قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید استاد واعظی منتشر شد
«هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید استاد واعظی منتشر شد

تازه‌های نشر؛

«هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید استاد واعظی منتشر شد

نوشتار حاضر، صرفاً متمرکز بر وجه فلسفی هرمنوتیک حقوقی است و از آن جا که هرمنوتیک حقوقی در سیمای فلسفی آن، بخشی از فلسفه حقوق است، این اثر ذیل «فلسفه حقوق» قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پنج فصل و ۳۲۰ صفحه، از سوی موسسه بوستان کتاب به زیور طبع آراسته شد.

هرمنوتیک حقوقی در معنای وسیع آن، شامل دو بخش متمایز است که بخش هنجاری آن که منطق فهم و تفسیر متون حقوقی، اعم از قوانین و مقررات و رویه های قضایی و قراردادها را در برمی گیرد، عهده دار تنقیح اصول و قواعد و توصیه های روشی مربوط به فهم و تفسیر این گونه متون است. بخش دوم هرمنوتیک حقوقی، وجه فلسفی دارد و به بررسی مباحث و پرسش‌های نظری مربوط به متن حقوقی و فهم و تفسیر حقوقی می‌پردازد.

کتاب هرمنوتیک حقوقی، صرفاَ متمرکز بر وجه فلسفی هرمنوتیک حقوقی است و از آنجا که هرمنوتیک حقوقی در سیمای فلسفی آن، بخشی از فلسفه حقوق است، این اثر ذیل فلسفه حقوق قرار می‌گیرد.

این اثر در پنج فصل سامان یافته است که فصل نخست آن به شرح هرمنوتیک حقوقی و مسائل و پیشینه و نسبت آن با فلسفه حقوق می پردازد و در فصل دوم مباحث مربوط به هرمنوتیک متن حقوقی، فعل گفتاری بودن قانون و تصویب آن، به بحث گذاشته می‌شود. فصل سوم کتاب به مهم‌ترین مسائل مربوط به تفسیر حقوقی می‌پردازد و در فصل چهارم، پس از توضیح اجمالی نظریه تفسیری هرمنوتیک فلسفی، پژواک و بازتاب آن در حوزه حقوق بررسی می‌شود. فصل پایانی کتاب به عینی گرایی در حقوق و تشخیص قضایی اختصاص دارد و کاربری های مختلف واژه عینیت(objectivity) در این عرصه را به بحث می‌گذارد.

استاد احمد واعظی که پیش از این، دو کتاب “درآمدی بر هرمنوتیک” و ” نظریه تفسیر متن” را هم منتشر کرده است، مطابق آنچه در مقدمه کتاب آورده، امید دارد که انتشار این اثر گامی برای آشنایی ژرف تر طالبان علم در حوزه و دانشگاه با محتوا و ابعاد اصلی ترین مباحث هرمنوتیک حقوقی باشد و به مدد جدیت و همت صاحبان فضل در حوزه فلسفه حقوق و تعمیق این مباحث در قالب پژوهش‌های جدید، شاهد رونق و غنای هر چه بیشتر مطالعات فلسفی عرصه حقوق در کشورمان باشیم.

یادآوری می‌شود، «زبان فقه و حقوق»، «رویکردهای فقهی (فقه فردی، فقه نظام‌های اجتماعی، فقه حکومتی)»، «درآمدی بر نسبت فلسفه و حقوق»، «مطهری و عدالت (بازخوانی مطهری پس از چهل سال (۲))»، «اندیشه سیاسی شیعه-Shia Political Thought»، «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی»، «جان رالز: از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «حکومت اسلامى» از دیگر تألیفات این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب به فروشگاه‌ها و نمایندگی بوستان کتاب در سراسر کشور مراجعه و جهت خرید اینترنتی این کتاب، اینجا کلیک نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics