قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پاسخی به نامه آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی
نامه جمعی از «اساتید و فضلای حوزه علمیه قم» در دفاع از ساحت مرجعیت

پاسخی به نامه آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی

پس از نگارش نامه‌ای از سوی آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی در خصوص حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب می‌شوند، حجت‌الاسلام وحید علیان‌نژاد مسئول پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازى به این نامه پاسخ داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن پاسخ نامه که توسط حجت‌الاسلام وحید علیان‌نژاد نگاشته شده به شرح ذیل است: بسمه تعالى- برادر عزیز جناب آیت الله مدرسى یزدى (دامت تأییداته)

با اهداء سلام و تحیت؛ نامه‌‌اى از طرف جنابعالى درباره فتوایى که پانزده سال پیش از طرف حضرت آیت‌الله العظمى مکارم شیرازى صادر شده و بعضى از مغرضین مایلند از آن سوء استفاده کنند منتشر شده بود، گرچه لحن نامه متأسفانه مؤدبانه نبود و از جنابعالى بعید به نظر مى‌رسید ولى ما پاسخ منطقى و مؤدبانه آن را خدمتتان عرض مى‌کنیم:

۱- قسمت عمده بحث شما درباره شک در ضرورت بود و ادعا کرده‌اید تحصیل دختران در زمان ما ضرورتى ندارد، پس جنابعالى منکر کبراى مسأله نیستید که اگر ضرورتى پیدا شد این حکم اجرا بشود. تشخیص موضوع را مراجع معظم به مکلّف و اهل خُبره واگذار مى‌کنند، وظیفه آنها بیان حکم است.

۲- نکته مهم دیگر اینکه جنابعالى ضرورت را مسأله خوف مرگ دانسته‌اید و مفهومش این است که تنها براى معالجه چشم یا گوش و یا بیمارى‌هاى شدید که منجر به مرگ نمى‌شود در صورت ضرورت به طبیب غیر همجنس مراجعه نکنند، هرچند چشمشان نابینا و گوششان کر شود. تنها در صورت خوف مرگ مجاز دانسته‌اید، این چیزى است که هیچ فقیهى به آن فتوا نمى‌دهد. قرآن مجید در مورد روزه که یکى از واجبات مهم اسلامى است مى‌گوید: بیماران روزه بر آنها واجب نیست ولابد به خاطر دارید که فقهاى ما مى‌گویند اگر بیمارى شدیدتر شود یا طولانى‌تر گردد هرچند خوف مرگ نباشد روزه ساقط مى‌شود. بنابراین ضرورت از نظر فقه اسلامى منحصر به مرگ نیست.

۳- لازم است جمعى از اهل خُبره و کارشناسان بررسى کنند که آیا در شرائط فعلى ما مى‌توانیم تمام دختران و زن‌ها را از تحصیل ممنوع کنیم و همه بیسواد بمانند، آیا مشکلى براى ازدواج آنها پیدا نمى‌شود؟ آیا بدبین به اسلام نخواهند شد که مایه حقارت آنها در جامعه شده است؟ آیا میدان را براى افراد بى‌بندوبار که تحصیل کنند و استاد دانشگاه و طبیب در امور زنان و مقامات دیگر اجتماعى را بدست آورند آماده نمى‌کند؟ پس چه خوب است که تشخیص این موضوع را به اهل خُبره وا گذاریم که جنابعالى سفارش کنید جمعى از آگاهان به ضرورت‌هاى زمان و نیازها از اهل دین و ایمان تشکیل شوند و این موضوع را بررسى کنند که بیسوادى دختران در جامعه امروز مشکلى براى آنها و جامعه ایجاد مى‌کند یا نه؟ زیرا مى‌دانیم از نظر فقهى تشخیص موضوعات مهم باید به وسیله اهل خُبره انجام شود.

۴-اینکه گفته‌اید معظم‌له فرموده‌اند زنان مى‌توانند آرایش کنند، این یک تهمت است که بعضى‌ها زده‌اند. امام صادق (علیه السلام) مى‌فرماید: «زنان مى‌توانند سرمه در چشم کنند و یا انگشتر در دست نمایند» این فتواى امام صادق است، آیا مى‌توان با آن مخالفت کرد؟ البته بدون شک آرایش کردن به صورتى که جلب توجه کند حرام است حرام.

۵- امیدواریم در قضاوت‌ها عجله نفرمایید آن هم قضاوتى توأم با توهین نسبت به فقهاى بزرگ عصر ما که ممکن است مسئولیت الهى در روز قیامت داشته باشد و یقین داشته باشید در دنیا هم آثار آن خداى ناکرده دامن انسان را خواهد گرفت. با عرض معذرت. / وحید علیان نژاد، مسئول پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله العظمى مکارم شیرازى

نامه آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی

آیت‌الله سیدعباس مدرسی یزدی نامه ذیل را در مورد فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب می‌شوند، نگاشته است:

رفع اشتباه

در فتوای بعضی بزرگان و مراجع دین اشتباه بزرگی رخ داده به ایشان اعلام می‌کنم شاید رفع اشتباه شود:

۱- بمقتضای آیه «جلابیبهنّ» احزاب ۵۹ «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» نور ۳۱ و غیر ذلک حجاب واجب شرعی مؤکد است و ضروری دین اسلام است.

۲- مگر درس خواندن دختران واجب است تا مزاحمت با این واجب بزرگ الهی کند بلکه مستحب هم نیست مخصوصاً این دروس جدید؛ و مستحب درس دین و احکام قرآن است. بلکه اگر هم مستحب باشد از باب علم و صنعت با واجب بزرگ الهی تزاحم ندارد.

۳- مجرد اینکه لو سلّم افراد بی‌بند و بار ولا مذهب پست‌های مهم را اشغال می‌کنند دختران مسلمان را بی‌بند و بار کنیم و حجاب را از سر آنها برداریم که برگرداندن حجاب به آنها مشکل، بلکه محال است و دخترهای دیگر مسلمانان به بهانه این فریب بخورند چون طبق شهوات نفسانیه است. چون چنین و چنان می‌شود.

۴- اما ضرورت که فرمودید استثنائی است کدام است اگر مانند حفظ نفس محترمه قطعا واجب است و ضروری است اگر مراجعه به دکتر غیر هم جنس نکند خوف تلف نفس یا احتمال ضرر عضو باشد ضرورت مجوز است یا مانند اکل میته در مخمصه که بدون خوردن آن می‌میرد مقام ما که تلف نیست تا مجوز آن شود. درس خواندن خانم‌ها است. ۱ـ گفتیم لازم نیست تا مجوز شود ۲ـ وجه لزوم را بیان فرمائید ۳ـ و آیا تعیینی است این درس یا کفائی ۴ـ این درس را نخوانند خانه‌داری کنند، بروند مملکت دیگر، ممالک اسلامی که حجاب مراعات می‌شود (مگر مقام معظم رهبری نمی‌فرمایند دخترانتان را خارج نفرستید) مگر خداوند نفرمود «إِنَّ أَرْضی واسِعَهٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت ۵۶ درس منحصر به دختران نداریم چون درس را پسران بخوانند و با مراعات حجاب اسلامی یا با کمک گرفتن خانمان علاج کنند.

۵- بفرمائید ضرورت یعنی تهمت به اسلام گرائی (اخوان‌المسلمین) و مانند آن می‌زنند. هیچ علمی منحصر به یک مملکتی نیست این علوم و صنعت دنیا را فراگرفته اگر تمکن دارند به مملکتی که حجاب آزاد است بروند؛ و اگر تمکن نیست واجب است که ترک کنند و علوم قرآنی بخوانند؛ و الحاصل بهیچ وجه مجوز ترک حجاب نیست چه رسد که به آن تعبیر الزام به ترک حجاب العیاذ بالله که مصداق حقیقی اشاعه فاحشه است که در قرآن می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَه» نور ۱۹ و در خاتمه ایشان را بر حذر می‌کنم از امثال این فتاوی که خانم را با آرایش جایز است در منظر عمومی بیرون آید که مخالف صریح قرآن کریم است «وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» مائده ۲ چه به معنای اعانت باشد یا دو طرفی باشد این اعانت است بر نظر حرام اجنبی به آن زن آرایش کرده. خداوند ما را از این لغزش‌ها حفظ کند.

والسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics