قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقطه قوت ما در جهان اسلام «اصول فقه» قوی است
نقطه قوت ما در جهان اسلام «اصول فقه» قوی است

نقطه قوت ما در جهان اسلام «اصول فقه» قوی است

استاد حوزه با انتقاد از کسانی که در صدد تضعیف اصول فقه هستند گفت: حمله به اصول فقه، حمله به کیان حوزه است؛ نقطه قوت ما در جهان اسلام اصول فقه قوی ماست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی که در سالن همایش‌های این مرکز برگزار شد به اهمیت توجه به مسئله پژوهش در عرصه تقریب پرداخت و گفت: وحدت و تقریب مهمترین مسئله کنونی جهان اسلام است و تقریب باید دغدغه همه دستگاه‌های کشور باشد.

وی با بیان اینکه امروز یک تنفر عمومی از وضعیت کنونی جهان اسلام در میان امت اسلامی در حال شکل گیری است، گفت: قطعا در آینده نزدیک صفحه جدیدی از گرایش‌های عمومی در سطح جهان اسلام به سوی تقریب را شاهد خواهیم بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: آنچه خداوند ما را به آن امر کرده، این است که مطیع خدا و رسول او باشیم و در این مسیر تنها اطاعت الهی و رسول خدا را داشته و دشمن دشمنان خدا و رسول او باشیم.

اراکی افزود: اگر اختلافی بین ما وجود داشته باشد، مثل آنچه در تاریخ مشاهده کرده‌ایم، تنها بهره بردار آن، دشمنان ما خواهند بود و امروز نیز صهیونیسم به شدت به دنبال تشدید و بهره برداری از این مسأله است و در مطالعات تقریبی باید به دقت به این مسائل پرداخت.

اهمیت علم اصول در حوزه‌های علمیه

عضو مجلس خبرگان رهبری در قسمت دیگری از بیانات خویش با اشاره به اهمیت علم اصول در حوزه‌های علمیه گفت: حمله به اصول فقه، حمله به کیان حوزه است؛ نقطه قوت ما در جهان اسلام اصول فقه قوی ماست و این امر مهم است که در جاهای دیگر مانند علم تفسیر و فقه و کلام و سایر عرصه‌های دیگر قوت می‌بخشد.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اولویت‌های پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: ما باید بتوانیم در همه عرصه‌های دینی به یک جامع مشترک که مورد اتفاق نظر همه امت اسلامی است برسیم و آن را به خوبی عرضه کنیم.

اراکی افزود:باید پژوهشگاه مطالعات تقریبی به سمتی حرکت کند که در آینده نزدیک، مرجعیت علمی علوم اسلامی باشد، چرا که هیچ جا مانند قم در تدوین علوم دینی پیشرفت نکرده است.

تجلیل از پایان نامه‌های تقریبی و چاپ موسوعه «السنه النبویه»

خاطر نشان می‌شود: در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات تقریبی در سخنانی به تشریح دستاوردها و عملکرد پژوهشگاه در چند سال گذشته پرداخت و گفت: تا کنون کتاب‌های خوب و مفیدی در عرصه تقریب توسط این پژوهشگاه تالیف شده است که به زودی ۸ جلد آن از چاپخانه خارج می‌شود.

وی افزود: برگزاری همایش‌های تقریبی که به خوبی مبحث تقریب را در حوزه جا انداخت، همایش تجلیل از پایان نامه‌های تقریبی که انعکاس خوبی داشت و باعث شد شور و شوق خوبی برای انجام مطالعات تقریبی ایجاد شود و همچنین موسوعه عظیم “السنه النبویه” از اهم کارهای انجام شده در این مرکز بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سید محمود نبویان رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی نیز در سخنانی با بیان اینکه پژوهش، موتور محرک یک مجموعه است گفت: اگر موتور محرک به خوبی تدوین نشود اهداف مورد نظر مجموعه حاصل نمی‌شود لذا باید نگاه ویژه‌ای به مباحث و مطالعات تقریبی داشت.

مباحث تقریب را جهانی ببینیم

وی افزود: در عرصه مباحث پژوهشی باید دقت کنیم که مباحث تقریب را جهانی ببینیم نگاه جزیی را کنار بگذاریم و دقت کنیم که مباحث کلی و اساسی دنیای اسلام چیست و مطابق آن پژوهش انجام داد و کار کرد.

ینابر گزارش حوزه، در این مراسم از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری تقدیر شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی معارفه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics