قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هشت نکته پیرامون اقامه عزای سیدالشهداءِ در ایام کرونا/ علی‌اکبر رشاد
هشت نکته پیرامون اقامه عزای سیدالشهداءِ در ایام کرونا/ علی‌اکبر رشاد

یادداشت؛

هشت نکته پیرامون اقامه عزای سیدالشهداءِ در ایام کرونا/ علی‌اکبر رشاد

شبکه اجتهاد: در شرائط خطیر کنونی، بحکم وظیفه‌ی طلبگی، نکاتی را به حضور باهرالنور علمای اعلام، مؤمنین و فضلای کرام معروض می‌دارد:

۱- شریعت اسلام، «محمدی الحدوث» و «حسینی البقاء» است؛ لهذا سوگواری مشروع برای حضرت سیدالشهداءِ و الأحرار حسین بن علی (سلام الله علیه و علی اصحابه الذین بذلوا مُهَجهم دونه)، از مصادیق قطعی تعظیم شعائر و موجب قوام و دوام شریعت محمدیه است. تعظیم شعائر عامه اگر فی نفسها (جز مواردی که دلیل خاص دارند) مستحب باشد، تعطیل کلی و کامل آن حرام است؛ بر مؤمنین و شیعیان آن بزرگوار شاید و باید که در ذکر مصائب و برپایی عزای آن بزرگوار امسال هم مانند سنوات گذشته بجان بکوشند.

۲- طبق نص شریفه‌ی «وَ مَنْ یعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ»، تعظیم شعائر از تقوی قلب است، یعنی از عقیده و التزام به دین نشأت می‌گیرد، و از جنس تقوی و بخشی از دینداری است؛ پس در تعظیم شعائر باید به احکام شریعت ملتزم باشیم، نمی‌توان به نام تعظیم شعائر، احکام و حدود الهی را زیر پا گذاشت، این در حکم نقض غرض است و مصداق ستم بر دین الاهی است: «وَ مَنْ یتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ.» (بقره: ۲۲۹)

۳- به حکم «قاعد‌ی نفی ضرر»، حکم ضرری و حکم مستلزم ضرر جزء شریعت حکیمانه‌ی محمدیه نیست. طبق قاعده‌ی «نفی ضرر محتمل» و دفع مفسده، در هر امری ضرر محتمل عقلائی و معتدٌ به باشد، حرام و ممنوع است؛ کما اینکه حسب «قاعده‌ی نفی اضرار» ضرر رساندن به غیر نیز حرام است و همچنین ارتکاب فعلی که دربردارنده‌ی احتمال معقول و معتد به اضرار به غیر باشد، جایز نمی‌باشد. لهذا خود را عالما و عامدا بیمار ساختن و به خود آسیب زدن، از مصادیق فعل ضرری است؛ و نیز خویش را در معرض بیماری و آسیب جسمی و روحی قراردادن، از مصادیق فعل محتمل الضرر است؛ چنانکه دیگران را مبتلا کردن و یا در معرض ابتلا به بیماری قراردادن نیز از مصادیق اضرار یا احتمال اضرار بشمار می‌روند؛ پس همه‌ی فروض پیشگفته حرام و معصیت است، و حسب مورد موجب حد یا تعزیر یا قصاص و ضمان است.

۴- ملاک در تشخیص موضوع حکم در موارد بالا، نظر کارشناسان مؤمن و امین است. ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اکثرا از افراد کارآشنای مؤمن و امین تشکیل شده است، لهذا نظر ستاد در این موضوع حجت است و تخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست.

۵- چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) و دیگر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) فرموده‌اند، تاکید می‌شود: با توجه به شیاع ویروس کرونا و رواج بیماری کووید ۱۹، عزاداران بزرگوار حضرت سیدالشهداء (ارواحنا لتراب مقدم ابنه المهدی فداء) که بحمدالله عموما متشرع و متدینند، در مناطق وضعیت قرمز و مرز هشدار، به این نکات توجه جدی‌تری بفرمایند که مبادا به نام سوگواری حضرت و ذکر مصائبش که از اعظم شعائرالله است، ناخواسته مرتکب معصیت و جرم بشوند، یا موجب وهن مذهب گردند، یا اسباب القای شبهه‌ی مخالفت دین با عقل و علم، از سوی معاندان ومغرضان یا جاهلان را فراهم کنند.

۶- علمای اعلام، خطبای کرام، متولیان معزز مساجد، حسینیه‌ها، مجالس و هیآت، علاوه بر اهتمام به برگزاری پررونق و چشمگیر آیین‌های نورانی سوگواری در سال جاری، از طریق اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بر مراقبت از سلامت عزاداران حسینی ـ که هریک گوهر گرانبهایی‌اند، اهتمام مضاعف بورزند.

۷- طراحی و کاربست شیوه‌های ابتکاری و استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین، از جمله راههای رونق‌بخشی به شعائر حسینیه و تامین سلامت و امنیت عزاداران عزیز است؛ شایسته است جوانان خلاق، متعهد، متدین و عاشق اهل بیت و ارادتمند ساحت سالار شهیدان (ع)، وارد میدان شوند و با برنامه‌ریزی و میدانداری این مهم را عملی سازند.

۸- در این ایام، بازار شبهه افکنی و شایعه‌ پراکنی، مغالطه و عوام‌فریبی گرم است، لهذا از نهادهای فکری فرهنگی، فضلا و طلاب عزیز متواضعانه تقاضا می‌کنم، با جدیت و ابتکار، به شبهاتی که افراد معاند مغرض یا مریض القلب هوسباز یا جاهل خطاکار، نسبت به ساحت حضرات اهل‌بیت (سلام الله علیهمس اجمعین) و تعظیم شعائر دینی، خاصه ذکر مصائب سید الاحرار (ع)، رهنمودها و آراء رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام، شؤون نظام اسلامی و تصمیمات مسؤولانه‌ی مسؤولان متعهد در امور کشور، پاسخ بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics