قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اقتصاد و بازار / نیاز بسیاری از علوم به تدوین دائره‌المعارف اندیشوران

نیاز بسیاری از علوم به تدوین دائره‌المعارف اندیشوران

شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام و المسلمین تحسین بدری، مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفتگویی، با بیان این که علوم اسلامی نیاز به تدوین دایره المعارف دارد، عنوان کرد: گروه موسوعه‌ها و معاجم در پژوهشگاه مطالعات تقریبی با این هدف تشکیل شده است که برای علوم اسلامی، دایره المعارف و موسوعه‌هایی تهیه و تدوین کند.

مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: گروه موسوعه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های پژوهشگاه، کار خود را با تألیف و تدوین موسوعه اصول فقه شروع کرده است که تحت عنوان «موسوعه اصول فقه» در ۵ جلد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین بدری افزود: تا کنون ۲ جلد از موسوعه اصول فقه به چاپ رسیده است و سومین جلد آن تا پایان سال جاری به چاپ می‌رسد، همچنین جلد چهارم و پنجم آن نیز، سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان این که علوم زیادی نیاز به تدوین دایره المعارف دارد، گفت: کار متفاوتی که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی نسبت به مراکز و پژوهشگاه‌های دیگر صورت می‌گیرد، این است که موسوعه‌ها و دایره المعارف‌های پژوهشگاه به صورت مقارن و تطبیقی تدوین می‌شود، بدین معنا که در این موسوعه‌ها نقطه نظرات تمام مذاهب، مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: در شهر قم، چندین دایره المعارف در حال تدوین است، اما نگاه اکثر آن‌ها، صرفاً شیعی است، در حالی که در تدوین موسوعه‌های پژوهشگاه، به همه مذاهب اسلامی توجه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین بدری تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه از نظر علمی، از مقبولیت خاصی برخوردار است و مورد استقبال بسیاری از دانشمندان علوم اسلامی دیگر کشورهای اسلامی قرار گرفته است و شناخته شده است.

وی افزود: در زمینه فعالیت‌های پژوهشگاه، تمجیدهایی صورت گرفته است که به دلیل این است که کارها و فعالیت‌های پژوهشگاه، صرفاً علمی است و جنبه تبلیغاتی و ترویجی ندارد، بلکه خوراک علمی به محققان و دانشجویان ارائه می‌دهد و این، یک امتیاز بزرگ است.

مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی یادآور شد: چنانچه امکانات مالی وجود داشته باشد، در آینده، تدوین موسوعه‌ها و دایره المعارف برای دیگر علوم نیز مد نظر قرار گرفته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین بدری با بیان این که تدوین موسوعه با تدوین دیگر آثار در گروه‌های دیگر متفاوت است، گفت: موسوعه‌نگاری یک فن و در عین حال، یک علم است و پژوهشگران کمی هستند که بتوانند به این علم دسترسی داشته باشند و بتوانند با قلم خود دایره المعارف بنویسند.

وی تصریح کرد: موسوعه نگاری، به کار علمی ویژه و کارشناسی دقیق نیاز دارد، بنابراین پژوهشگران این عرصه نیاز به آموزش ویژه دارند.

مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی عنوان کرد: محصولات گروه موسوعه و معاجم از نظر کمی نسبت به دیگر گروه‌ها ممکن است کم باشد، اما کیفیت این آثار بسیار زیاد است و با آثار گروه‌های دیگر متفاوت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین بدری بیان داشت: هر چند ممکن است که هدف اساسی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، تقریب مذاهب نباشد، اما زمینه‌ساز تقریب بین مذاهبی است و به عنوان پشتوانه علمی، کار تقریب بین مذاهبی را انجام می‌دهد.

وی گفت: تمام گروه‌های موجود در پژوهشگاه مطالعات تقریبی، در فعالیت‌های علمی خود، تفاهم ایجاد می‌کنند و این تفاهم و برجسته کردن مشترکات که در علوم دینی زیاد است، به صورت غیرمستقیم نقش شایانی در تقریب بین مذاهبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics