قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست/ ایران همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است
وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست/ ایران همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است

در حاشیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی عنوان شد:

وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست/ ایران همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است

آیت‌الله صالحی گفت: خیال نکنیم وحدت یک دستور اخلاقی است بلکه اساس اسلام برادری و وحدت است؛ البته وحدت به معنای معقول است. وحدت به معنای این نیست که تمامی مذاهب دست از مذهب خود بردارند و همه یک مذهب را بپذیرند، بلکه باید بر مشترکات اصلی و فرعی توجه کنیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد‌هاشم صالحی افغانی، رییس حوزه علمیه زینبیه افغانستان، در نشست عمومی سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با بیان این که آیین اسلام تنها نظامی است که فرشته نجات و ضامن سعادت دنیا و آخرت جامعه بشری است، بیان داشت: اسلام نیرو بخش، سعادت بخش، شفا بخش و امید بخش است؛ نظامی اسلامی است که می‌تواند بشریت را به سوی مدینه فاضله هدایت کند.

وی ادامه داد: اسلام دارای عقلانیت است. اسلام مطابق با فطرت است به همین دلیل با سرعت سرسام آور در حال پیشرفت است و این پیشرفت سبب شد دشمنان و دوستان نادان به اسلام حمله کنند. شاید هیچ نظامی همانند اسلام مورد تهاجم و حمله قرار نگرفته؛ چون اسلام با سرعت در حال پیشرفت است.

صالحی تأکید کرد: حملات گوناگونی به اسلام از طریق مختلف همانند تبلیغات و… صورت گرفت؛ گاهی گفته شده اسلام دین خشونت است و گاهی نیز به آن حمله نظامی کرده‌اند ولی دشمنان از این کارها نتوانسته‌اند نتیجه بگیرند، به همین دلیل بر ایجاد اختلاف میان امت اسلام متوسل شدند، چون هیچ چیزی همانند تفرقه و اختلاف نمی‌تواند به اسلام آسیب برساند به همین دلیل اسلام بر اخوت، برادری و وحدت تأکید دارد.

وی افزود: هیچ قانونی همانند اسلام بر وحدت و برادری تأکید نکرد. خیال نکنیم وحدت یک دستور اخلاقی است بلکه اساس اسلام برادری و وحدت است؛ البته وحدت به معنای معقول است. وحدت به معنای این نیست که تمامی مذاهب دست از مذهب خود بردارند و همه یک مذهب را بپذیرند، بلکه باید بر مشترکات اصلی و فرعی توجه کنیم، باید یک دیگر را تحمل کنیم و این معنای اتحاد و انسجام است.

این عالم افغانستانی تصریح کرد: مسلمانان باید با یک دیگر برادر، متحد و مسنجم باشند. همه باید برای یک هدف مشترک کار کنند. اسلام از نظر علم، منابع و… کاستی ندارد و مسلمانان باید این ظرفیت‌های داخلی را بپذیرند.

تاج‌الدین هلالی: وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست

مفتی سابق استرالیا گفت: وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست بلکه رمز اصلی پیشرفت در شرایط کنونی است که باید توسط کشورهای مختلف اسلامی دنبال شود.

علامه شیخ تاج‌الدین هلالی امشب در نشست عمومی سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن زرین هتل آزادی برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه کشورهای اسلامی نسبت به تحقق وحدت اسلامی اظهار کرد: با وجود اختلافات فکری میان علمای مذاهب مختلف اسلامی در این نشست گردهم آمده تا بتوانیم در راستای وحدت حرکت کنیم.

تاج‌الدین هلالی: وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست

وی با بیان اینکه به تعبیر امام خمینی(ره) ایران نقطه آغاز حرکت انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: هیچ مجموعه‌ای قدرت تصمیم‌گیری در مورد فلسطین را ندارد بلکه حضرت محمد(ص) است که مسؤولیت این منطقه را بر عهده گرفته و خودشان از مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

مفتی سابق استرالیا از روایتی از حضرت محمد(ص) در مورد نقش ایران در اسلام یاد کرد و گفت: ایرانی‌ها در شرایط کنونی از کشورهای مختلف اسلامی در حال حمایت هستند و تا تحقق تمدن نوین اسلامی همچنان به این حمایت‌ها ادامه می‌دهند.

تاج‌الدین هلالی خاطرنشان کرد: وحدت اسلامی یک موضوع سیاسی نیست بلکه رمز اصلی پیشرفت در شرایط کنونی است که باید توسط کشورهای مختلف اسلامی دنبال شود.

مفتی مسلمانان آتن: وحدت تنها راه پیروزی است/ وحدت امانت الهی بر دوش مسلمانان

سید حافظ جمالی، مفتی مسلمانان آتن در نشست عمومی سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جهت ایجاد وحدت بیان داشت: تمامی مسلمانان در قبال اسلام مسئولیت دارند.

وی اضافه کرد: اسلام امانتی است که خدا به ما سپرده، همان امانتی که کوه‌ها از پذیرش آن عاجز هستند. اگر می‌خواهیم از این امانت به درستی محافظت کنیم باید احکام الهی و قرآن را اجرایی کنیم.

جمالی تأکید کرد: خداوند می‌فرماید تمامی افراد از یک زن و مرد به وجود آمده‌اند که سپس به گروه‌ها و اقوام مختلفی تقسیم شدند. این گروه‌ها باید با یک دیگر ارتباط داشته باشند و این ارتباط همان وحدت است.

مفتی مسلمانان آتن با ابراز تأسف از تندروی عده‌ای به نام اسلام خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مسلمانان از مسیر اصلی خارج شده و تندروی می‌کنند. در حالی که ما همه در قبال امت حضرت محمد(ص) مسئول بوده و حق نداریم تندروی کنیم.

وی همچنین از رشد اسلام در اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: دلیل رشد اسلام در این قاره مطرح شدن آن از سوی افراد تحصیلکرده است و در این زمینه از رسانه و کتاب بهره فراوانی می‌برند.

جمالی همچنین با تأکید بر وحدت اضافه کرد: تنها تأکید وحدت کافی نیست بلکه باید در این زمینه تلاش نیز صورت گیرد. باید در این زمینه صبر داشته باشیم و بدانیم راه نجات و پیروزی در وحدت است.

محمد العاصی: ایران همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است

محمد العاصی در نشست عمومی سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن زرین هتل آزادی برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی ۳۱ سال از عمر خود را سپری کرده است، اظهار کرد: شخصیت‌هایی از جمله دکتر ربانی، جعفر شهیدی، سید محمدباقر حکیم، سید محمدحسین فضل‌الله، کریم صدیقی و شیخ عثمان در دورانی در این مجمع فعالیت داشته اما اکنون روی این کره خاکی نیستند که جا دارد یاد و خاطره آنها را نیز گرامی بداریم.

وی از تلاش برای تحقق وحدت اسلامی به عنوان یک توفیق الهی نام برد و اضافه کرد: در دورانی به موضوع تمدن نوین اسلامی فکر نمی‌کردیم اما این اندیشه با تلاش‌ها و فداکاری‌های انجام شده محقق شده است و امروزه به عنوان یک مطالبه جدی دنبال می‌شود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه طی هفت سال اخیر توطئه‌های مختلف برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی دنبال شده است، عنوان کرد: سال‌های گذشته سرشار از جهاد و فداکاری بود و در این سال‌ها توانستیم نسبت به چهره‌های واقعی حاکمان جزیره‌ عرب آگاه باشیم.

محمدالعاصی: ایران همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است

وی با بیان اینکه لزوم دشمنی با دشمنان مسلمانان برای همگان آشکار است، تصریح کرد: دشمنان با مطالعات انجام شده به خوبی با روحیه‌های مسلمانان آگاه هستند به همین علت امکان دارد فصل تازه‌ای را با رویکرد مظلومیت برای جهان اسلامی رقم بزنند.

محمدالعصامی خاطرنشان کرد: مقداری نادانی در افکار جمعی وجود دارد که فرمانروایان جزیره عرب نسبت به آن آگاه هستند؛ در شرایط کنونی باب اجتهاد باید در میان کشورهای اسلامی باز شود تا مسلمانان همدیگر را به معنای واقعی به رسمیت بشناسند.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی همواره دست خود را برای گفت‌و گو با عربستان باز کرده است، عنوان کرد: در مورد رابطه میان این دو کشور، مشکل این است که عربستان خواهان گفت‌و گو نیست.

امام جمعه سابق واشنگتن با بیان اینکه طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلف برای ایجاد تقابل میان سنی‌ها و شیه‌ها دنبال شده است، مطرح کرد: هر چند تا کنون در راستای مقابله با این طرح‌ها اقدامات بسیاری برداشته شده است اما باید این اقدامات افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics