قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش علمای اهل سنت کردستان به سخنان مولوی عبدالحمید
بیانیه جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره طرح «اصلاح نظام بانکداری»

طی بیانیه‌ای صورت گرفت؛

واکنش علمای اهل سنت کردستان به سخنان مولوی عبدالحمید

ائمه جمعه، شوراهای افتا و روحانیون اهل سنت کردستان با انتشار بیانیه‌ای به سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی؛ امام جمعه اهل سنت و مدیر دارالعلوم زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته، واکنش نشان دادند.

به گزارش شبکه اجتهاد، ائمه جمعه، شوراهای افتا و روحانیون اهل سنت کردستان با انتشار بیانیه‌ای به سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی؛ امام جمعه اهل سنت و مدیر دارالعلوم زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۳ دی ماه، انتقاد کردند. در متن این بیانیه آمده است:

مستحضرید که جغرافیای کردستان از همه جهات اعم از سیاسی، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت از جغرافیای شرق کشور به ویژه بلوچستان است و همین تفاوت‌ها مقتضی اتخاذ تدابیر متفاوت در مدیریت، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به جامعه مخاطب است. نیک می‌دانید که خدمت مؤثر به یک جامعه مستلزم شناخت دقیق و مراعات شرایط و نیازها و اولویت‌ها و نیز توجه به تهدیدات و فرصت‌های آن جامعه است.

آنچه را که در نماز جمعه زاهدان در مورد شرایط اهل سنت کردستان خصوصاً علمای این سامان مبسوطا بیان داشته‌اید، روایتی است که در آن درایتی دیده نمی‌شود، جایگاه جنابعالی ایجاب می‌کرد که به آن گزارش‌های ناقص و نارس و ناتمام و احیاناً تحریف شده اکتفا نمی‌کردید و خدمات گسترده نظام اسلامی به روحانیت معزز و طلاب گرامی این دیار و خاک خرد خیز کردستان را نادیده نمی‌انگاشتید و زبان به شماتت خادمان فرهنگ و فرزانگی و حافظان امنیت کردستان نمی‌گشودید «کبرت کلمه تخرخ من افواههم».

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور همواره تلاش کرده تا روحانیون این دیار روحانیت کنند و روح معنویت بدمند و شهروندان مؤمن کرد را از چشمه زلال معارف دینی و بر اساس خوانش فقهی و کلامی مردم این سامان سقایت کنند. در این خصوص توجه جنابعالی را به اهم خدمات مرکز بزرگ اسلامی معطوف می‌دارد:

در حوزه آموزش خدماتی همچون تحصیل بیش از ۱۶۰۰ نفر طلبه در مدارس رسمی و سنتی استان و برخورداری آنان از همه خدمات آموزشی و عدم محدودیت در پذیرش سالانه طلاب، برگزاری ده‌ها آزمون جامع علمی در همه سطوح و اعطای مدارک تحصیلی رسمی علمی و استخدامی به قبول شدگان و امکان ایجاد مشاغل مرتبط با شئون روحانیت برای آنان، فراهم کردن فضای رقابت علمی برای طلاب و روحانیون جوان و ارتقای قابل توجه محتوای علمی آنان در مقایسه با دهه‌های گذشته، تأسیس، نوسازی و یا توسعه مدارس رسمی و حجره‌های سنتی در همه شهرهای منطقه، تأسیس مرکز تخصصی علوم اسلامی حضرت امام شافعی در مجاورت مسجد قبای سنندج، صدور مجوز و احکام تدریس برای مدرسان این مدارس و حمایت مالی از آنان، استقلال کامل شورای مدارس، شورای مدرسین، کمیته تدوین منابع درسی و سایر ارکان آموزش در برنامه‌ریزی های آموزشی، صدور معافیت‌های تحصیلی برای طلاب و فراهم نمودن زمینه انجام خدمت وظیفه در مساجد، مدارس و مراکز اسلامی و تداوم حمایت‌های مالی و تأمینی از طلاب تا زمان فراغت از تحصیل ارائه شده است.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی و رفاهی نیز خدمات ارزنده‌ای ارائه شده که می‌توان به الزام همه ادارات و نهادهای دولتی و حکومتی، مدارس و دانشگاه‌ها به برپایی نمازهای جماعت به امامت روحانیون تا از یک سو کمکی به معیشت روحانیون باشد و از سوی دیگر امکان ارتقای معارف دینی کارکنان ادارات، دانش آموزان و دانشجویان بر اساس آموزه‌های مذهب امام شافعی رحمه الله فراهم شود، تأسیس شوراهای افتا روحانیت در همه شهرهای غرب کشور در سال ۱۳۵۹ و توسعه این شوراها در سال ۱۳۹۵ برای رسیدگی به امور دینی جامعه، پاسخگویی به استفتائات، حل و فصل دعاوی، ارشاد و معاضدت فقهی و حقوقی مردم اشاره کرد.

یکی از برترین خدمات نظام اسلامی به جامعه اهل سنت غرب کشور تأسیس همین شوراها است. این شوراها در واقع نگهبان اصل ۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی است در این خصوص شورای روحانیت و افتاء سالانه به هزاران استفتای رسمی واصله از سیستم قضائی کشور و مراجعات مردمی پاسخ می‌دهد و بر حسن اجرای اصل دوازدهم قانون اساسی و حاکمیت فقه امام شافعی رحمه الله در دعاوی احوال شخصیه جامعه اهل سنت مرکز، شمال و غرب کشور نظارت می‌کند.

در رأس این شورا که شعباتی در همه شهرهای استان کردستان دایر کرده است، شورای عالی افتاء استان قرارگرفته که هم بر فعالیت‌های شورای روحانیت و افتاء شهرستان‌ها نظارت می‌کند و هم در چهارچوب اصول و قواعد فقه شافعی رحمه الله گره از امور پیچیده فقهی و دینی مردم خصوصاً قضایای معاصر، امور عام البلوی، مسائل مستحدثه و سایر مشکلات جامعه می‌گشاید. همه این اعضا از اعیان علمای منطقه محسوب می‌شوند و مرکز بزرگ اسلامی در فعالیت‌ها، آرا و نظرات فقهی آنان ابداْ دخالتی نداشته است.

فراهم کردن زمینه تشرف مکرر اکثر روحانیون توانمند منطقه به سرزمین وحی و انجام فریضه حج با همکاری بعثه مقام معظم رهبری با برگزاری دوره‌های تمهیدی روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های حج و عمره، تأسیس ده‌ها تعاونی مسکن در شهرهای مختلف استان و اعطای زمین و تسهیلات مسکن به روحانیون و طلاب به گونه‌ای که در غالب شهرهای منطقه برخی شهرک‌ها و محلات به نام شهرک روحانیون شهرت یافته‌اند، برگزاری ۱۲ کنگره حضرت امام شافعی ره در شهرهای استان کردستان، عسلویه، اقلیم کردستان عراق و حتی اندونزی از شاهکارهای مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بوده است به طوری که در این کنگره‌ها بالغ بر ۳۰۰ نفر از اندیشمندان و علما اقلیم و کشورهای دیگر به ایران آمدند و بعضی از آنها سخنرانی کردند و پوشش فراگیر بیمه تأمین اجتماعی، پرداخت مستمری معمران، پرداخت مستمری به خانواده‌های روحانیون متوفی، محاسبه و پرداخت هزینه‌های درمان سالمندان و افراد تحت تکفل آنان از دیگر خدماتی است که در حوزه خدمات رفاهی به روحانیون اهل سنت کردستان ارائه شده است.

در حوزه سیاسی و امنیتی نیز آنچه که در مورد دخالت‌های ارکان نظام اسلامی در امور دینی و شئون مذهبی جامعه اهل سنت کردستان به سمع آن جناب رسیده است قلب حقیقت و مسخ طبیعت و تحریف واقعیت است. همه مسئولان منطقه خود را به حمایت از مرزهای مذهبی و فرهنگی مردم کردستان ملتزم می‌دانند و بنا به درخواست خود روحانیون معزز اجازه نمی‌دهند که عناصر افراطی و وابسته به جریان‌های تکفیری و دارندگان افکار التقاطی که شمشیر خصومت علیه مذهب امام شافعی رحمه الله را آشکارا از نیام کشیده‌اند و علیه مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت اعلان جنگ کرده‌اند و دستان خود را به خون اکابر این دیار آلوده‌اند، زمام امور مساجد و منابر مردم را به دست گیرند و تقدیم ۵۴ شهید روحانی از استان کردستان گواه این مطلب است.

جنابعالی شخصیتی همچون شهید والامقام شیخ الاسلام، ماموستا برهان عالی، ملاحیدر فهیم و دیگر شهدای روحانی را بخوبی می‌شناسید که در راه وحدت و تقریب و مبارزه با افراطی‌گری از همه چیز خود گذشتند و آب به آسیاب دشمن نریختند و این امنیت مرهون فداکاری این بزرگواران است که تا ابد جاودانه شدند.

روابط و مناسبات میان روحانیت معزز این سامان و مسئولان مراکز اسلامی، روابطی کاملاً عاطفی و حتی توأم با مراودات خانوادگی است و بر خلاف آنچه که جنابعالی بیان داشته‌اید، مسئولان اکثر شعب مرکز بزرگ اسلامی از جمله شعبه سنندج و نیز اکثر معاونان و کارکنان این نهاد خدوم از روحانیون اهل سنت کردستان و مورد وثوق و اعتماد جامعه معزز روحانیت هستند.

مرکز بزرگ اسلامی و نهادهای امنیتی استان در انتخاب ائمه جماعات مطلقاً دخالتی ندارند بلکه به درخواست اهالی روستاها و محلات شهرها احکام امامت افراد مورد نظر آنان را به شرط قبولی در اختیار علمی، جهت برخورداری از مزایای بعدی صادر می‌کند.

جناب مولانا آنچه در این سطور به حضور ارسال شد اندکی است از بسیار. شرح اقدامات انجام شده و خدمات ارائه شده به جامعه گرانقدر روحانیون این منطقه مستلزم کتابت صفحات بیشماری است. با این حال هدف مرکز بزرگ اسلامی و نماینده ولی فقیه در کردستان، توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمات به جامعه مخاطب است و کم لطفی بزرگان و ناسپاسی منتقدان در اراده استوار مجموعه مرکز بزرگ برای تداوم و توسعه خدمات خود خللی وارد نمی‌سازد. از جنابعالی انتظار می‌رود که در بیان مطالب و انعکاس مسائل از جاده انصاف خارج نشده و به روایت راویان قصه‌های مجعول بسنده نکنید و اگر نقدی هم به عملکرد این مجموعه دارید به جای تحریک عواطف و برانگیختن احساسات مردم در تریبون رسمی نماز جمعه آن‌را به مسئولان مربوطه منعکس دهید که آنان همواره نقد منصفانه را ارج می‌نهند و نصح مشفقانه بزرگان را به گوش هوش می‌شنوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics