قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی گره گشا برای حکومت و فقه
هشت نکته پیرامون اقامه عزای سیدالشهداءِ در ایام کرونا/ علی‌اکبر رشاد

گزارشی از همایش زعیم ذوفنون؛

نگاهی گره گشا برای حکومت و فقه

رشاد: حدود ۷ تن از اساتید بنده صاحب رساله‌اند اما درس ایشان از ویژگی‌هایی برخوردار است که در کمتر اساتید دیگر می‌توان یافت. روش ارائه، الگوریتم اجتهاد، پرداختن به مباحث نو از قبیل جهاد و … وجه تمایز رهبر انقلاب با دیگران است که با یک ادبیات کاملاً فنی و با موضوع شناسی کاملاً دقیق از سوی ایشان تدوین و ارائه شده است. ایشان انواع گونه‌های هنر را از قبیل تئاتر، موسیقی، سینما و … را به‌طور فنی می‌شناسند. هیچ‌یک از مراجع از حیث موضوع شناسی با ایشان برابری نمی‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، همایش «زعیم ذوفنون» با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسوولان و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد چندی قبل در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

در ابتدای این همایش، از اثر فاخر «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» که به قلم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشرشده است، رونمایی شد.

علی‌اکبر ولایتی در این همایش با بیان اینکه در این جلسه بیشتر به دستاوردهای نظام اسلامی طی ۲۸ سال رهبری مقام معظم رهبری خواهم پرداخت، گفت: در دوره رهبری ایشان اقتدار جمهوری اسلامی به حدی رسیده که در تاریخ ایران بعد از اسلام و از بعد از نیمه سلسله صفوی سابقه نداشته است. پایه این اقتدار بر ارزش‌های اسلامی و ۱۱ سال رهبری حضرت امام؟ره؟ و ۲۸ سال رهبری مقام معظم رهبری بوده است.

جهان‌بینی مقام معظم رهبری

وی گفت: ایشان ترجمه‌هایی در آثار سید قطب دارند که وحدت اسلامی را تبلیغ می‌کرد. این ترجمه‌ها جهان‌بینی مقام معظم رهبری را در حوزه وحدت نشان می‌دهد. کتاب نقش مسلمانان در آزادی هند از دیگر این آثار است. تقویت استقلال جمهوری اسلامی و تبلور شعار نه شرقی، نه غربی در اندیشه‌ایشان مشهود است.

ولایتی در ادامه گفت: دیدگاه غرب‌گرایانه از همان دوران معتقد بود برای پیشرفت باید از فرق سر تا نوک پا غربی شد و این در اندیشه روشنفکران ما شکل گرفت. وقتی به‌تدریج این فرهنگ در ایران جا افتاد، کسی مثل جلال آل احمد با کتاب غرب‌زدگی و کتاب در خدمت و خیانت روشنفکری به تقابل با این دیدگاه پرداخت. نگاه به شرق در حین حفظ استقلال دیدگاه مخصوص مقام معظم رهبری است. به‌طوری‌که در حوزه تسلیحاتی که صنایع نظامی ما شاکله غربگرایانه داشت، قراردادهایی که با روسیه بسته و این تعادل حاصل شد.

وی در پایان گفت: درایت رهبر انقلاب و نوع دیپلماسی جمهوری اسلامی باعث شد هم‌مرزهای ایران محفوظ بمانند و هم این بحران‌ها مدیریت شود. اینکه ما اکنون یک جزیره آرامش در وسط دنیایی از ناامنی هستیم، جز با تدبیر رهبر انقلاب شکل نمی‌گرفت.

وارث فقیهان و حکیمان بزرگ در روزگار

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش «زعیم ذوفنون» گفت: در کتابی که تألیف شده، وجهی که می‌خواهم عرض کنم مغفول مانده که امیدوارم در چاپ بعدی موردتوجه قرار گیرد و آن مساله مقام و مرام فکری رهبر انقلاب است.

وی گفت: ما در مورد شخصیتی سخن می‌گوییم که نَسب ایشان به شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران مانند میرداماد می‌رسد. مجموعه نظراتی که رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف تولید کرده‌اند به دلیل فراوانی کمتر به چشم می‌آید. هر یک از نظرات رهبر انقلاب کافی بود که از ایشان یک شخصیت نظریه‌پرداز جهانی بسازد. مردی که می‌توان گفت وارث فقیهان و حکیمان بزرگ در روزگار ماست. ایشان در سن ۱۸ سالگی وارد درس خارج می‌شوند و شاگردی آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله طباطبایی، حضرت امام؟ره؟، شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت‌الله میلانی را کرده‌اند. این مرد عظیم عصاره فقهی چنین مردان بزرگ است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: رهبر انقلاب شخصیتی با ابعاد متنوع دارند که با بزرگان شیعه قابل‌مقایسه است. ایشان یک فقیه مقتدر، جامع‌نگر و نوگرا هستند. ایشان ۴ کتاب در حوزه رجال تألیف کرده‌اند که نشان‌دهنده دقت ایشان در مباحث حدیثی است. ایشان در حوزه کلام و تفسیر دارای دیدگاه‌های جدیدی هستند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ایشان یک اثر فاخر و نشان‌دهنده ذهن منسجم و ساختارمند ایشان است.

رشاد افزود: ایشان در حوزه تاریخ جهان و تاریخ غرب دقایق و ظرایفی را مطرح می‌کنند که انسان مبهوت می‌شود. در مورد تاریخ منطقه آن‌قدر دقیق به ذکر تاریخ می‌پردازند که نشان‌دهنده حافظه قوی ایشان و شخص شناسی و نسب‌شناسی ایشان است. ایشان ۲۸ سال است که درس خارج می‌دهند.

رشاد در ادامه گفت: ایشان نگاه گره‌گشا برای حکومت و فقه دارند. پویایی و دقت در تحلیل واژگان و لغات شناسی امتیاز دیگر ایشان است. جهانی اندیشی در فقه از دیگر ویژگی‌هاست که فتوای ایشان در فقه هسته‌ای باعث تحول بزرگی است. در تفقه، توجه ایشان در حیثیت اسلام مورد اهمیت است که مثلاً درباره حکم ایشان درباره قمه‌زنی تبلور می‌یابد.

عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و نویسنده اثر فاخر «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» ضمن ارائه توضیحاتی درباره کیفیت کتاب، گفت: اندیشه مقام معظم رهبری اندیشه‌ای اجتهادی است. یعنی در هر بحثی که ایشان واردشده‌اند، دقیقاً با روش اجتهادی بحث کرده‌اند. من یک ادعا در اندیشه رهبری ندیده‌ام که ذوقی باشد. نکته دوم اینکه شخصیت‌هایی مانند حضرت آقا چون شخصیت‌های جامعی هستند، سخنان شان نظام‌مند‌است و اجزای آن یکدیگر را تکمیل می‌کنند. مثلاً کسی بخواهد همه نظامات اجتماعی را بداند، باید نظام فرهنگی رهبری را ببیند چون روح نظامات اجتماعی در نگاه رهبری، فرهنگ است.

روح اصلی حاکم در منظومه فکری رهبری توحید است

وی با بیان اینکه روح اصلی حاکم در منظومه فکری رهبری توحید است، گفت: توحیدی که رهبری بیان می‌کنند در مباحث دیگر مانند ولایت، دین‌شناسی، اخلاق و … جریان دارد. توحید نباید در عرصه کلامی حبس شود، توحید باید به عرصه سیاست بیاید. توحید را نباید یک عقیده ببینیم بلکه باید در رفتار و کنش هم حضور بیابد. رکن این منظومه مردم‌اند و غایت آن تمدن نوین اسلامی است که می‌خواهد برای ظهور زمینه‌سازی کند.

خسروپناه گفت: ویژگی چهارم اندیشه فکری و اجتماعی رهبری، استمرار و تکامل بخشی منظومه فکری امام است. از حسنات حضرت امام؟ره؟ این بود که رهبری فرزانه تربیت کرد که دقیقاً همان نظام بینشی و نظام منشی و نظام کنشی امام را استمرار بخشید.

وی ادامه داد: در منظومه امام، مباحث فلسفی پررنگ‌تر و در منظومه آقا مباحث راهبردی پررنگ‌تر است. حضرت آقا مؤسس فقه احکام راهبردی‌اند. ما غیر از فقه احکام رفتاری، دارای فقه احکام راهبردی و نهادسازی هستیم. وقتی آیت‌الله شاه‌آبادی شرکت‌های مخمس را پیشنهاد می‌دادند، درواقع با کمک فقه نهادسازی می‌کردند./ مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics