قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ویژگی‌های مدرسه عالی فقه‌‍واصول برای تربیت مجتهدان طراز اول
مدرسه عالی فقه و اصول

ویژگی‌های مدرسه عالی فقه‌‍واصول برای تربیت مجتهدان طراز اول

رییس مدرسه عالی فقه و اصول با بیان این که تفاوت این مدرسه با سایر مراکز فقه و اصول حوزوی در شیوه آموزش است، گفت: ما به دنبال این هستیم که به طلاب نگرش تحلیلی و تطبیقی بدهیم تا دست حوزه علمیه از مجتهد خالی نباشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آزمون ورودی طلاب سطح و خارج مدرسه عالی فقه و اصول، تحت اشراف آیت‌الله جعفر سبحانی عصر پنجشنبه در مدرسه عالی فقه و اصول واقع در پردیسان قم برگزار شد.

این آزمون در دو مقطع سطح و خارج به صورت همزمان برگزار شد و در حدود ۴۰۰ طلبه در مقطع سطح و بیش از ۱۰۰ طلبه در مقطع خارج در این آزمون با یکدیگر به رقابت پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی رییس مدرسه عالی فقه و اصول در گفت و گو با رسا، با اشاره به این که این مدرسه از مراکز تخصصی در حوزه فقه و اصول است، خاطرنشان کرد: این مدرسه در کنار دیگر مراکز آموزشی فقه و اصول شروع به فعالیت کرده است و از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده خواهد کرد.

طلاب با انگیزه در حوزه «فقه و اصول» نیاز به هدایت دارند

وی با بیان این که طلاب مستعد و با انگیزه در حوزه فقه و اصول در حوزه علمیه نیاز به مراقبت و هدایت دارند گفت: حوزه علمیه به دنبال روشی برای ماندگار کردن و انگیزه دادن به این طلاب مستعد برای تحصیل و پژوهش در فقه و اصول بوده است و تأسیس این مدرسه در راستای این هدف صورت گرفت.

رییس مدرسه عالی فقه و اصول با بیان این که عمده فعالیت این مدرسه با تأکید بر دروس اصلی حوزه و فقه جواهری خواهد بود، افزود: تنها تفاوت این مدرسه با دیگر مراکز حوزوی در نحوه و سبک ارائه دروس اصیل حوزوی خواهد بود و از روش‌های جدید و عملی در این مدرسه استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که این مدرسه به صورت تمام وقت و بدون تعطیلی به آموزش طلاب خواهد پرداخت، اظهار داشت: در هر سال سه ترم برای طلاب این مدرسه در نظر گرفته شده است که در تمام طول سال مشغول تحصیل خواهند بود و در کنار این تفریحاتی را هم برای ایجاد نشاط در طلاب و خانواده‌هایشان در نظر گرفته شده است تا بهتر بتوانند به تحصیل بپردازند.

نگاه تحلیلی تطبیقی به نظریات فقهی در سطح یک حوزه

حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: در این مدرسه برای طلاب سطح یک دوره ۵ تا ۶ ساله و برای طلاب خارج دود دوره چهار ساله تعریف شده است و حد اقل انتظار ما از خروجی‌های سطح یک این است که بتوانند بر مبانی فقه و اصول مسلط باشند و تا حدودی نگاه تحلیلی تطبیقی به نظریات فقهی داشته باشند.

وی سبک آموزشی مدرسه را مهارت محوری عنوان کرد و ابراز داشت: این شیوه تحصیل مبتنی بر این است که یادگیری را نه فقط به معنی حفظ کردن بلکه به معنی تغییر رفتار در زندگی علمی طلبه تلقی خواهیم کرد که این به وسیله کنترل و ارزیابی به صورت مستمر و گوشزد کردن نقاط ضعف به طلاب اجرا خواهد شد.

رییس مدرسه عالی فقه و اصول با اشاره به مزایای این مدرسه ابراز داشت: در این مدرسه همان شهریه معمولی طلاب به علاوه مقدار کمی کمک هزینه تحصیلی داده خواهد شد و عمده چیزی که در این مدرسه می‌تواند انگیزه شود نظام آموزشی و پژوهشی و اساتید توانمندی هستند که در این مجموعه همکاری خواهند کرد.

وی با بیان این که نظام اجتهادی در حوزه فرایند خاص خود را دارد، یادآور شد: بعد از پایان دوره سطح مدیر علمی هر دوره که در دوره امسال آیت‌الله سبحانی هستند آزمونی را از طلاب خواهد گرفت و سطح علمی طلبه‌ها را می‌سنجند و در نهایت تأیید و یا رد خواهند کرد و تحصیل در این مدرسه به معنی این نیست که در پایان دوره مدرکی دال بر اجتهاد اعطا خواهد شد بلکه این تأیید باید از طریق مراجع و مجتهدان مسلم انجام گیرد.

مرکز مدیریت زمینه را برای طلاب مستعد اجتهاد فراهم کند

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان این که حوزه علمیه باید پر از مجتهد و فقیه باشد، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه جهان تشیع باید به گونه‌ای رفتار کند که اگر در مجامع اسلامی دنیا نیاز به مجتهد و فقیه داشته باشیم دستمان خالی نباشد؛ مرکز مدیریت حوزه علمیه باید در زمینه مجتهد پروری کار بکند و زمینه را برای طلاب مستعد اجتهاد فراهم کند.

وی با بیان این که همه مراکز تخصصی در حوزه هدف واحدی دارند، افزود: باید همه فکر این باشیم که حوزه پر شود از مجتهدان و فقهای مسلم؛ باید در تربیت مجتهد مسائل روز را هم در نظر داشته باشیم تا فقهای تراز انقلاب با اهداف و آرمان‌های بلند انقلابی تربیت شوند زیرا ریشه این انقلاب در حوزه علمیه است.

«اجتهاد» یادآوری می‌کند، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی «مدرسه عالی فقه و اصول» در قم را که هشت سال برای تأسیس آن زحمت کشیده بود، وقف کرد و وقف‌نامه آن را در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics