قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / همدری مراجع با سیل‌زدگان/ دستور فوری رهبر انقلاب برای کمک به مناطق سیل‌زده/ اجازه مصرف یک‌سوم وجوهات شرعی
همدری مراجع با سیل‌زدگان/ دستور فوری رهبر انقلاب برای کمک به مناطق سیل‌زده/ اجازه مصرف یک‌سوم وجوهات شرعی

گزارش روز؛

همدری مراجع با سیل‌زدگان/ دستور فوری رهبر انقلاب برای کمک به مناطق سیل‌زده/ اجازه مصرف یک‌سوم وجوهات شرعی

در پی حادثه سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و نیز مراجع معظم تقلید در تماس تلفنی و پیام‌های جداگانه‌ای با ابراز تأسف عمیق از خسارات وارده، بر کمکهای مردمی و ورود دستگاه‌های عمومی به امداد مردم آسیب دیده تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در پی نیاز مبرم سیل‌زدگان شمال کشور رهبر معظم انقلاب به نیروهای مسلح برای کمک به مناطق سیل‌زده دستور فوری داد. متن پیام و دستور فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسمه تعالی

حادثه‌ی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانه‌ها و مزارع وارد ساخته و لطمه‌ی سختی به شهرها و روستاها بویژه آق‌قلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمک‌های مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه‌ی امداد و جبران خسارتها وظیفه‌ی مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.

مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش می‌باشند. همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه‌ی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختی‌ها را جبران فرماید.

سیّدعلی خامنه‌ای / ۳ فروردین ۱۳۹۸

همچنین، بدلیل نیاز مبرم سیل‌زدگان به کمک‌های نیروهای مسلح، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود. متن دستور فرمانده کل قوا به این شرح است:

بسمه تعالی

سردار سرلشکر باقری

رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح

برابر اطلاع، سیل‌زدگان دو استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمایید علاوه بر آنچه تاکنون در آن مناطق بکار گرفته شده است امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید.

سیّدعلی خامنه‌ای / ۳ فروردین ۱۳۹۸

اظهار همدردی آیت‌الله صافی گلپایگانی/ اعزام هیئتی برای بازدید و کمک‌رسانی

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی صبح امروز در تماس تلفنی با امام جمعه گرگان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان گلستان و مشکلات مردم، گفت: سلام و همدردی اینجانب را به مردم عزیزی که گرفتار سیل شده‌اند و مشکلات زیادی برای آن‌ها پدید آمده است به‌ویژه اهالی ترکمن صحرا برسانید. از همه مسئولان می‌خواهم همه توان خود را برای خدمت به مردم به کار گیرند. اینجانب نیز دعاگوی همه مردم عزیز آن مناطق هستم.

لازم به ذکر است که فردا، هیئتی از سوی معظم له، برای بازدید و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، عازم آن مناطق خواهند شد.

دولت باید با جدیت بیشتری وارد این حادثه شود/ مردم مجازند یک‌سوم وجوهات را به سیل‌زدگان اختصاص دهند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم خیّر و نیکوکار مجازند از یک‌سوم وجوهات شرعی خود برای نجات سیل‌زدگان استفاده کنند و از مردم و دولت خواستند به مسئله «سیل مازندران و گلستان» رسیدگی کنند.

متن بیانیه این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ابعاد ویرانی سیل عظیمی که در بخشی از مازندران و گلستان روی داده وسیع‌تر از آن است که تصور شود.

گروهی نه تنها خانه خود، بلکه همه چیز خود را از دست داده‌اند و ارتفاع آب در درون خانه‌ها گاه به دو متر رسیده است و نتیجه آن ناگفته پیداست.

آنچه تاکنون از سوی مراکز مسؤول برای نجات آن‌ها انجام گرفته خوب است ولی هرگز کافی نیست. دولت باید با جدیت بیشتری وارد این حادثه شود و هر چه در توان دارد برای نجات زندگی این عزیزان به کار گیرد.

مردم خیّر و نیکوکار نیز ساکت نمی‌نشینند. دامن همت به کمر زده و برای نجات سیل‌زدگان از عواقب این حادثه تلاش کنند. در ضمن آن‌ها مجازند از یک‌سوم وجوهات شرعی خود نیز در این راه استفاده کنند.

مردم با محبت در حد توان به کمک مردم منطقه بشتابند/ استفاده از یک‌سوم از وجوهات شرعی

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز در پی حادثه اخیر در استان‌های گلستان و مازندران بیانه‌ای صادر نمود.

متن این بیانیه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حادثه سیل اخیر در استان‌های گلستان و مازندران موجب تأسف گردیده است.

مسئولان محترم نسبت به حل مشکلات مردم آن منطقه همت خود را به کار گرفته و سعی خود را برای التیام وضعیت پیش آمده انجام دهند.

مردم با محبت ایران اسلامی نیز در حد توان به کمک مردم منطقه بشتابند.

همچنین مقلدین محترم اینجانب مجاز هستند که یک‌سوم از وجوهات شرعی را به این امر اختصاص دهند.

توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

حسین نوری همدانی

لزوم تسریع در کمک‌رسانی و آغاز عملیات عمرانی

همچنین در پی حادثه تلخ جاری شدن سیل و گرفتار شدن مردم استان گلستان خصوصاً مردم آق‌قلا نماینده آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در منطقه سیل‌زده آق‌قلا جهت همدردی و بررسی مشکلات آسیب دیدگان حاضر شد و از نزدیک مشکلات مردم منطقه را مشاهده و بررسی کرد و با مردم سیل‌زده گفتگو نمود.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی هم صبح امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان ضمن ابراز تأسف شدید از مصیبت وارده به مردم استان گلستان و مازندران و برادران اهل سنت در مناطق سیل‌زده بر لزوم تسریع در کمک‌رسانی به آن‌ها و آغاز عملیات عمرانی همچنین کمک به خانواده‌ها جهت جبران خسارت وارده به اثاثیه و زمین‌های کشاورزی آن‌ها تأکید کرد و از کارهای جهادی طلاب در مناطق سیل‌زده و اظهار تسلی آن‌ها به مردم سیل‌زده تشکر کرد.

ایشان در ادامه افزود: نباید به‌مرور زمان این مردم فراموش شوند و تا بازگشت امور به شرایط عادی زندگی برای آن‌ها باید مسئولین در کنار آن‌ها باشند.

اظهار همدردی آیت‌الله سیستانی با مردم سیل‌زده

همچنین نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با امام جمعه گرگان آخرین وضعیت سیل‌زدگان گلستان را جویا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در این تماس ضمن ابلاغ سلام و اظهار همدردی آیت‌الله سیستانی با مردم سیل‌زده استان گلستان به‌ویژه اهالی ترکمن صحرا گفت: از همه می‌خواهم به کمک مردم گرفتار در سیل بشتابند.

لازم به ذکر است، بارش شدید باران ۲۸ و ۲۹ اسفندماه ۹۷ در شرق استان گلستان، باعث سرریز شدن سد گلستان واقع در ۱۵ کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و طغیان رودخانه‌های گرگان رود، چهل چای، قره‌سو و اوغان شد. با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به ۱٫۵ متر رسید. سرریز آب سدهای گلستان ۲ و بوستان در مناطق بالادستی، موجب به راه افتادن جریان سیل در رودخانه گرگان‌رود شد و همه شهرها و روستاهای حاشیه را به دلیل حجم فراوان آب دچار بحران سیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics