قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نهاد وکالت و چالش‌های آن/ سیداحمد حبیب‌نژاد
نهاد وکالت و چالش‌های آن/ سیداحمد حبیب‌نژاد

دیدگاه و نظر؛

نهاد وکالت و چالش‌های آن/ سیداحمد حبیب‌نژاد

شبکه اجتهاد: به عنوان یک معلم حقوق عمومی نکاتی را در خصوص نهاد وکالت و چالش‌های آن عرض‌‌‌ می‌‌کنم.

۱- اینکه اصلی مجزا در قانون اساسی در کنار حق بر دادخواهی برای حق بر داشتن وکیل در نظر گرفته شده نشان از اهمیت وکالت دارد.

۲- اینکه مقنن اساسی وکالت را جدا از اصل دادخواهی و نه در ضمن آن آورده است می‌تواند اماره‌ای باشد که وکالت را باید با نگاهی مستقل نگریست.

۳- از مشروح مذاکرات قانون اساسی برمی‌آید که بحث استقلال یا عدم استقلال وکالت اصلاً در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح نبوده است و همان ساختار وکالت قبلی مورد اتفاق ضمنی بوده است که ساختاری مستقل بود.

۴- اینکه دو اصل سی و چهارم و سی و پنجم با هم و پشت سر هم آمده است می‌تواند اماره‌ای باشد بر اینکه مشروعیت دادخواهی در دادگاه‌ها بدون امکان حق بر داشتن وکیل محل تأمل است.

۵- در تعامل نهاد قضایی و وکالتی همین بس که روزگاری وزیر دادگستری به جلسات هیأت مدیره کانون وکلا‌‌‌ می‌‌آمد. نمونه‌اش: «در جلسات فوق‌العاده و متوالی هیأت مدیره طرح آیین‌نامه طی هشتاد ماده در مدت مقرر مورد تصویب واقع شد و پس از اعلام آن به وزارت دادگستری جناب آقای لطفی به جلسه هفتم خردادماه سال ۱۳۳۲ هیأت مدیره تشریف آوردند و اصلاحاتی در آن به عمل آمد» (نشریه کانون وکلا شماره ۳۱ صفحه ۷۱).

۶- این را‌‌‌ می‌‌دانم اشکالات زیاد ساختاری، هنجاری و رفتاری بر هیات مدیره‌‌های کانون‌ها وارد است و باید اصلاح شود و از مهمترین پاشنه‌‌های آشیل جامعه وکالت همین موضوع است.

۷- شیوه برخی تعاملات و واکنش‌‌های جامعه وکالت و قوه قضاییه با یکدیگر را نمی‌پسندم. لجاجت و نادیده گرفتن دیگری و تصمیمات بدون لحاظ ملاحظات طرف دیگر و ترساندن از یکدیگر ضررش برای عدالت قضایی است و بس…

۸- قدرت پیش‌بینی باید از اوصاف اصلی تصمیم گیران نهاد وکالت باشد. به یاد دارم در مقابل یکی از دلسوزی‌‌هایی که به برخی از اعضای تصمیم گیر نهاد وکالت داشتم و پیش‌بینی‌‌هایی کرده بودم جواب دادند که سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند‌‌‌‌ و … .

۹- وقتی دو نهاد وکالت و قوه قضاییه که ابزاری مشترک به نام «قانون» دارند با یک هدف مشترک به نام «عدالت» نتوانند با یکدیگر گفتگو کنند و وکیل هراسی یا قوه قضاییه هراسی را ترویج کنند دیگر چه انتظاری‌‌‌ می‌‌توان از نهادهای دیگر یا مردم عادی داشت.

۱۰- ریاست آیت‌الله رئیسی که از ابتدا درون قوه قضاییه بوده است بهترین فرصت برای تعامل میان جامعه وکالت با قوه قضاییه است که قبلاً چنین فضایی اصلاً وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics