قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگرانی و دغدغه‌های امام خمینی(ره) نسبت به سرنوشت امام موسی صدر
نگرانی و دغدغه‌های امام خمینی(ره) نسبت به سرنوشت امام موسی صدر

در سالروز مفقود شدن امام موسی صدر؛

نگرانی و دغدغه‌های امام خمینی(ره) نسبت به سرنوشت امام موسی صدر

راجع به آقای صدر ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم، دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیاد دارد.

شبکه اجتهاد: سید موسی صدر در سال ۱۳۴۷ ق (۱۳۰۹ ش) در عصر حکومت رضاخان در قم به دنیا آمد. پدر وی آیت‌الله سیدصدرالدین صدر عالمی نامدار و از از مراجع ثلاث پس از آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود. در سال ۱۳۶۰ ق (۱۳۲۰ش) وارد حوزه‏ی علمیه‌ی قم گردید و پس از طی مقدمات و سطوح، در حلقه‌ی درس آیات عظام سید احمد خوانساری و حجت شرکت جست و همچنین از درس پدر خویش و نیز حضرت امام خمینی بهره بُرد. پس از فوت پدر راهی نجف اشرف گردید و در آن جا در زمره‌ی مجتهدان قرارگرفت. احساس وظیفه، او را به لبنان کشاند و رهبری مردمی را پس از علامه شرف الدین به عهده گرفت. امام موسی صدر، در آنجا خدمات فراوانی را به انجام رساند و قصد سر و سامان دادن به اوضاع مسلمانان، او را لحظه‏‌‌ای از تلاش غافل نمی‏کرد. سرانجام طی دعوتی رسمی راهی لیبی گردید و پس از یک هفته اقامت، در ۲۵ رمضان ۱۳۹۸ ق در حالی که قصد مراجعت به لبنان را داشت به طور مشکوکی ناپدید گردید. آنچه در ادامه‌‌‌ می‌‌خوانید نگرانی‌‌‌ها و دغدغه امام راحل و پیگیری‌‌‌های ایشان است که در سالروز مفقود شدن امام موسی صدر از نظر‌‌‌ می‌‌گذرد:

معمای لا ینحل‏

راجع به آقای صدر ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم، دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیاد دارد و بعد از اینکه ایرانی است، رفته است به لبنان؛ و ما علاقه داریم، هم به اینکه ایرانی است و هم به اینکه در لبنان رئیس مجلس شیعی بوده است. علاقه داشتیم به اینکه این معما را حل بکنیم و مکرراً با لیبی اتصال پیدا کردیم. بلکه آقای قطب زاده را یک دفعه فرستادیم به لیبی دنبال این مطلب. و بعد هم که اینجا آمدیم، هم سفیر لیبی که آمد پیش من، راجع به این مسأله صحبت کردم و هم نخست وزیر که آمد حل این معما را از ایشان خواستم. و مع الأسف تا کنون برای ما این معما حل نشده است. امیدوارم که با کوشش دولت ایران و سایر اقشار علاقه‏مند به اسلام، این معما حل بشود. (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۹۹)

نگرانی از سرنوشت امام موسی صدر در حضور معاون معمر قذافی و هیأت نمایندگی لیبی‏

ما نگران سرنوشت امام موسی صدر هستیم و می‏خواهیم به محض بازگشت به لیبی به سرهنگ قذافی بگویید هر چه زودتر در مورد سرنوشت امام موسی صدر رسیدگی کند. (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۱۹)

ناپدید شدن امام موسی صدر و تأکید بر مبارزه با رژیم صهیونیستی و رژیم شاه تا پیروزی‏

در گفتگو با نمایندگان حرکه المحرومین لبنان (مبارزه با صهیونیسم تا پیروزی)، در این دیدار، ابتدا امام خمینی با ابراز نگرانی از ناپدید شدن امام موسی صدر و دعا برای بازگشت ایشان، از زحمات هیأت لبنانی در پیگیری این موضوع تشکر کردند. سپس نماینده گروه اعزامی، آقای سید حسین حسینی به تشریح وضع شیعیان لبنان از سالهای ۱۸۶۰ میلادی به بعد پرداخت و جنایات صهیونیستها را برشمرد و گفت: شیعیان لبنان به شیعیان ایران و جنبش آنها و انقلاب اسلامی به چشم خاص می‏نگرند. خود را از ایران می‏دانند، حرکت ایران حرکت شیعیان لبنان است و هر طور که بتوانند کمک خواهند کرد. (صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۱۳۴)

آیا خبر جدیدی در مورد امام موسی صدر هست؟

در پاسخ به خبرنگار روزنامه «السفیر» پیرامون انقلاب، ابرقدرتها و رژیم صهیونیستی‏: اقداماتی شده است؛ امیدواریم سودمند باشد و ایشان که مورد علاقه من و نیز شیعیان، بلکه مسلمین لبنان است، هر چه زودتر به وطن خویش برگشته و به کار خود مشغول شوند. (صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۸۲)

نگران و متأثرم؛ پیگیری کنید

خطاب به حافظ اسد درباره ناپدید شدن امام موسی صدر در نجف: حضرت آقای حافظ اسد، رئیس جمهوری سوریه و رئیس کنگره جبهه صمود و رفض پس از اهدای سلام؛ این جانب از غیبت جناب حجت الاسلام آقای سید موسی صدر نگران و متأثرم. از جنابعالی تقاضا دارم که این موضوع را با سران کشورهایی که در قضیه فلسطین اجتماع کرده‏ اند در میان گذارید و اهتمام آنان را جلب نمایید. (صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۴۷۹)

هر چه زودتر از مکان ایشان اطلاع پیدا کرده و این جانب را از سلامت ایشان آگاه گردانید

نامه به یاسر عرفات درباره مفقود شدن امام موسی صدر در نجف: از سلامت جناب حجت الاسلام آقای سید موسی صدر، رئیس مجلس شیعیان لبنان، هیچ گونه اطلاعی ندارم و موجب نگرانی این جانب است. از جنابعالی تقاضا دارم که هر چه زودتر از مکان ایشان اطلاع پیدا کرده و این جانب را از سلامت ایشان آگاه گردانید. توفیق جنابعالی را در اهداف اسلامی خواستارم. (صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۴۵۸)

نجات مستضعفان طبق تعالیم قرآن- جریان آقای صدر و لیبی‏

سخنرانی در جمع اعضای هیأتی از لیبی (نجات مستضعفان- قضیه آقای موسی صدر): چیزی که، قضیه ‏ای که برای ما و علمای ایران و سایر اقشار به طور معما درآمده است این فاجعه آقای صدر است. من و علمای ایران برای این فاجعه بسیار متأثر هستیم، و این برای ما یک معمایی است که این معما حل نمی‌‏شود الّا به دست دولت لیبی‏. (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۱۹)

تا کنون به نتیجه نرسیده ‌ایم

در پاسخ به این پرسش که: ناپدید شدن امام موسی صدر، فکر هموطنان لبنانی را اشغال کرده است. آیا در خصوص آن تماسهایی برقرار کرده‏ اید؟ و نتیجه تماس‌‌‌ها چه بوده است؟: در خصوص وضعیت حجت الاسلام آقای سید موسی صدر که مورد علاقه بسیاری از مسلمین است اقداماتی کرده‏ ایم و متأسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده‌‏ایم. (صحیفه امام، ج‏۴، ص: ۳۳۷)

خدمت کردن و زجر کشیدن در راه هدف‏

سخنرانی در جمع خانواده امام موسی صدر (رنج در راه هدف- فراگیری اسلام) در تهران-جماران:

‏آن چیزی که همه مطالب را آسان می‏کند این است که ما و ملت ما و آقای صدر – سلّمه اللَّه تعالی- به دنبال مکتب، یک گرفتاری پیدا کردیم. وقتی که مسأله، مسئله وظیفه است، وظیفه ما این است که برای اسلام خدمت بکنیم و در این وظیفه، اگر هر مقداری که موفق به اجرای آن اموری که در نظر داریم بشویم، این یک خیری است فوق اصل خیر و اگر موفق نشویم، اصل خیرش که عبارت از این است که ما در راه خدمت به اسلام و مکتب هستیم، آن جایی نمی‏رود. آقای صدر را، که من سالهای طولانی دیده‏ ام، بلکه باید بگویم من بزرگ کردم ایشان را، من فضایلشان را می‏دانم و خدمت‌‌‌هایی هم که بعد از آنکه به لبنان رفته ‏اند کرده‏ اند، آن را هم می‏دانم و آنچه که لبنان احتیاج به ایشان دارد، باز آن را هم می‏دانم. من امیدوارم که ان شاء اللَّه، ایشان برگردند به محلّ خودشان و مسلمین آنجا از ایشان استفاده کنند. همین حالا هم که ایشان می‏گویید، که شواهد داریم که در لیبی هستند، همین امر، در راه خدمت به مکتب و خدمت به اسلام است. این هم برای ایشان عبادت نوشته می‏شود. برای ماها هم این اموری که واقع می‏شود، باید سهل باشد، از باب اینکه در راه اسلام است.

ما مطّلعیم که اولیای اسلام، که در رأس آنها رسول خداست، آن قدر زحمت کشیدند، تمام مدت عمرش را پیغمبر در زحمت و تعب بوده است و بعد از او هم ائمّه ما همین طور بوده‏اند که یک روز خوش- به اصطلاح مادیین- نداشتند، گرچه همه خوش بودند به یک راه- به اصطلاح عرفا و اسلام‏ شناس‏‌‌‌ها- در هر صورت، این یک شیوه ‏ای بوده است که از اول، اولیای اسلام داشتند و در راه هدف خودشان حبس رفته‏ اند و کشته شده ‏اند و زجر کشیده ‏اند. آقای صدر حالا دو سال است که در حبس هستند. (صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۱۶۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics