قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقش نظام قضایی در توسعه ملی در دانشگاه مفید بررسی می‌شود/ چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد
نقش نظام قضایی در توسعه ملی در دانشگاه مفید بررسی می‌شود/ چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد

در نشست خبری همایش عنوان شد؛

نقش نظام قضایی در توسعه ملی در دانشگاه مفید بررسی می‌شود/ چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد

دانشگاه مفید به منظور پر کردن این خلاء بنیان یافته است و به وسیله آن عالم ربانی تأسیس شده است و هدف دیگری در راه اندازی آن نبوده است. چون تلقی مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی این بود که چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد و نمی‌توان با سبک و سیاق سنتی به سؤالات امروز پاسخ داد. آن مرجع آینده نگر بر این باور بود که بررسی چالشهای جدید و تطبیق نظر اسلام با چالشهای روز، نیازمند روش‌های جدید است و راه و روش جدید یعنی آخرین متدهایی که در مجامع آکادمیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این جهت بود که ایشان دانشگاه مفید را تاسیس کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست خبری سومین همایش نکوداشت آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) با حضور ریاست دانشگاه مفید دکتر موسوی اردبیلی و دبیر این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یوسفی با حضور خبرنگاران در محل دانشگاه مفید برگزار شد.

دکتر سید مسعود موسوی اردبیلی رییس دانشگاه مفید در جمع خبرنگاران، هدف موسس فقید (ره) را از راه اندازی این دانشگاه، بررسی و رفع چالشهای نظری و مدرن در دنیا اسلام اعلام کرد و افزود: تمامی فعالیت‌های دانشگاه مفید در جهت رسیدن به همان ایده آل مد نظر آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) است و دانشگاه مفید ماموریت ویژه خود را حرکت در این مسیر و تلاش برای دستیابی به این هدف می‌داند.

رییس دانشگاه مفید در ادامه گفت: ما بر این باوریم که چالشهای نظری در همه ابعاد وجود دارد. زندگی جدید همراه خودش علوم جدید را آورده است و همه این اینها باعث می‌شود مسائل و چالشهای جدید پیش روی انسان و به طور خاص مسلمانان قرار گیرد و این چالش‌ها‌در علوم مختلف از سیاست گرفته تا اقتصاد، حقوق و … این لزوم را ایجاد کرده است که اسلام پاسخ‌های خود را ارائه نماید. اما با وجود تلاش‌های انجام شده، کار عمیقی از لحاظ نظری در این موارد انجام نشده است و اینگونه نیست که دست مسئولین مراکز علمی اسلامی آن قدر پر باشد که بگویم هر چالش فکری و نظری که پیش می‌آید، پاسخ اسلام را ارائه نمایند.

چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد

موسوی اردبیلی افزود: دانشگاه مفید به منظور پر کردن این خلاء بنیان یافته است و به وسیله آن عالم ربانی تأسیس شده است و هدف دیگری در راه اندازی آن نبوده است. چون تلقی مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی این بود که چالشهای جدید، روش‌های جدید را می‌طلبد و نمی‌توان با سبک و سیاق سنتی به سؤالات امروز پاسخ داد. آن مرجع آینده نگر بر این باور بود که بررسی چالشهای جدید و تطبیق نظر اسلام با چالشهای روز، نیازمند روش‌های جدید است و راه و روش جدید یعنی آخرین متدهایی که در مجامع آکادمیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این جهت بود که ایشان دانشگاه مفید را تاسیس کرد.

رییس دانشگاه مفید با اشاره به همت بلند موسس فقید دانشگاه گفت: می‌توان ادعا کرد که ایده راه اندازی دانشگاهی با هدف فوق، کاملا بدیع بوده و مفید اولین دانشگاهی است که در آن سالها بر این اساس مبارک تاسیس شده بود و آن زمانی که قرار بود این دانشگاه راه اندازی شود، هیچ دانشگاهی در ایران و کشورهای اسلامی منطقه مبتنی بر این ایده وجود نداشت.

موسوی اردبیلی گفت: آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) برای راه اندازی دانشگاه مفید با آن سبک و سیاقی که در نظر داشتند هیچ گونه الگویی نداشتند و سختی کار آنجا بود که همه راه‌ها‌باید از نو طراحی می‌شد.

چهار دهه فعالیت دانشگاه مفید

رییس دانشگاه مفید در ادامه با اشاره به گذشت سه دهه از فعالیت دانشگاه گفتند: همین بی الگویی سبب می‌شد که در دهه اول، کارها بر اساس آزمون و خطا جلو رود و به رغم تلاش‌های فکری و برنامه ریزی‌های منسجم، این دهه با وجود فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بسیار موفق، به بررسی و کشف بهترین راه‌ها ‌اختصاص یافت و گاها در ادامه روند دانشگاه معلوم می‌شد برخی مسیرها باید عوض شوند و مسیر جدیدی را باید بگیریم. دهه دوم فعالیت دانشگاه بر تجربیاتی که در دهه اول بدست آمد، شکل گرفت که از جمله آن طراحی رشته‌های همسو با اهداف این دانشگاه، گسترش و راه اندازی مراکز مطالعاتی و … مبتنی شده بو و در دهه سوم شاهد توسعه و گسترش فعالیت‌های رشته‌ها ‌و توجه به همه گرایش‌ها ‌در همان مراکزی که پیش تر راه اندازی شده بود، مورد توجه قرار گرفت، مثلا در دپارتمانی که در ابتدا یک یا دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده بود، در دهه سوم زمینه‌های مختلف توسعه فعالیت در آن دپارتمانها با اهداف پژوهشی و همچنین تاسیس رشته‌های دکتری و … در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه مفید افزود: در دهه چهارم بر آنیم که به ارزیابی و نقد تاریخ ۳۰ ساله دانشگاه و تقویت راه‌های گذشته و نقادی مسیرهای پیش رو پرداخته و بهترین راه‌هایی که می‌شود برای ادامه فعالیت براساس تجربیات سی ساله در پیش گرفت را مجددا طراحی و نقادی کنیم و با همان هدف اولیه دانشگاه به ادامه فعالیت بپردازیم.

وی بیان داشت: امروز بعد از گذشت ۳ سال از ارتحال مؤسس فقید دانشگاه مفید، تلاش مجموعه دانشگاه، پیگیری هرچه بهتر هدف اساسی حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) است.

رئیس دانشگاه مفید در پایان با اشاره به خدمات دانشگاه مفید به جامعه گفتند: بحمدالله با تلاش‌های صورت گرفته در دانشگاه مفید خدمات ارزنده‌ای به جامعه علمی کشور ارائه شده که به عنوان نمونه می‌توان گفت امروز فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقاطع مختلف توانسته‌اند فعالیت‌های اثرگذاری در جامعه و مراکز علمی داشته باشند و به عنوان متخصصینی صاحب نام در رشته تخصصی خود مطرح باشند.

برنامه‌ گرامیداشت آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره)

در این نشست خبری حجت السلام دکتر محمدرضا یوسفی، دبیر همایش نیز با گرامی داشت یاد و خاطره آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) گفت: هدف از بزرگداشت و برگزاری این همایش پاسداشت و گرامیداشت خدمات خیرخواهانه فرهنگی، علمی و فقهی آن عالم ربانی و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان است.

دبیر همایش نقش نظام قضایی در توسعه ملی افزود: سال‌های گذشته همایش گرامیداشت آن فقیه فرزانه با محورهایی از جمله آزادی عقیده، ارتداد و … با حضور کارشناسان و صاحب نظران از لحاظ فقهی و با توجه به مسائل روز که از دغدغه‌های آن عالم ربانی بود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. اما امسال در نکوداشت سوم موضوعاتی چون نقش نظام قضایی در توسعه ملی، اهمیت مبارزه دستگاه قضایی با فساد و سابقه تاریخی مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی در دستگاه قضایی مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار خواهد گرفت.

یوسفی ادامه داذ: نگاه به این همایش از سوی کارشناسان و صاحب نظران، کاربردی و با هدف ارائه راهکار و رفع آسیب‌های موجود در کشور خاصه در عرصه نظام قضایی و با هدف کمک به این قوه خواهد بود.

دبیر همایش سوم نکو داشت آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) افزود: در این همایش آیت‌الله سید علی محقق داماد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضاییه، دکتر سعید رهایی از شاگردان آن فقیه فرزانه، دکتر سید جعفر کاظم پور، از مدیران ارشد در قوه قضائیه، دکتر محمود متوسلی و مجید الماسی از کارشناسان قوه قضاییه به ارائه بحث خواهند پرداخت.

یوسفی با بیان این که این همایش با عنوان «نقش نظام قضایی در توسعه ملی»، روز هفتم آذرماه ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۰ در دانشگاه مفید برگزار می‌شود، گفت: قرار است نتایج این همایش تقدیم ریاست قوه قضاییه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics