قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هیچ‌کدام از شهرهای ما از لحاظ فقه عمران، اسلامی نیستند
فقیه بدون فهم سیاسی، از صلاحیت تقلید می‌افتد

آیت‌الله اراکی:

هیچ‌کدام از شهرهای ما از لحاظ فقه عمران، اسلامی نیستند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیچ‌کدام شهرهای ما از لحاظ فقه عمران شهری اسلامی نیستند، گفت: هرچند آثار و نمادهایی از معماری اسلامی در آن‌ها وجود دارد ولی این شهرها در این زمینه الگو نیستند و برای الگو باید یک شهر اسلامی یا شهر پایلوت ایجاد شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ محسن اراکی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در دیدار با اعضای هیئت مجمع جهانی شهر اسلامی در محل پژوهشگاه تقریب در قم، به گفت‌وگو پرداختند.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه فقه عمران شهری بسیار مهم و گسترده است، اظهار داشت: فقه عمران شهری بحث بسیار گسترده، اجتهادی و عمیقی است و نمی‌توان آن را فقط با برگزاری یک سمینار یا چند کلاس و یا در قالب یک کتاب بیان کرد بلکه نیازمند کار عمیق و گسترده است.

وی افزود: شهر در اسلام دارای تعریف خاصی است و شهر اسلامی دارای روح و جان و کالبد است که کالبد این شهر متناسب با روح و جانش است و روح و جان شهر اسلامی کاملاً متفاوت با شهرهای موجود در کشورهای اسلامی است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه فقه عمران شهری یک موضوع جدید در جهان اسلام است، اظهار داشت: فقه عمران شهری یک بحث اجتهادی، استنباطی، تخصصی و عمیق است که اگر بنا است کاری در این زمینه صورت گیرد باید اساسی انجام باشد. برای استنباط فقه عمران شهری باید قرآن کریم و همه متون اسلامی بررسی شود تا موضوعات پیرامون آن استخراج گردد.

وی با بیان اینکه هیچ‌کدام از شهرهای ما بر اساس فقه عمران شهری، اسلامی نیستند، اظهار داشت: هیچ‌کدام شهرهای ما از لحاظ فقه عمران شهری اسلامی نیستند البته هرچند آثار و نمادهایی از معماری اسلامی در آن‌ها وجود دارد ولی این شهرها در این زمینه الگو نیستند و برای الگو باید یک شهر اسلامی یا شهر پایلوت ایجاد شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: مهم‌ترین کاری که مجمع جهانی شهر اسلامی می‌تواند انجام دهد ایجاد شهر پایلوت اسلامی است.

آیت‌الله اراکی در ادامه با بیان اینکه ما در اسلام شهر بزرگ نداریم، اظهار داشت: طبیعت و ساختار شهر باید به شکلی باشد که انسان‌ها در آن از نظر جسمی و روحی سالم باشند.

وی افزود: اگر شهر اسلامی ساخته شود همه مشکلات کنونی شهرها حل می‌شود و کسانی که در شهر اسلامی پرورش پیدا می‌کنند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سالم رشد خواهند کرد.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: ما باید کمک کنیم که فضاهای علمی کشور با مباحث فقه عمران شهری آشنا شوند.

n00241735-b

بنابرگزارش تنا، در ابتدای این دیدار مسعود نصرتی شهردار قزوین و از اعضای مجمع جهانی شهر اسلامی گزارشی پیرامون فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف مجمع جهانی شهرهای اسلامی ارائه کرد و گفت: مجمع جهانی شهرهای اسلامی سه سال پیش بر اساس نیاز با حضور کشورهای اسلامی رسماً شکل گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics