قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هفت رهاورد فقهی برای بورس
تنظیم و ابلاغ مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس درباره سود قطعی اوراق مشارکت

موسویان تشریح کرد:

هفت رهاورد فقهی برای بورس

دبیر کمیته فقهی سازمان با اشاره به راهکار‌های کمیته فقهی درخصوص انطباق ابزار‌های بین‌المللی با شریعت بیان کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ ابزاری معرفی نشده که راهکار شرعی آن مشخص نشده باشد. در کمیته فقهی بررسی ابزار‌ها از نظر موضوع شناسی همواره به گونه‌ای است که نه تنها یک راهکار بلکه چند راه مختلف ارائه می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، ایجاد بازارهای مالی منطبق با شریعت همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای اسلامی بوده است.با توجه به اینکه در دین مبین اسلام همواره به ایجاد نظام مالی اسلامی تاکید شده، بازار سرمایه ایران در چند سال اخیر با ایجاد کمیته فقهی و تدوین قوانین با توجه به ارکان اسلامی در این زمینه نسبت به دیگر بازارها پیشرو بوده است. در همین زمینه روز گذشته در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی « بورس، بانک، بیمه» نشست سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از منظر فقهی برگزار شد. در این نشست که با حضور محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، رئیس کمیته شورای فقهی بازار سرمایه و دیگر اعضای این کمیته برگزار شد، نقش کمیته فقهی در بازار سرمایه کشور و همچنین عملکرد یک‌ساله این کمیته مورد بررسی قرار گرفت. برهمین اساس، کمیته فقهی سازمان بورس در یکسال اخیر هفت رهاورد مفید برای بازار سرمایه داشته است که از آن جمله می‌توان به اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، قرار‌داد آتی سبد‌سهام و خرید معاملات سهام، معاملات کشف مابه‌التفاوت یا پریمیوم، اوراق بهادار اسلامی قابل تبدیل به سهام، اوراق اجاره دولتی، اوراق مبتنی بر تسهیلات بانکی و انتشار اوراق مشارکت خودروسازی و سلف موازی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید‌عباس موسویان دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از سخنرانان این مراسم، با اشاره به راهکار‌های کمیته فقهی درخصوص انطباق ابزار‌های بین‌المللی با شریعت بیان کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ ابزاری معرفی نشده که راهکار شرعی آن مشخص نشده باشد. در کمیته فقهی بررسی ابزار‌ها از نظر موضوع شناسی همواره به گونه‌ای است که نه تنها یک راهکار بلکه چند راه مختلف ارائه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تجربه ۳ دوره تشکیل کمیته فقهی نشان می‌دهد ابزار‌های نوین در جهان با تجربه‌های خوبی در ایران استفاده شده و توانسته نگرانی سرمایه‌گذاران را درخصوص انطباق با مسائل دین و شریعت پوشش دهد. بر همین اساس ما همواره از استادان این حوزه تقاضا داریم جدید‌ترین ابزار‌های مالی جهان را به این کمیته ارائه داده تا بتوانیم بازار سرمایه ایران را به گسترده‌ترین بازار در منطقه تبدیل کنیم.

قرار‌داد آتی سبد سهام و اختیار معاملات سبد سهام

موسویان در بخش دیگری از سخنانش به تشریح دستاورد‌های کمیته فقهی در یک سال گذشته پرداخت و بیان کرد: دستاورد‌های کمیته فقهی در یک سال گذشته بسیار زیاد بوده است که از آن جمله می‌توان به قرار‌داد آتی سبد سهام و اختیار معاملات سبد سهام اشاره کرد. ما از گذشته همواره برای معاملات روی شاخص مشکل داشته‌ایم این در حالی است که این معاملات کاربرد‌های ویژه‌ای داشته است. برای حل این مشکل کمیته فقهی سبد مرجعی را تعریف کرده است که کاربرد شاخص را داشته باشد. این سبد بیانگر شاخص کل یا بخش خاصی از آن است که معاملات آتی یا اختیار معاملات روی آن انجام می‌شود.

اوراق مرابحه روی سهام

دومین ابزار ارائه شده از سوی کمیته فقهی انتشار اوراق مرابحه روی سهام است. موسویان در این زمینه بیان کرد: اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، اوراق بهاداری هستند که بانی برای تامین مالی کل یا بخشی از منابع لازم جهت خرید مقدار مشخصی از سهام یک شرکت، منتشر می‌کند. در واقع، این اوراق، همان اوراق مرابحه‌ای است که دارایی پایه آن «سهام» است. حجت الاسلام موسویان افزود: پس از انتشار اوراق مرابحه توسط نهاد واسط، این نهاد به وکالت از دارندگان اوراق، وجوه حاصل از عرضه اوراق را صرف خرید نقدی سهام شرکت مورد نظر از شخص ثالث کرده و سپس اوراق سهام را در قالب قرارداد مرابحه به بانی واگذار می‌کند.

معاملات کشف تفاوت یا پریمیوم

سومین دستاورد کمیته فقهی معاملات کشف تفاوت یا پریمیوم است. دبیر کمیته فقهی در تشریح این ابزار گفت: در معاملات بزرگ مانند معاملات نفت و گاز عموما تحویل کالا و تعیین قیمت به‌صورت مدت‌دار و آتی پس از تحویل کالا انجام می‌شود. مقدار معینی مابه‌التفاوت نسبت به قیمت مبنا مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده کالا را بر اساس قیمت نهایی که عبارت است از قیمت مبنا به علاوه مابه‌التفاوت توافق شده در آینده معامله کنند.

انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام

موسویان در ادامه بیان کرد: از دیگر دستاوردهای کمیته فقهی انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام است. اوراق قرضه در دنیا به شکل قابل تبدیل به سهام منتشر می‌شود و بررسی کمیته فقهی بورس در این زمینه نشان داد می‌توان صکوک و اوراق بهادار اسلامی قابل تبدیل به سهام را منتشر کرد.

انتشار اوراق اجاره دولتی

پنجمین دستاورد کمیته فقهی انتشار اوراق اجاره دولتی است، دبیر کمیته فقهی در تشریح این ابزار بیان کرد: دولت برای تسویه بدهی‌های خود نیاز به راهکاری تازه داشت که در این زمینه اسناد خزانه اسلامی در کمیته فقهی به تصویب رسید. با توجه به اینکه اسناد خزانه در کوتاه مدت جوابگوی پرداخت بدهی‌های دولت است و دولت نیاز به اوراق بلند‌مدت برای پوشش بدهی‌ها دارد، اوراق اجاره طراحی و منتشر شده است.

اوراق مبتنی بر تسهیلات بانکی

ششمین ابزار ارائه شده اوراق مبتنی بر تسهیلات بانکی است که موسویان در توضیح آن گفت: این اوراق که در چند روز گذشته رو‌نمایی شده است با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران همراه بوده و در فاز اول ۳ هزار میلیارد تومان عرضه و معامله شده است. انتشار این اوراق می‌تواند تعامل هرچه بیشتر بازار سرمایه و سیستم بانکداری را به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند پرداخت بدهی‌های بانک‌ها به دولت را تسریع کند.

انتشار اوراق مشارکت خودرو‌سازی و سلف موازی

آخرین ابزار معرفی شده از سوی دبیر کمیته فقهی انتشار اوراق مشارکت خودرو‌سازی و سلف موازی است، موسویان در این زمینه نیز گفت: این اوراق می‌تواند در زمینه پیش خرید خودرو به‌عنوان اهرم کار ساز باشد.

یک دیدگاه

  1. عبدالعظیم شفیعی اردکانی

    سلام
    مرابحه
    استصناع

    در واقع عقدی هستند که از دل مضاربه و شرکت استخراج شده اند
    و کاربرد آن ها در بازار کار و سرمایه است و انجام عملیات واقعی آن ها نمی تواند توسط بانک یا نهاد مالی واسطه صورت پذیرد
    چون در هر صورت هم ربا را بوجود می آورد و هم هزینه ها را افزایش می دهد
    آنچه که با اسلام می تواند انطباق داشته باشد سازمان سرمایه گذاری است و با بورس که موجب فعالیت تصنعی می شود و همچنین در مرحله دوم خرید و فروش که در واقع فعالیت جدیدی انجام نمی شود ربا را بوجود می آورد
    انتشار هر گونه سهام و اوراق توسط بانک یا نهاد واسطه انطباقی با شریعت ندارد
    سازمان سرمایه گذاری درواقع سازمانی است که سرمایه را برای فعالیت جدید هدایت می کند
    مثل سرمایه گذاری خارجی و تاسیس شرکت های تولیدی و تجاری و خدماتی
    و سازمان در واقع هیچگونه مداخله ای در فعالیت اقتصادی ندارد
    لذا موارد هفت گانه با شریعت منطبق نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics