قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقش‌ مثبت و منفی «فتوا» در بروز و یا مهار خشونت
قوانین کافی مبتنی بر فقه نسبت به آب و خاک نداریم

احمد مبلغی عنوان کرد:

نقش‌ مثبت و منفی «فتوا» در بروز و یا مهار خشونت

مبلغی با تاکید بر نقش‌های مثبت و منفی نوع فتوا در بروز و یا مهار خشونت گفت: افراط گرایی جدا از برخی از فتواها نیست، برخی از فتواها در بروز خشونت نقش دارند.

به گزارش شبکه اجتهاد، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خروجی کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی که چندی پیش در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: خلق یک نهضت فکری – روشی جهت تفسیر قرآن، تاسیس یک مرکز مطالعاتی در منطقه توسط دانشگاه‌هایی از شیعه و سنی جهت بررسی همه جانبه پدیده افراط گرایی، بازتعریف و بازسازی “تربیت اجتماعی اسلامی” بر پایه لحاظ نتائج “واکاوی مولفه‌های شخصیتی افراط گرایان”، بررسی رابطه فتواهای غیر مسئول با افراط گرایی و تشدید آن، و اجتناب از مواجهه جمودگرایانه و ظاهرگرایانه با نص، از پیشنهادات قابل استفاده در کنفرانس بین‌المللی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفتگویی خاطرنشان کرد: مجموعه این پیشنهادات که برخی از آنها توسط اندیشمندان و محققان کنفرانس ارائه شده، قابلیت پیگیری در کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف را دارد و جهت عملیاتی کردن آنها نیازمند تعامل و همکاری‌هایی در سطح جهان اسلام می‌باشیم.

وی بیان داشت: ما باید به سمت منهج فهم و تفسیر قرآن کریم به پیش برویم و تا زمانی که مشکل روش سلفی اندیشانه نسبت به پاره‌ای از آیات اجتماعی حل نشود معضل افراط گرایی نیز حل نخواهد شد.

مبلغی بیان داشت: این مشکل روش نیز با فعالیت یک و چند دانشگاه یا حوزه، برطرف نخواهد شد، بلکه باید یک حرکت اساسی در جهت خلق یک نهضت فکری – روشی برای فهم و تفسیر قران در جهان اسلام ایجاد شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که در کنفرانس پیشنهاد شد که یک مرکز مطالعاتی پیرامون پدیده افراطی گری تشکیل گردد، گفت: اگر ما این مرکز تحقیقاتی را بین چند دانشگاه و به صورت منطقه‌ای تاسیس کنیم، در زمینه مهار افراط و خشونت گام‌های علمی بسیار تاثیرگذاری برداشته خواهد شد.

 مبلغی با اشاره به این که شخصیت افراط گرایان از نظر روحی و روانی، قابل تجزیه و تفکیک است، گفت: بازتعریف و بازسازی “تربیت اجتماعی اسلامی” بر پایه نتایج بررسی‌های علم النفسی و روانشناختی پیرامون شخصیت افراط گرایان امری بسیار ضروری است، در غیر صورت، تربیت به وضعیتی شعاری، بی هدف و غیر علمی تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات زیادی در روح و روان این شخصیت‌ها و نگاه این انسان‌های خشونت طلب وجود دارد، بنابراین ما نباید تربیت اجتماعی خود را بر اساس یکسری ذهنیت‌ها، خیال‌ها و وضعیت‌های فردی بنا نکنیم که چنین تربیتی بیش از توصیه‌هایی خشک و بی معنا نخواهد بود.

مبلغی همچنین تاکید کرد: لازم است تربیت اسلامی که براساس اسلام باید به صورت یک حرکت مستمر و گسترده، شکل بگیرد، بر نتایج حاصل از مطالعات علم النفس و یا روانشناسی استوار گردد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش‌های مثبت و منفی نوع فتوا در بروز و یا مهار خشونت گفت: افراط گرایی جدا از برخی از فتواها نیست، برخی از فتواها در بروز خشونت نقش دارند.

مبلغی به مراکز افتا در جهان اسلام هشدار داد: این فتواها زمینه و بهانه را برای افراطی گرایی و خشونت ایجاد می‌کند و مراکز افتاء در جهان اسلام، تصور نکنند آنها بدور از این حادثه و غائله خشونت قرار دارند بلکه به نحوی با فتواها و نگاه‌های خود در این خشونت و افراطی گری‌ها نقش آفرین هستند.

وی ادامه داد: گاهی همین مراکز با عدم فتوا در برخی حوزه‌ها نیز باعث افراط می‌شوند، بنابراین باید فتوا را فعال و هوشمند کنیم.

مبلغی چهارمین پیشنهاد ارائه شده در کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی را لزوم هشدار نسبت به استفاده جمودگرایانه از نص ذکر کرد و گفت: نص را نباید به صورت جمودگرایانه معنا کرد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه جهان اسلام اعم از شیعه وسنی نباید تنها به قرائت نص اکتفا و یک نگاه ساده‌ای به آن بیفکنند بلکه باید نص را در معرض استنطاق قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: باید با دور شدن از نگاه ساده به نص وارد تعامل علمی با آن بشویم تا سخن باز کند و محتواهای دقیق خود را باز گوید، در غیر این صورت جوانان جامعه اسلامی زمام تطبیق نص ساده شده را بر حوادث ساده شده به دست می‌گیرند و از این طریق، افراط گری شکل می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics