قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هنر فقه شیعه استفاده از ظرفیت‌های هنری است/ فقه شیعه در مرتبه والای اتقان قرار دارد
هنر فقه شیعه استفاده از ظرفیت‌های هنری است/ فقه شیعه در مرتبه والای اتقان قرار دارد

آیت‌الله نوری همدانی:

هنر فقه شیعه استفاده از ظرفیت‌های هنری است/ فقه شیعه در مرتبه والای اتقان قرار دارد

آیت‌الله نوری همدانی گفت: آثار فقها و علما دینی باید در موزه‌های دینی به نمایش گذاشته شود چراکه آثار بسیار زیادی از علما و بزرگان دینی وجود داشته که شناخته‌شده نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در مراسم افتتاح موزه دین و دنیا که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به تأسیس موزه دین و دنیا اظهار داشت: تأسیس چنین موزه‌ای بسیار مهم و با ارزش است چرا که موضوع و ارتباط این موزه به‌صورت مستقیم با مسائل اعتقادی و دینی مرتبط است.

او با تأکید بر برخی فضیلت‌های علمای دینی افزود: ارتباط مستمر با ائمه اطهار(ع) و حضرت ولی‌عصر(عج) از مهم‌ترین فضیلت‌ها و امتیازات علمای دین است.

آیت‌الله نوری همدانی بابیان اهمیت راه‌اندازی موزه در موضوعات مختلف دینی گفت: تجسم مدرکات سمعی به‌صورت بصری در عرصه‌های مختلف دینی نتیجه و اهمیت بسیار فروانی دارد، تجسم آثار و تعالیم دینی در قالب موزه امری بسیار مهم و ارزشمند بوده که نظیر آن تاکنون در کشور اتفاق نیفتاده است.

او عنوان کرد: باید در این موزه آثار فقها و علما به نمایش گذاشته شود چراکه آثار بسیار زیادی از علما و بزرگان دینی وجود داشته که شناخته‌شده نیست، بخش قابل‌توجهی از آثار و تعالیم علمای دینی در پی سده‌های گذشته از کشور خارج‌شده و امروزه در موزه‌های کشورهای اروپایی نگهداری می‌شود.

استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: با حضور در موزه‌های کشورهای خارجی به‌خوبی می‌توان به غارت آثار اسلامی پی برد چراکه بخش بزرگی از آثار موجود در این موزه‌ها را آثار اسلامی بزرگان اسلامی تشکیل داده‌اند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز کرد: فقه شیعی از نظر اتقان و وثاقت در مرتبه بسیار والا و قابل‌اعتمادی قرار داشته که در بین تمام ادیان دیگر بی‌نظیر است، فقه شیعی دارای اصالت و ریشه‌های قابل‌اعتماد بسیار فراوانی است، بالغ‌ بر ۵۷ هزار حدیث و روایت فقط در مباحث عملی در فقه شیعه مطرح‌شده است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به ابعاد مختلف فقه اسلامی تأکید کرد: معارف فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی، اقتصادی، عملی، اعتقادی و غیره از جمله مهم‌ترین ابعاد مختلف فقه در منطق شیعه بوده که تجسم و در قالب تصویر کشیدن این امور نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیاد مادی و معنوی است.

او خاطرنشان کرد: فقه شیعی با هنر توأم شده است، هنر فقه شیعی استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تجسم فقه و احکام اسلامی است که اثر گذری بیشتری نسبت به سایر قالب‌های علمی دارد.

موزه دین و دنیا در راستای بهره مندی معنوی زائران جمکران

همچنین، حجت‌‌الاسلام والمسلمین رحیمیان در این مراسم، با اشاره به اینکه طبق مطالبات رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزه علمیه یکی از سیاست‌‌های مسجد جمکران تغذیه معنوی زائران است، گفت: ما سعی می‌‌‌کنیم کسانی که به این مکان مقدس مشرف می‌‌‌شوند علاوه بر نماز، ادعیه و بهره مندی از سخنرانی کارشناسان مذهبی یک دستاورد معنوی نیز داشته باشد.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه موزه دین و دنیا در راستای بهره مندی معنوی زائران جمکران راه اندازی شده است، اظهار داشت: افراد با حضور در این مکان مقدس نسبت به تاریخ اسلام و سیره مراجع و علمای بزرگ اطلاعات بسیار مفیدی به دست می‌‌‌آورند و از احکام فقهی مطلع می‌‌‌شوند.

وی ادامه داد: مرثیه خوانی، ادعیه خوانی و گوش دادن به سخنرانی‌‌های مذهبی اگرچه آثار معنوی بسزایی را به همراه دارد، اما نگریستن به موزه با موضوعیت «موضوع شناسی احکام فقهی» بی تردید پیامدهای بسیار مبارکی را برجای خواهد گذاشت.

رحیمیان خاطرنشان کرد: این موزه در انتقال معارف دینی می‌‌‌تواند برای همه اقشار اعم از کوچک و بزرگ، بی سواد و باسواد اثرگذار باشد.

تولیت مسجد مقدس جمکران تأکید کرد: این موزه مورد تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب است و ما در نظام اسلامی هرچه برکت داریم از مراجع عظیم الشأن به ویژه مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه موزه دین و دنیا در طول تاریخ اسلام بی نظیر است، یادآور شد: موزه موضوع شناسی احکام فقهی از کارهای بی نظیری است که هم اکنون باهمت مسؤولان این موزه کار خود را آغاز کرده است.

مشاهده گزارش تصویری: افتتاح موزه دین و دنیا در مسجد جمکران با حضور آیت‌الله نوری همدانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics