قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نماینده ‌آیت‌الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد
نماینده ‌آیت‌الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد

نماینده ‌آیت‌الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی، درباره توقف قرائت خطبه دوم نماز جمعه کربلا معروف به خطبه مرجعیت گفت: بعضی اوقات متن خطبه به دلیل اهمیت موضوع به دست حضرت ‌آیت‌الله سید علی سیستانى نگاشته می‌شود و برخی از مواقع کلیات مطلب توسط او گوشزد می‌شود و در مورد سوم هم خطیب خطبه را نوشته و برای مرجع عالی ارسال می‌کند تا ایشان حذف و اضافاتی را که در آن لازم است، اعمال کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، امام جمعه حرم حسینی در این باره تاکید کرد: برخی گروه‌های سیاسی به خیلی از توصیه‌های مرجع عالیقدر عمل نمی‌کنند در حالی که ‌آیت‌الله سیستانی قصد ندارد که فقط سخنرانی کند، بلکه می‌خواهد این سخنرانی تاثیر داشته باشد با این وجود برخی پاسخ بسیار ضعیفی دادند با وجود اینکه محتوای خطبه بیش از یک بار تکرار شده بود.

نماینده مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای از سر گرفته شدن خطبه دوم نماز جمعه کربلا گرفته نشده است.

خطبه دوم نماز جمعه که در صحن شریف حرم امام حسین(ع) برگزار می‌شود، حاوی موضوعات سیاسی حساس، اصلاحات و رهنمودهای اجتماعی است که توسط سید احمد الصافی و شیخ عبدالمهدی الکربلایی قرائت می‌شود.

نماز جمعه شهر کربلا از ۱۶ اسفند ماه سال ۹۹ به علت شیوع ویروس کرونا و در راستای التزام به دستورالعمل‌های بهداشتی برای اولین بار در هفده سال گذشته پس از سقوط رژیم بعث در عراق تعلیق گردید.

در طی سال‌های پس از سقوط پیام‌های سیاسی ‌آیت‌الله سیستانی تنها از طریق خطبه‌های دوم نماز جمعه کربلا بیان می‌گردید تا به نوعی نماز جمعه کربلا به تنها مرکز رسمی نشر بیانیه‌های سیاسی ‌آیت‌الله سیستانی بدل گردد؛ از درخواست از مردم جهت شرکت فعال در انتخابات مجلس قانون اساسی پس از سقوط گرفته تا اعلام فتوای دفاع کفایی که مقدمه‌ای برای شکل‌گیری حشد الشعبی در عراق گردید. (برخی از این بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های قرائت شده در خطبه‌های نماز جمعه کربلا در سایت ‌آیت‌الله سیستانی بارگزاری شده است.)

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نقش‌های سیاسی ‌آیت‌الله سیستانی از طریق اطلاعیه‌های خوانده شده در خطبه‌های نماز جمعه کربلا پس از جهت‌دهی به رأی‌دهندگان انتخابات سال ۲۰۰۵، درخواست ایشان از عادل عبدالمهدی برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری عراق بود. در اواسط سال ۲۰۱۹ و همزمان با شروع تظاهرات‌های موسوم به تشرین از میدان التحریر بغداد، ‌آیت‌الله سیستانی توصیاتی را به طرف‌های مختلف اعم از تظاهرات‌کنندگان و دولت عراق بیان کردند که در این بین تنها نخست‌وزیر منسوب به مجلس اعلی انقلاب اسلامی بود که به توصیه ایشان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت لبیک گفت، در حالی که دیگر بازیگران تظاهرات بی‌اعتنا به توصیه مرجعیت اعلی به فعالیت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده خود ادامه دادند.

بنابر گزارش کانال دولت دین؛ پیش از این نیز در بهمن سال ۹۴ مرجعیت اعلام کرده بود که با توجه به بی‌فایده بودن خطاب قرار دادن سیاستمداران دیگر در رابطه با مطالب سیاسی بیانی نخواهد داشت. در طی سالیان متمادی که ایشان در نماز جمعه سیاستمداران را دعوت به اصلاح دولت می‌کردند از جمله در خطبه نصر که به مناسبت پیروزی بر نیروی‌های داعش در سال ۲۰۱۷ در نماز جمعه خوانده شد، به تفصیل به اهمیت مبارزه با فساد در داخل حکومت و برخورد با مفسدان پرداخته بودند که گذشت زمان اثبات کرد این توصیه‌ها تاثیری در اعمال سیاستمداران عراقی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics