناسی داریم صرف احتمال در این مسائل کافی نیست و در طرح مسائل علمی، دینی، باید دقیق باشیم و حداقل با احتیاط حرف بزنیم.

اهم مباحث استاد غرویان به شرح ذیل می‌باشد:

دیدگاه آیت‌الله عباس تبریزیان در خصوص خوراکی‌های تراریخته یا اصلاحا ژنتیک:

الف ـ زردک ایرانی سبب باروری است، اما استعمار هویج فرنگی را جایگزین کرد که عامل ناباروری است، امروزه در ایران ۲۵ درصد از افراد و زوجین در سن باروری نابارور می‌باشند و ۲۵ درصد ازدواج‌ها هم به طلاق می‌انجامد.

ب ـ اسفناج را که تراریخته است جایگزین برگ چغندر کردند، برگ چغندر درمان هزار درد است.

ج ـ نخود فرنگی و گوجه فرنگی؛ تراریخته و عامل ناباروری هستند، گوجه فرنگی گیاه سمی زینتی فرانسه بود بعد از جنگ جهانی دوم به شهر فرستادند، افراد استرسی و فوبیا شدند، آمدند کشورها را مستعمره و اشغال کردند.

از این سه و چهار نمونه من برداشتم این است که به هر حال می‌خواهند نتیجه بگیرند که این فرایند تراریختگی اولا مضر است و ثانیا این دست استعمار است برای ضربه زدن به مسلمانها و کشورهای تحت استعمار.

چند نکته

نکته اول: ما نیت این افراد را از کجا بدست می‌آوریم؟ بنظر من باید اینها احراز بشود، اگر به لحاظ نیت استعمارگر ممنوع کنیم این صنعت، علم و دانش را و بگوییم حرام است و استفاده از این محصولات تراریخته را ممنوع بکنیم به این دلیل، باید احراز بشود، بنده نمی‌توانم قبول بکنم که آنها این قصد را داشته اند که هویج فرنگی بیاورند و زردک ایرانی را جمع بکنند.

نکته دوم: اگر این چنین باشد آنها خودشان نباید از هویج فرنگی استفاده بکنند در حالی که در سوپر مارکت‌هایشان و در سبد غذایی خودشان هویج فرنگی وجود دارد، برگ چغندر و اسفناج هم وجود دارد، کافی است ما یک سری بزنیم به سوپر مارکت‌ها و میوه فروشی و سبزی فروشی‌های آنها، آنها همه این موارد را استفاده می‌کنند.

باید ما به نظر کارشناسان این فن اعتماد بکنیم، این که بیایم دیدگاه خودمان را، که مثلا بگوییم زردک مصرف کنید، هویج فرنگی نخورید، این را ربطش بدهیم به اینکه استعمار این کار را کرده است، این‌ها بعضا مقداری ما را مورد تمسخر هم قرار می‌دهند، می‌گویند این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ این را باید مقداری دقت کنیم.

ممکن است این اتفاقات افتاده باشد ولی این باید اثبات بشود، آیا واقعا گوجه فرنگی گیاه سمی زینتی فرانسه بوده است؟ در حالی که الآن هم گوجه فرنگی وجود دارد در فرانسه، چطور خودشان گیاه سمی استفاده می‌کنند؟

سپس ارتباط این بیماری‌ها را با مواد خوراکی باید به شکل علمی اثبات بکنیم، احتمال بدهیم یا به ذهنمان بزند که استرس یا فوبیا مثلا ناشی از نخود فرنگی یا ناشی از گوجه فرنگی و امثال اینهاست، اینها را از ما نمی‌توانند بپذیرند.

برای اثبات ضرر باز باید بیاییم کارشناسی کنیم و یک نکته دیگر این است که اگر بخواهیم ضرر‌های این چنینی را در نظر بگیریم بسیاری از اینها بر می‌گردد به مسئله کلامی که خداوند مثلا چرا این موجودات را خلق کرده است؟ چرا این گیاهان را خلق کرده است؟ اگر کمترین ضرر هم موجب این بشود که بگوییم استفاده از اینها ممنوع است آن موقع بسیاری از چیزهایی که می‌خوریم ضرر دارد، الآن گوشتی که می‌خوریم ضرر دارد، روغن ضرر دارد، آب بیش از حدش ضرر دارد، هرچیزی را از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها حساب بکنید، بالاخره همین چیزهایی که ما می‌خوریم سبب مردن ما می‌شود، یعنی موادی که ما می‌ریزیم درون معده مان آخرش ما را می‌کشد پس ضرر در همین مخلوقات الهی است و ربطی به شرق و غرب و استعمار و اینگونه چیزها ندارد و مقداری به نظر من در این بحث باید توجه کنیم.

این غذاهایی که ما می‌خوریم مانند فست فودها، این‌ها به شکل علت و معلولی سبب یک سری عوارض روحی و روانی می‌شود و نهایتا منجر به مثلا اعتیاد، قتل، بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود، ولی این منحصر به محصولات تراریخته نیست یعنی شما غلبه سودا پیدا بکنید، یک نوع عوارض روحی و روانی دارد، غلبه صفرا پیدا بکنید، از قدیم طبیعیات گفته اند که این امزج اربعه هرکدام موجب یک سری بیماری‌های خاصی در بدن انسان می‌شود و این ربطی به محصولات تراریخته ندارد.

در طرح مسائل علمی، دینی، خیلی باید دقیق باشیم و حداقل باید با احتیاط حرف بزنیم، یعنی همیشه یک درصدی جا بگذاریم برای اینکه ممکن است طوری که من فکر می‌کنم نباشد یعنی، یقینی نیست.

در بسیاری از مسائل دینی شاید بگویند ۹۰ درصد از آنها از ظنیات است، مسائل علمی که مطرح می‌شود ظنیات است.

اینکه بگوییم اینها به بدن انسان ضرر می‌زنند و باعث مشکلات روحی و روانی و غیره می‌شوند، ما منکر اینها نیستیم اما صرف این مسائل کافی نیست تا حکم حرمت را برای آنها جاری کنیم، یک حکم‌هایی را فقها دادند بر اساس همین گونه مسائل و حالا این حکم‌ها نقض شده است یعنی خود آن فقیه می‌آید از فتوایش بر می‌گردد و نمونه‌هایش زیاد است، راجع به محصولات جدید علمی، تکنولوژی که آمد رایتل بود، ویدئو بود، اینترنت بود، اینها یک فتاوای محکمی اول صادر کردند و گفتند استفاده از اینها حرام است، الآن خودشان دارند استفاده می‌کنند، آقایان فقها و علما از این ابزارهای جدید استفاده می‌کنند و هکذا از این بحث‌ها./ وسائل

۲۲ دیدگاه

  1. … اولین قربانیان صهیونیسم جهانی خود مردم بدبخت اروپا و آمریکا هستند و دقیقاً می خواهند مثل این مردم فلک زده غرب با سبک زندگی غربی مستعمره خود کنند و تا حدود زیادی هم موفق شدند…

  2. ان الباطل کان زهوقا

    از نظرات واضحا میشه فهمید که دوره مبارزه علیه طب اسلامی و تبریزیان خیلی وقته که گذشته، مردم آگاه شدن به لطف خدا، فهمیدن راه درست چیه و کیا به چه روش هایی تا حالا جون مردم رو بازیچه دست خودشون کردن و ازش پول اوردن. …

  3. فتوای رهبری درباره محصولات تراربخته رابخوانید.

  4. من یه مهندسم و رتبه ۹۰۰ کنکور ریاضی و به آقای تبریزیان به شکل متحجر نگاه می کردم ولی وقتی بیماری کهنه ۱۴ ساله گوارشی اینجانب را با داروهای خودشان ریشه کن کردند فهمیدم علم غربی چه بلایی به سر ما آورده تازه فهمیدم با ذهن و فکر ما چه کردند بنده فقط یه حرف دارم مخالفت با توصیه های آقای تبریزیان یعنی فرو رفتن در فاضلاب تکبر و جهل،حضرت الله را شاکرم که مغز،چشم و گوش مرا مهرننمود

  5. خدای متعال ، خود بهتر میداند نعمات را چگونه خلق کند
    ضمن اینکه خدای متعال بهتر میداند حجت الاسلام واقعی کیست البته در مورد نظرات دیگر ،
    اول اینکه علم ما انسانهای عادی غیرمعصوم ناقص است و کسانی که هر چند کارشناس در علومی باشند باز نقص دارند و ممکن است بز اساس علوم ناقص خود کار نادرستی انجام بدهند کمااینکه انجام داده اند !!
    دوم اینکه در مورد تشابه گوجه فرنگی با شراب که فکر نمیکنم در حد شراب باشد چرا که اگر بود از اول بواسطه پیامبران الهی یا در قرآن که در مورد شراب عنوان شده، ذکر می شد . ولی سمومی که در برخی نعمات خدای متعال وارد شده ، باید از بدن دفع شود .
    و در مورد متن این مقاله ، اینکه آب و گوشت و روغن غیرتراریخته هم بیش از حد ضرر دارد …
    باز این با قضیه تراریخته متفاوت است چرا اینکه اینها طبیعی بوده اند بنابراین باز باید به اندازه و بجا مصرف شوند اما دستکاری ژنتیک غیر از این است شاید مقدار کمتری از آن هم در مدت زمانی باعث عوارضی شود .

    اگر خدای متعال بخواهد و تایید فرماید همینطورست .

  6. به قول دوستان اگه بیایم نظر کارشناس ها رو بپرسیم ، همین کارشناس ها میگن شراب هم برای سنگ کلیه خوبه .
    همین کارشناس ها یه سری داروها رو ۱۰ سال به خورد مردم میدن بعد میگن FDA آمریکا تحقیق کرده گفته دیگه مصرف نکنید عوارض داره و طبق نظر FDA آمریکا اون دارو رو میذارن کنار.
    اگه نظر کارشناس ها رو باید بپرسیم پش شما هم نباید نظر بدی جناب غرویان. چون علمت در حوزه طب در حدی نیست که بیای تبریزیان رو نقد بکنی!

  7. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در جلسه نهم از درس فقه اصلاح ژنتیک :حجت الاسلام بیاد پیش |آیت الله درس یاد بگیره تا…استدلال هاش یه کم قوی تر بشه

  8. حیف اس کہ آقای غرویان خودشو مثل متخصصان ظاھر می کند۔تو کہ یک دارویی را نمیتونی درست بکنی !۔اقای تبریزیان یک متخصص طب است۔
    وای بر حال ما کہ غرویان ھا متخصص داروپزشکی بشوند

  9. … دین میگه جایی که شبهه پیش میاد احتیاط کن، مساله تراریخته از شبهه گذشته، در روسیه و… ممنوعه کشتش، چرا با این حرفا با جون مردم بازی میکنید، خدا با ظهور امام زمان شیعه رو نجات بده ان شاالله

  10. سلام
    فقط یک کلام
    من موندم اون کی بوده که از آقای غرویان راجع به این مسآله نظر خواهی کرده
    از پاسخی که داده مشخصه هیچ سر رشته ای در این زمینه نداره

  11. آقای غرویان مگر طب می داند؟

  12. مصرف محصولات تراریخته در کشورهای تولید کننده محدودیت داره.ولی در ایران نه محدودیتی هست نه نظارتی.بسیاری از این شرکت ها در کشور خودشون به دلیل ناسالم بودن محصولاتشون به شدت جریمه شدن

  13. امان از این غرق شدگان در فلسفه همیشه دم از علم و منطق میزنن ولی ذره ای علم و منطق در کلامشون نمیبینی فقط اینو میگم متاسفم برای غرویان و همفکراش چه در بحث فلسف و عرفان چه در سیاست و چه در طب که سر رشته ای دربارش ندارن میان و نظر میدن در حالی که آقای تبریزیان عمرشونو پای احادیث طبی گذاشتن و بصورت تجربی راستی آزمایی کردن این روایات طبی رو….

    • سخت موافقم…
      اغلب فیلسوفان ما یک نوع توهم علامگی دارند و تصور می کنند با هوش و بداهه گویی می توانند جایگزین متخصصان آن رشته باشند… با دو تا اشکال منطقی و نقض، نمی شود انسان فقیه یا طبیب شود!

  14. با سلام بنده خودم در خارج از کشور زندگی میکنم و کاملا حرف استاد تبریزیان حفظ الله را تایید میکنم اینجا شکر نیشکر و شکر چغندر وجود دارد ولی با این تفاوت که قیمت شکر نیشکر چند برابر شکر چغندر است بله اینجا هم هر دو وجود دارد و خودشان میدانند شکر چغندر مضر است ولی وجود دارد پس دلیل نمیشود که اگر انها خودشان مصرف کنند مضر نمیباشد بلکه کاری کرده اند که فقط سرمایه داران بتوانند محصولات سالم تهیه کنند حتی بر روی محصولات گران قیمت ارم non gmo یعنی غیر تراریخته درج شده این صهیونیسم دشمن بشر هست و غیر خودشان کسی را انسان نمیدانند و این مطلب را صراحتا عنوان میکنند لعنت خدا بر اینها

  15. سالانه بخش اعظمی از بودجه کشور که میتوانست صرف تولید و رونق اقتصادی گردد، متاسفانه صرف پزشکی شیمیایی و خرید داروهایی شیمیایی میشود که نه تنها بیماری را درمان نمیکنند بلکه هزاران بیماری دیگر ایجاد میکنند، اکثر افرادی که با طب سنتی درمان نمیشوند در طب اسلامی با شیوه های راحت درمان میشن،
    توجه داشته باشیم اکثر محصولاتی که سازگاری با آب و هوای ایران ندارند، بومی ایران نیستند،نیاز به آب بیشتری دارند، مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و ….که از عوامل اصلی کمبود آب ایران هم همینها هستند. در کشورهای اروپایی مزارع محصولات تراریخته را در فواصل بیش از ۲۰۰ متری مزارع دیگر میکارند و از آنها صرفا برای صادرات به کشورهای جهان سومی استفاده میکنند، واکسنها اکثرا ممنوع یا داوطلبی هستند و صرفا برای صادرات تولید میکنند، خودشان از روغنهای طبیعی استفاده میکنند و روغنهای سرطان زا و پالم دار را به کشورهای دیگر میفرستند. دوستان بنده خودم ۱۲ سالی میشه به هیچ پزشک شیمیایی مراجعه نکردم. و هیچ اعتقادی به آنان ندارم. بیایید با استفاده از نمک طبیعی، روغنهای طبیعی، خوردن دو وعده در روز( صبحانه ونهار)، میوه های بومی، و… خودمان را از ابتلا به بیماریها، نجات دهیم.

  16. با سلام
    به نظر بنده این انتقاد های آقای غرویان در این خصوص، مثل این میماند که یک طلبه ی مبتدئ بر سر یک مسئله فقهی یا اصولی شخص آقای غرویان را که مجتهد هستند مورد نقد قرار دهند در حالی این طلبه علمیت نقد ایشان را ندارد بلکه با این طلبه اول مجتهد باشد به نقد یک مجتهد بپردازد.
    حال آقای غرویان که مجتهد در طب نیست نظر آقای تبریزیان را که در طب شاید تنها مجتهد عصر باشد نقد میکند.

  17. یه نکته یا دلیل علمی نداشت. عامیانه فرمودن. درس خارج استتنباطی و اجتهادی است

  18. باسلام خدمت استاد غرویان.اینکه خود کشورهای خارجی این محصولات رو مصرف میکنند دلیل بر سالم بودن این محصولات نیست چون در اروپا گوشت خوک و حیواناتی که ذبح غیر شرعی شده اند را نیز مصرف میکنند اما همانطور که واضح است خداوند این موارد را حرام فرموده پس این استدلال شما برای رد نظریه آیت الله تبریزیان هم استدلال درستی نیست.

  19. کمی علمی بحث کن برادر
    شما باید علمی ثابت کنید که هویج و اسفناج و … باعث ناباروری می شود
    و بگویید اگر سمی است چرا خود غربیها می خورند حرف درستی است و شما باید اینها را نقد کنید
    پس یک دلیل علمی در ایجاد ناباروری توسط این محصولات را بیاورید
    دوم دلیل عدم دوری خود غربی ها از این محصولات را مورد خدشه قرار دهید
    در ضمن تمام هویجها و اسفناجها که تراریخته نیستند
    اتفاقا پاسخ به این سوالات و اشکالات (نه احساسی بلکه) به صورت علمی و منطقی موجب شکوفایی طب اسلامی می شود

    • الهی عظم البلاء

      مردم غرب استفاده می کنند و به طور عمومی گرفتار عوارض این غذاها هستند
      ناباوری و بیماریهای خاص در بین مردم آنها زیاد است
      و این به خاطر اتخاذ سیاستهای جمعیتی است که در غرب پیش گرفته اند و با کاهش جمعیت کاری و جوان رو به رو هستند
      در ثانی در اگر آنها مثلا از خودرو استفاده می کنند لوازم آن را هم اجرا می کنند
      خودشان اولین و بزرگترین و پیشرفته ترین خودرو ها رو تولید کردن و می کنند اما آلودگی هوای آنها چقدر است
      ؟
      چون در کنار استفاده از خودرو کاتالیزور و هزار قانون و امکانات دیگر دارد که استفاده می کنند که آسیب نبینند
      اما در ایران هم خودرو هست
      فقط ۴تا چرخ داره که به مقصد برسی
      سرب وارد هوا می کند
      اینم وضع آلودگی هوای تمام شهرها و روستاهای ماست

  20. خیلی استدلال محکمی نداشتند آقای غرویان:
    زیرا وقتی می گوید ضرر دارد. یعنی “احسن” که خلقت خدا است را کنار گذاشتند غربی ها و چیز دیگری را جایگزین کردند. کانه خدا نمی دانسته و غربی ها فهمیدند؟؟؟ / یه قطره شراب هم حرام است اما برخی استدلال می کنند ضرر که ندارد پس چرا حرام شده؟ / وقتی آقای تبریزیان می گویند سمی و مضر داستان همین است آقای غرویان. یعنی این گوه فرنگی سمی است یعنی شبیه همان یه قطره است کم کم بتدریج اثرش را میگذارد. هرچند شاید تا اخر خیلی ها نفهمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics