قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نهی از منکر با پرخاش را صحیح نمیدانیم
نوشتن نقص اشخاص در روزنامه و رسانه برای خنداندن اشاعه فحشاء است

نهی از منکر با پرخاش را صحیح نمیدانیم

آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید: «الآن همین جریان عفاف و بدحجابی و کم‌حجابی و امثال آنها با ساده‌ترین نهی از منکر حل می‌شود، ما نهی از منکر را با پرخاش صحیح نمی‌دانیم».

به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از تسنیم، آیت‌الله جوادی آملی استاد مطرح حوزه علمیه قم و مفسر بزرگ قرآن کریم، در فرازی از درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه، به بیان نکته‌ای درباره چگونگی امر به معروف و نهی از منکر در برخورد با مسئله بدحجابی پرداخت. متن زیر را بخوانید:

الآن همین جریان عفاف و بدحجابی و کمحجابی و امثال آنها با ساده‌ترین نهی از منکر حلّ میشود، ما نهی از منکر را با پرخاش صحیح نمی‌دانیم؛ اگر خانمی بدحجاب بود از اول خیابان تا آخر خیابان این خانم‌هایی که عبور می‌کنند همه با یک نگاه سخت و سنگینی به او نگاه بکنند او خودش را جمع می‌کند، مگر این واجب نیست؟ مگر این جزء نهی از منکر نیست؟ نهی از منکر اوّلش انزجار قلبی است، بعد چهره طوری باشد که بگویند این به چه وضعی است که خودت را درآوردی؟ همین! این اصلاً خودش را برای نشان دادن عَرضه می‌کند، وقتی ببیند هر کسی او را می‌بیند عبوس کرده می‌بیند و با بیاعتنایی می‌بیند خودش را جمع می‌کند، این حداقل نهی از منکر است! ما دلمان می‌خواهد یک گَشتی داشته باشیم و بگیر و ببند باشد که بشود نهی از منکر.

بی‌اعتنایی کردن که سوء‌ظن نیست! آن کسی که نهی از منکر می‌کند، همین‌طور با چهرهٴ خشن نگاه می‌کند؛ یعنی این چه وضعی است که خودت را درآوردی؟ او در همان وسط خیابان خودش را جمع می‌کند، وقتی ببیند همه اعتراض می‌کنند، خودش را جمع می‌کند. این حداقلِ نهی از منکر است! اصلاً لازم نیست که بگویند حجاب خود را رعایت کن! این واجب است بر همه و این مرحلهٴ ضعیفهٴ نهی از منکر است! چه مرد چه زن، وقتی نگاه اعتراض آمیز می‌کند که این چه وضعی است که خودت را درآوردی؟ شخص بدحجاب خودش را جمع می‌کند.

وقتی که چندین بار به شخص بدحجاب تذکر داده شد و اثر نکرد معلوم می‌شود که این فرد دارد علناً دهن کجی میکند. مراحل ابتدایی نهی از منکر اولا انزجار قلبی و ثانیا درهم کشیدن چهره است اما وقتی این عمل اثر نکرد همین که با چهره خشن نگاه بکند، او خودش را جمع می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics