قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مذاهب اهل سنت / ورود وهابیون به مساجدِ بریلوی‌های هند ممنوع شد
مفتی محمد سالم نوری

ورود وهابیون به مساجدِ بریلوی‌های هند ممنوع شد

اهل تسنن بریلوی در هند، طی فتوایی ورود وهابیون به مساجد را ممنوع اعلام کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد از timesofindia، در فتوایی که احتمالاً در آینده پیامدهای گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت، مدرسه «درگاه» متعلق به صوفی‌های سنی بریلوی در کشور هند، ورود پیروان وهابی به مساجدشان را ممنوع اعلام کرد.

علمای این گروه اهل تسنن هندوستان اعلام کردند که پیروان افراط‌گرای وهابی به خشونت معتقد هستند، درحالی‌که این گروه اهل تسنن به صلح و دوستی باور دارند. در این فتوا آمده است که در صورت ورود وهابی‌ها به مساجد مربوطه، اهالی مسجد بایستی خواستار اخراج آن‌ها شده یا اینکه با پلیس تماس بگیرند.

مفتی محمد سالم نوری، که این فتوا را به خبرنگاران اعلام کرده گفت: از آنجایی که تفاوت زیادی میان ایدئولوژی وهابیون و اهل تسنن بریلوی وجود دارد، تجمع آن‌ها در مساجد می‌تواند منجر به درگیری و مجادله شود. حتی در پاکستان نیز زمانی که وهابی‌ها به مساجد می‌روند همیشه سعی دارند عقاید خود را به سایرین تحمیل کنند. این درحالی است که اگر گروهی از مسلمانان در مقابل آن‌ها مقاومت و مخالفت کند، مساجدشان مورد حمله قرار می‌گیرد. به این ترتیب ما این فتوا را ارائه دادیم و در صورتی که یک وهابی بخواهد وارد مساجد ما شود، ابتدا ساکنین با کمال احترام از او می‌خواهند مسجد را ترک کند. اگر او حاضر به رفتن نشد از پلیس کمک می‌طلبند.

نوری در ادامه سخنانش گفت: این وظیفه مردم محلی است که چهره واقعی وهابیت و چگونگی ارتباط آن‌ها با سازمان‌های تروریستی را افشا کرده و آگاهی سازی کنند. اگر پیروان وهابیت شروع به بازدید از مساجد کنند، آن‌ها سعی در گسترش شبکه خود در آنجا را خواهند داشت که این خوب نیست. به علاوه سازمان‌های امنیتی نیز به مساجد ما مشکوک شده و افراد بی‌گناه در این میانه آسیب می‌بینند. شاخه وهابیت در قرن ۱۸ هجری تاسیس شده و ایدئولوژی رسمی کشور عربستان سعودی است.

واکنش به این فتوا

این فتوا با واکنش‌های مختلفی در کشور هندوستان مواجه شده است. برخی از آن استقبال و برخی به مخالفت پرداخته‌اند. برخی نیز گفته‌اند که اگرچه ما با وهابیت اختلاف‌های روشنی داریم اما نمی‌توان درب مساجد را به روی آنان بست. خالد رشید معتقد است: در زمانه‌ای که حتی ورود غیرمسلمانان به مساجد آزاد است، نباید از یک گروه یا دسته از مسلمانان به مساجد جلوگیری کنیم.

کلبی جواد از علمای شیعیان نیز ضمن تاکید بر مخالفت با وهابیت گفت: حدیث صحیح بخاری می‌گوید اگر کسی باور به یگانگی خدا دارد نه تنها حق ورود به مسجد را دارد بلکه سایر مسلمانان نیز باید به حقوق مذهبی او احترام بگذارند.

خاطر نشان می‌‌شود رویکرد داعش و جنایات این گروهک تروریستی که از اندیشه وهابی و عربستان سعودی نشات می‌‌گیرد، باعث شده است تا اهل سنت جهان به گونه‌های مختلف مخالفت خود را با وهابیت اعلام کنند.

اخیراً در گزارشی که توسط پلیس نیودهلی در هندوستان منتشر شد آمده است که بسیاری از گروه‌های مسلمان این کشور خواستار ممنوعیت فعالیت سازمان‌های وهابی هستند که به گفته آن‌ها در سال‌های اخیر حضور رو به رشدی در هند خصوصاً در استان‌های کرالا، آندرا پرادش و راجستان داشته‌اند. گروه‌های اسلامی این کشور مانند سازمان «تنظیم علمای اسلام در هند» معتقدند که عناصر وهابیت با دریافت پول نفت از کشور‌هایی چون عربستان سعودی و قطر، در رادیکال کردن و ترویج افراط‌گرایی در مردم نقش دارند.

علمای اهل سنت هندوستان هم چندی قبل با محکومیت شدید وهابیت، خواستار حذف عناصر وهابی از دولت شدند و خاطر نشان کردند: وهابیت بخشی از سیاست‌های کثیف آل سعود بوده و هیچ ربطی به اسلام ندارد.

علمای هند تاکید کردند: افراط‌گرایی در میان مسلمانان در حال گسترش است و عناصر وهابی مانند ویروس‌ در حال آلوده کردن مسلمانان هستند. وهابیتی که با پول دلارهای بدست آمده از فروش نفت عربستان سعودی و قطر تغذیه می‌شود.

بریلوی‌ها چه کسانی هستند؟

بریلوی‏ها و دیوبندی‏ها دو گروه از مسلمان سنی حنفی‌اند که عمدتاً در شبه قاره هند حضور دارند.

به دنبال سیطره کامل انگلستان بر شبه قاره هند و ترویج زبان انگلیسی و فرهنگ اروپایی، مسلمانان شیعه و سنی هند و پاکستان که باورهای خویش را در معرض تهدید و استحاله غربی‌ها می‏دیدند، به تأسیس و ترویج مدارس علمیه مذهبی پرداختند. مسلمانان حنفی نیز یک مدرسه دینی را در روستای دیوبند هندوستان به وجود آوردند و با گسترش روز افزون آن، به فرقه دیوبندی معروف گشتند.

مؤسس بریلوی‌ها هم احمدرضا خان بن تقی علی خان (۱۲۷۲ – ۱۳۴۰ ه’ ق) در شهر بریلی بود که در هند جنبشی را علیه تعالیم مکتب‌های وهابی- دیوبندی با موفقیت رهبری کرد. او شاگرد میرزا غلام قادربیک است. انباء المصطفی، خالص الاعتقاد و دوام العیش از آثار اوست. عقاید بریلوی در قاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش، بورما و سریلانکا) انتشار یافته است.

در بین اهل سنت شبه قاره، «بریلوی‌ها» بیشترین سهم را دارند و بعد از آن گروه‌های «دیوبندی» قرار دارند.

مکتب بریلوی تقریباً «انعطاف پذیر» است و رویکردهای صوفی مسلکانه دارد؛ آن‌ها به زیارتگاه‌ها می‌روند و در فقه پیرو یکی از چهار امام «ابوحنیفه»، «حنبل»، «شافع»، و «مالک» هستند. البته اغلب آنان از امام حنیفه پیروی می‌کنند، دارای سعه نظر بوده و پیروان سایر مذاهب اسلامی را کافر نمی‌دانند./حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics