قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاه تحولی به حوزه در راستای فقه جواهری باشد
نگاه تحولی به حوزه در راستای فقه جواهری باشد

تاکید اساتید حوزه علمیه خراسان:

نگاه تحولی به حوزه در راستای فقه جواهری باشد

استاد دروس خارج حوزه، راه تحول در حوزه را تمرکز انسان‌های متخصص محقق به تمام معنای مسلط بر کتب اصول و فقهی و تغییر در محتوای برخی از متون بر اساس همان فقه سنتی جواهری دانست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله معلمی، استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد، با بیان این که اهل علم باید پاسخگویی به مسائل مستحدثه مبتلا به جامعه داشته باشند، گفت: از آنجایی که این مسائل نیاز و ضرورت جامعه اسلامی است، باید در حوزه محل بحث علمای اعلام و اساتید معزز باشد.

وی با اشاره به ضرورت طرح مسائل مبتلا به جامعه اسلامی در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند برای نجات جامعه حکم شرعی مسائل مستحدثه را طرح کنند و در پی طرح آن مسائلی باشند که هنوز به آن پرداخته نشده و بر اساس نظر و رای اساتید و علمای فاضل حوزه با ارزیابی موشکافانه زوایای پنهان هر بحث، راهکار آن را ارائه دهند.

استاد دروس خارج حوزه ادامه داد: بنابراین مسائل مستحدثه را باید هر یک از فقها از میان مسائل کلی حاضر فقهی استخراج و استنباط کرده و بر اساس ادله و روایات مستند حکم شرعی آن را استخراج کنند.

معلمی با بیان این که راه تحول تمرکز انسان‌های متخصص محقق به تمام معنای مسلط به اصول بر کتب فقهی و تغییر در محتوای برخی از متون بر اساس همان فقه سنتی جواهری است، خاطر نشان کرد: عده‌ای از این فضلای مسلط به متون باید در خصوص حذف یا تحول بخشی در برخی از متون بیاندیشند و تصمیم بگیرند که کجای آن باید تغییر کند.

وی با بیان این که اگر بنایمان به جایگزین کردن محتوایی به جای کتب فعلی است، باید عمیق تر و فلسفی تر از امروز باشد، یادآور شد: تحول باید در مفهوم تخصصی تر شدن دروس حوزوی از کتب متداول امروز متناسب با جایگاه حوزه خراسان باشد.

استاد دروس خارج حوزه با بیان این که یک مجتهد به معنای واقعی باید در همه ابواب مجتهد باشد، بیان کرد: تخصص منحصر در یک باب تبلیغ، تفسیر و یا ادبیات معنایی ندارد و مجتهد مطلق به معنای تخصص در همه ابواب فقهی است.

مسائل مستحدثه مبتلابه امروز جامعه بیش‌تر محل بحث باشند

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین رجایی شاهرودی، ممتحن دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در با بیان این که امروز باید به مسائل مستحدثه مبتلا به جامعه به صورت گروهی و با هم اندیشی علمای اعلام پاسخ‌های درخوری داده شود، گفت: باید علما با تبادل نظر و هم اندیشی به نتیجه واحدی در این مسائل برسند که بحمدالله با دغدغه حوزه علمیه خراسان تا کنون این مسائل مبتلا به به خوبی پاسخ داده شده است.

وی با بیان این که پرداختن منحصرا به یک یا چند مساله مستحدثه و بی توجهی به دیگر مسائل پسندیده نیست، تصریح کرد: باید همه مسائل روز مبتلا به جامعه اسلامی از جنبه‌ها و زوایای مختلفی از سوی اندیشمندان مورد بحث قرار گیرند اما مسائلی که در شرایط کنونی همچون پیوند اعضا نیاز بیش تری بر تاکید به آن وجود دارد بیش تر محل بحث باشند.

ممتحن دروس خارج حوزه علمیه خراسان، تحول را در راستای فقه جواهری دانست و با بیان این که هر تحول و تغییری در بدنه حوزه باید با محوریت فقه سنتی جواهری باشد، خاطر نشان کرد: هر یک از اساتید حوزه شیوه و فن تدریس مختلفی برای خود برگزیده‌اند که بر آن بحثی نیست، اما این تحول می‌تواند تغییر محتوای دروس بر اساس همان منابع اصلی معتبر مورد استناد علما باشد.

رجایی شاهرودی در پایان از حوزه علمیه خراسان خواست تا با هم اندیشی اساتید و متولیان حوزه و دریافت آراء و نظرات علما نسبت به چارچوب حضور در درس خارج برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی جدیدی صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics