قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / هرگونه خلاف در ارائه آمار خیانت و قطعاً حرام است
پیشنهاد آیت‌الله مکارم برای نامگذاری هفته‌ای به نام حوزه علمیه

آیت‌الله مکارم شیرازی:

هرگونه خلاف در ارائه آمار خیانت و قطعاً حرام است

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم آموزش به مأموران آمار و سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور تأکید کرد و گفت: به این افراد باید گفته شود، تحت تأثیر مسائل جناحی واقع نشوند و هرگونه خلاف در این موارد خیانت و قطعاً حرام است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفس و مسکن را اقدامی کلیدی برای امروز و آینده کشور دانست و اظهار داشت: هیچ‌کس تردید ندارد که آمار پایه همه امور در جامعه است و تمام دستگاه‌ها نیازمند ارتباط با مسائل آماری هستند.

ایشان با اشاره به این‌که همه افراد در مسائل شخصی خود به مسئله آمار توجه دارند، تصریح کرد: جامعه بدون آمار نمی‌تواند کاری انجام دهد و هرکاری بدون آمار، نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

معظم‌له سرشماری عمومی نفس و مسکن را مقدمه شکل‌گیری آمار جامع دانست و گفت: البته نسبت به این مسئله معمولاً بدبینی‌هایی وجود دارد؛ یکی از بدبینی‌ها این است که آمارها سفارشی هستند.

انتقاد از تفاوت آمار مراکز مختلف

این مرجع تقلید با انتقاد از اینکه مراکز مختلف به ارائه آمار می‌پردازند، اظهار داشت: گاهی مرکز آمار ایران، ارقامی را اعلام می‌کند اما مراکز دیگر ارقام متفاوتی را بیان می‌کنند که این مسئله سبب بدبینی و بی‌اعتنایی مردم می‌شود و می‌گویند چه ضرورتی دارد به سراغ آماری برویم که مبنای روشنی ندارد.

این مرجع تقلید افزودند: جلوی تضادها و تناقض‌ها را باید گرفت که باعث دلسردی مردم برای شرکت در سرشماری‌های عمومی نفس و مسکن نشود.

دست‌کاری در آمار مردم حرام است

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم آموزش به مأموران آمار و سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور تأکید کرد و گفت: به این افراد باید گفته شود، تحت تأثیر مسائل جناحی واقع نشوند و هرگونه خلاف در این موارد خیانت و قطعاً حرام است؛ مأموران آمار نتایج را براساس واقعیات گرچه تلخ و شیرین باشد، بیان کنند.

ایشان همچنین بر لزوم آموزش عمومی به مردم در راستای توجه به بحث سرشماری و آمار تأکید کرد و گفت: برای مردم باید فواید آمار تشریح شود؛ مردم هنوز به ضروری بودن آمار ایمان ندارند و بر این اساس برخی افراد براثر بدبینی شرکت نمی‌کنند.

معظم‌له تصریح کرد: باید به مردم گفته شود آمار به‌عنوان یک امانت ملی محرمانه است و حتی به دادگاه و دستگاه قضائی هم ارائه نمی‌شود.

این مرجع تقلید یادآور شد: امیدوارم بتوان مسائل را به‌صورت صحیح و معقول پیش برود و اجازه داده نشود مراکز مختلف آماری بدون ارائه معیارها به اعلام اعداد و ارقام بپردازند تا مردم بدبین شوند و بگویند آمارها دستوری است.

ایشان همچنین، بر لزوم مشارکت مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن تأکید کرد و اظهار داشت: مردم بدانند این اقدام به نفع آن‌ها و جامعه است زیرا آمار ناقص هم بهتر از نبودن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics