قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هجمه‌هایی بر فقه جواهری و بیانیه جمعی از استادان حوزه
همانگونه تکریم مرجعیت ضروری است، احترام به بزرگان حوزه هم بایسته است/ نمی‌توان نسبت به حمله ناجوانمردانه به ‌آیت‌الله یزدی بی‌تفاوت بود

هجمه‌هایی بر فقه جواهری و بیانیه جمعی از استادان حوزه

جمعی از استادان فقه و اصول حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای حرکت‌های انتقادی برخی در نقد فقه جواهری و زائد دانستن بخش‌هایی از علم اصول را غیرحرفه‌ای دانستند و تأکید کردند چنین کاری، ثمری جز دلسرد کردن طلاب از درس خواندن و سستی انگیزه آنان در راه کسب علم ندارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، جمعی از استادان فقه و اصول حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای نقد غیرحرفه‌ای به فقه جواهری را امری مذموم دانستند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

مدتی است که جریانی در حوزه هجمه‌هایی بر فقه جواهری داشته و با ارائه بحث‌های ناقص و سطحی در بین طلاب محترمی که هنوز تسلط کاملی بر عمق و دقت مطالب علم اصول نداشته و برای قضاوت نسبت به صحت و سقم مطالب خبرویت لازم را ندارند، عمده مباحث علم اصول را زائد، بدون فایده و ثمره، ناشی از ضعف فقاهتی علماء و عدم تتبع در آیات و روایات دانسته و صرف عمر برای خواندن آنها را اتلاف عمر می‌نمایاند.

و در کنار آن معتقد است تنها راه درست همان تعداد تألیفات مختصری است که از طرف آنها نوشته و از معرض نقد صاحب‌نظران حوزوی پنهان نگه‌داشته شده است.

روشن است که چنین کاری، ثمری جز دلسرد کردن طلاب از درس خواندن و سستی انگیزه آنان در راه کسب علم ندارد.

واضح است که صاحب‌نظران حوزه مخالف لزوم پویایی و تعالی آموزش فقه و اصول نیستند و اساتید نیز مدعی عاری بودن برنامه و کتب موجود از هر عیب و نقصی نیستند، اما راه صحیح انتقاد و کمک به تحول و تغییر صحیح، ارائه مباحث و نقدها در بین فضلاء و اندیشمندان حوزه است تا در صورتی که حرفی بر اساس ضوابط علمی و معیارهای صحیح اجتهاد باشد، مورد پذیرش قرار گرفته و در میدان عمل نیز وارد شود.

اما جریان مزبور بعد از ناتوانی در اقناع جمع کوچکی از علماء و فضلای حوزه علمیه قم در جلسه پیش نظریه پردازی که توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور حضرات آیات و حجج‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، جعفر نجفی (بستان)، ظهیری، محمدی قائنی، سید محمد نجفی یزدی و محمود حکمت نیا در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۴ برگزار شده است، و حتی امتناع از شرکت در جلسه دوم، و بعد از عدم توانایی کسب حداقل امتیازات لازم برای کرسی نظریه پردازی و طرح در مجامع علمی، عموم طلاب محترم حوزه را هدف قرار گرفته است.

این اقدام مشکوک که با هشیاری و دقت علماء و فضلاء مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار گرفته است، برای هر چه بیشتر مطرح شدن راهکار ایجاد هیاهو و جنجال را برگزیده و هر روز بر طبل مقابله امنیتی، خفه کردن صدای مخالف، بستن راه نقد و بررسی و … می‌کوبد.

راهکار غوغاسالاری، این جماعت را اخیراً به رفتاری به دور از اخلاق کشانده، و برای جلب توجه فضلای حوزه به تبلیغ همایشی با حضور یکی از اساتید مطرح و بنام حوزه اقدام نموده است.

جریان مزبور چند هفته پیش در تماس با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قائنی ایشان را برای شرکت در مناظره‌ای زنده برای بررسی زوائد علم اصول دعوت کرده بودند و ایشان صراحتا به دفتر جریان مزبور اعلام کرده‌اند که شرکت در این گونه مجالس را کمک به ترویج باطل می‌دانند و اگر مدعیان جریان مزبور، بر صحت مبانی و نظرات خود معتقدند راه درست، شرکت در جلسات خصوصی و اقناع علماء و فضلاء و اثبات حرفشان در این گونه جلسات است.

این جریان بعد از نا امیدی از قبول دعوت از طرف حضرت حجت‌الاسلام قائنی، با پسر عموی ایشان که هم نام با ایشان هستند و معظم له خارج از قم زندگی می‌کنند تماس گرفته و ایشان را برای شرکت در همایشی با موضوع «تغییر متون آموزشی حوزه» – نه موضوع بررسی زوائد علم اصول – دعوت می‌کنند و سپس در شهر قم، تبلیغاتی با مضمون حضور استاد محمد محمدی قائنی در همایش زوائد علم اصول منتشر کرده‌اند، تا برای همایش و جریان خود اعتباری کسب کنند و وجهه بتراشند!

این تبلیغات غیراخلاقی بیش از گذشته منش غیرعلمی، غوغاسالارانه و بی مایه جریان مزبور را آشکار ساخته و تشت رسوایی آنان را به زمین انداخته است. بی‌شک این نوع اقدامات غیر اخلاقی از نظر شرع و قانون و عرف مذموم و محکوم است.

و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین – جمعی از اساتید فقه و اصول

۴ دیدگاه

  1. اگر واقعا ادعای استاد اکبرنژاد باطل است و آنچه ایشان زائد می پندارند در فقه کار آمد و پر ثمر است، چرا اساتید معظم به جای بیانیه دادن با تبیین ثمرات مباحث اصولی، بطلان ادعاهای ایشان را اثبات نمی کنند؟
    هوچی گری و بیان غیر علمی در فضای مباحث علمی در بسیاری موارد نشان از ضعف و نداشتن جواب علمی است.
    با توجه به این که اساتید اصفهان در دو مناظره از استاد اکبر نژاد شکست خورده اند و جواب محکمی نداشته اند، به عنوان یک طلبه که مطالب ایشان را عملی و قابل دفاع می دانم، از اساتید معظم قم استدعا دارم به جای بیانیه صادر کردن و اتهام های واهی زدن، با ارائه ثمرات شفاف و روشن فقهی، بطلان ادعای عملی ایشان را اثبات کنند.

  2. بنده دیگر خدا

    برای تعویض خانه بایستی اول جایگزینش بنا شود، سپس خانه کهنه تخریب شود.
    تحول خواهانی که مدام دم از زائد بودن اصول و … بر می آورند، ابتدا کتاب و بحث جایگزینی که مورد تأیید بزرگان باشد، بیاورند؛ بعد…

    اگر تا کنون خیلی ها به خاطر تنبلی خودشان درس نمی خواندند، امروز مستمسک هم پیدا کرده اند و تنبلی شان موجه شده است!

    تغیر متون و فهرست علمی، قاعده خودش را دارد که اگر رعایت نشود، جز خسران چیز دیگری نخواهد داشت.

    • همون بنده خدا

      البته بنده دیگر خدای عزیز نیز توجه دارند که طرح و اشاره به برخی از مباحث زائد در علم اصول به معنای نفی تمام این علم نیست. و اینکه عده ای نمی خواندند و الان مستمسک تازه ای پیدا کرده اند هم باز اشکال به این بزرگواران نیست. چون کسی که بخواهد تنبلی کند کار خودش را می کند چه به این بهانه چه به بهانه دیگری. باز هم تاکید میکنم. جواب بحث علمی را باید علمی داد. بیانیه دادن و جاهل و نادان خطاب کردن دیگران در قاموس علما نمی گنجد. و وای به حال روزی که محیط علمی به های و هوی بی افتد.

  3. بنظر می رسد بجای بیانیه دادن باید در مقام عمل و با بحث علمی پاسخ اینگونه افراد را داد، چون بیانیه دادن که کاری ندارد. به راحتی می توان افراد را جاهل، و بی خبر از علم و … نامید. اما اگر پاسخ عالمانه ای به این افراد داده شود و البته منصفانه به نقد نظر آنان پرداخته شود. قطعا اثر بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics