قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پایان سه روز نشست منادیان تقریب؛ به امید هوای تازه در جهان اسلام
پایان سه روز نشست منادیان تقریب؛ به امید هوای تازه در جهان اسلام

گزارشی از اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‎المللی وحدت؛

پایان سه روز نشست منادیان تقریب؛ به امید هوای تازه در جهان اسلام

آیین اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‎المللی وحدت اسلامی شامگاه دوشنبه ۵ آذرماه، با حضور و سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مهمانان داخلی و خارجی کنفرانس به پایان رسید و شرکت‎کنندگان به امید تنفس هوایی تازه در جهان اسلام به کشورهای خود بازمی‎گردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، ساعت ۱۹:۱۰ دوشنبه‌‎شب، ۵ آذرماه با حضور جمعی از علما و مهمانان داخلی و خارجی و با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از سوره مبارکه «انشراح» توسط «سبزعلی» از قاریان برجسته کشور و اجرای عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی در مرکز همایش‌‌های صدا و سیما آغاز شد و در ادامه هیئت رئیسه نشست پایانی در جایگاه قرار گرفتند.

ریاست جلسه بر عهده آیت‌الله اراکی و اعضای آن شامل حجت‌الاسلام محقق؛ معاون رئیس اجرایی کشور افغانستان،  ابراهیم محمد الدیلمی؛ عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، طاهر المصری؛ نخست وزیر اسبق اردن، مهدی صمیدعی؛ مفتی اعظم اهل سنت عراق، محمدامین عثمانی؛ معاون رئیس مجمع الفقه هند، مولوی احمد نذر سلامی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی مجمع التقریب و زینب  مغنیه؛ فرزند شهید عماد مغنیه بود. در همین حین علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به جمع حاضران در آئین اختتامیه پیوست.

در ادامه آیت‌الله اراکی در سخنان کوتاهی با اشاره به برنامه‌های این کنفرانس، تصریح کرد: بسیاری از پیشنهادهای کنفرانس‎های قبلی عملیاتی شده که از آن جمله می توان به تشکیل ۱۴ اتحادیه در جهان اسلام مثل اتحادیه علمای مقاومت، خانواده تقریبی، ورزشکاران تقریبی، جوانان تقریبی، فرهنگیان تقریبی و …اشاره کرد و گفت: همه این اتحادیه‌ها برنامه‌های کاری روشنی در دستور دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: تمام پیشنهادات مطروحه در این کنفرانس نیز به برنامه‎های راهبردی تبدیل می‎شود.

وی با بیان اینکه به زودی رسانه‌ای تقریبی با نظر اعضا راه‎اندازی می‎شود، گفت: بیانیه پایانی نیز که متشکل از پیشنهادات اعضای شرکت‎کننده است در پایان جلسه امشب قرائت می‎شود.

در بخش بعدی حجت‌الاسلام محمدحسین محقق؛ معاون رئیس اجرایی کشور افعانستان، با بیان اینکه دست تفرقه انداز دشمنان اسلام در کار است و از طریق استعمار کهنه تفرقه بیانداز و حکومت کن سعی در ایجاد تفرقه دارند، گفت: مهم‎ترین وسیله تفرفه تکفیر است.

معاون رئیس اجرایی افغانستان تاکید کرد: اگر مسلمانان به عنوان شاخه‌های درخت همدیگر را در آغوش بگیرند و شعارشان لا اله الا الله باشد، تمامی مشکلات مسلمین قابل حل و تفاهم است.

وی با بیان اینکه بعد سال ۲۰۰۰ دشمن توانست در میان برخی کشورهای اسلامی مانند سوریه و عراق گروه‎های تکفیری را به موفقیت برسانند و از این طریق اقتصاد موفق آنها را مورد هدف قرار دهد، گفت: امروز تمامی ملتهای مسلمان بیدار شدند و افعانستان مظلوم نیز که گاهی در آتش تروریسم و گاهی کمونیسم سوخته، بیدار شده است. البته برخی گروه‎های تکفیری در افعانستان سعی داشتند تا فعالیت خود را گسترش دهند، داعش ۳ سال است که در این کشور مطرح شده و شعارشان تفرقه بین شیعه و سنی بود اما تنها در حد شعار ماند.

در ادامه مراسم خلیل حمد‌ان، عضو شورای رهبری جنبش امل لبنان، در سخنانی با بیان اینکه مسئله فلسطین از دستور کار جهان عرب خارج شده، از اختلافات جهان اسلام با وجود دشمن صهیونیستی، انتقاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ایران در برابر تحریم‎های ظالمانه حمایت کنیم چرا که به این کشور به دلیل حمایت از فلسطین و قدس تحریم شده، تصریح کرد: قدس محور امت ما و دعوتی باز برای ا‌‌لتیام بخشیدن به زخم‌های امت اسلام، بنابراین هرگز نباید آن را به فراموشی بسپاریم.

حمدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای یمن، اظهار کرد:لازم است یادی کنیم از بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار دادند

عضو شورای رهبری جنبش امل لبنان در پایان اظهار کرد: امام موسی صدر از شخصیت‌های برجسته‌‌ای است که باید برای آزادی وی همه تلاش خود را به کار گیریم. در این زمینه نقش دولت لیبی بسیار تعیین کننده است و این دولت باید پاسخگو باشد.

همچنین ابراهیم محمد الدیلمی، عضو شورای عالی انصارالله یمن در سخنانی گفت: خداوند متعال در قرآن فرموده دین نعمت فقط برای مومنان است. علاوه بر این، خداوند رسول خود را رحمت للعالمین قرار داده است و فرموده به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید و آیات دیگری در قرآن کریم در مورد اهمیت وحدت وجود دارد. اگر به ریسمان الهی چنگ بزنیم به سمت خیر و صلاح هدایت خواهیم شد. دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر مسائلی هستند که باید مورد توجه جهان اسلام باشد.

اسماعیل رضوان؛ نماینده دفتر حماس طی سخنانی در سخنانی یادآور شد: این کنفرانس در زمانی برگزار می‌شود که مستکبرین سعی می‎کنند بین مسلمانان دشمنی ایجاد کنند و آنان را به سمت مسائل حاشیه‌ای بکشانند. مسلمانان تنها با وحدت کرامت‎شان را به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز قدمی در راستای اشغال بیشتر قدس است و منشأ جاسوسی خواهد بود، تأکید کرد: باید تلاش کنیم که قدس را آزاد کنیم. پیروزی اخیر غزه در ادامه پیروزی‎های مقاومت در برابر اسرائیل است.

نماینده دفتر حماس با محکوم کردن تلاشها برای عادی سازی روابط با اسرائیل و معامله قرن اظهار کرد: باید بگویم که آمریکا هیچ‎گاه نخواهد توانست سرنوشت و آینده ما را تعیین کند و مقاومت را به سازش بکشاند.

محمد حمید رضوانی؛ از علمای هند نیز در سخنان کوتاهی، تأکید کرد: وحدت تنها با حرف محقق‌‌ نمی‌‏‎شود بلکه نیاز به توجه علما دارد؛ بدون اخلاص‌‌ نمی‌‎توان وحدت را جاری کرد.

همچنین تبرائیان، مشاور عالی و دستیار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، گزارشی از کمیسیون‎های سی و دومین کنفرانس بین‎المللی تقریب مذاهب اسلامی ارائه کرد.

در بخش بعدی مراسم، نوبت به سخنرانی علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی رسید که وی در آغاز سخنان خود یادآور شد: نکته مهمی که ما در منطقه با آن مواجه هستیم، تحرکاتی است که در بین کشورهای اسلامی وجود دارد که ماهیت آن را باید شناخت، چرا که اگر این معرکه دقیقا باز نشود و ما شناخت درستی از آن نداشته باشیم، ممکن است بی‌راهه برویم و انرژی‎ها در جاهای دیگری صرف شود.

رئیس مجلس با طرح این پرسش که این حادثه مهم که چند سالی است با آن مواجهیم، چه خصوصیاتی دارد؟، گفت: یکی از خصویات آن این است که یک بهم‎ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده است؛ در این هفت یا هشت سال اخیر دائما یک ناامنی در کشورهای اسلامی دامن زده شده که ریشه آن نیز اختلاف شیعه و سنی نیست، چرا که سال‎هاست شیعه و سنی در کنار زندگی کرده‌اند که نمونه آن هم‌زیستی در سوریه، عراق و افعانستان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صف‌کشی جدیدی در منطقه به وجود آمده است. این صف‌کشی‌ها در منطقه یکسان نیست. شرایط تغییر کرده، گاهی هم شدت پیدا می‌کند، اما امروز آرایش جدیدی در منطقه به وجود آمده که طبیعی هم نیست. یک دشمن جدی هم‌چون اسرائیل در منطقه حاضر است و تلاش می‌کند یک برنامه‌ای را پشت اختلاف‌افکنی بین دو کشور ایران و عربستان دنبال کند که بر اساس این برنامه آرایش منطقه تغییر کرده و سلاح‌ها بیشتر شده و ناآرامی در منطقه به وجود آمده است. ما کاری به این‌ها نداریم و اگر با سعودی‌ها مخالفیم، به خاطر رفتارهای جنایات‌کارانه‌ای است که در منطقه دارد. ما به اینها ایراد وارد می‌کنیم، اگر نه مشکلی با آنها نداریم.

یکی از برنامه‌هایی که در حاشیه این مراسم برگزار شد، مراسم رونمایی از چند کتاب، فرش نفیس با موضوع. مقاومت و نکوداشت شخصیت‌های برجسته تقریبی از نقاط مختلف جهان اسلام بود.

در این مراسم یاد و خاطره شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، شهید فتحی شقاقی، تشکیل دهنده سازمان جهاد اسلامی، عفاف حکیم، عضو مؤسس و عضو هیئت امنای اتحادیه بین‎المللی زنان اسلامی و عضو مؤسس و عضو هیئت اداری اتحادیه بین‎المللی سازمان‎های مردم نهاد مدافع حقوق ملت فلسطین، روژه گارودی، فیلسوف فرانسوی که به دین اسلام پیوست، جعفر عبدالسلام و رزان نجار، امدادگر فلسطینی که اخیرا شهید شد، گرامی داشته شد.

همچنین عبای مادر شهید عماد مغنیه براساس وصیت وی، به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تقدیم شد. زینب مغنیه خواهر و فاطمه مغنیه دختر شهید عماد مغنیه در این مراسم حضور داشتند.

در ادامه آیت‎الله محسن اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از شرکت کنندگان در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تشکر کرد.

قرائت بیانیه پایانی، آخرین بخش سی و دومین کنفرانس بین‌الملی وحدت اسلامی بود که در بخشهایی از این بیانیه ۱۰ بندی آمده است: «علمای حاضر در کنفرانس مخالفت خود را با: معامله ی قرن ترامپ که با هدف به حاشیه راندن آرمان فلسطین و فراموشی آن و تمامی اشکال سازش با دشمن صهیونیست و طرح‌های تسلیم در برابر دشمن و روند شهرک سازی و ابطال حق بازگشت و یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی و منتقل ساختن پایتخت رژیم صهیونیستی به این شهر طراحی شده است را اعلام می دارند.

همچنین، مقابله با اقدام دولت آمریکا جهت منتقل ساختن سفارت اسرائیل به قدس را محکوم نموده و بر ضرورت رویارویی با آن و باقی نگهداشتن قدس به عنوان شهر صلح و ادیان و تمدن‌های گوناگون تأکید کردند.

شرکت کنندگان و آزاد اندیشان حاضر در کنفرانس، حمایت از ملت فلسطین در رویارویی با جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام جهت پایان دادن به آن، و نیز تلاش در راستای رفع محاصره ی ظالمانه از غزه را خواستارند. همچنین مقاومت دلاوران غزه و پیروزی‌های اخیر آن‌ها و نیز مقاومت فرزندان فلسطین در قدس و کرانه ی باختری و نیز پایداری پناهندگان فلسطینی در دیگر کشورها را پاس داشته و بر ضرورت وحدت و همدلی آن‌ها جهت رویارویی با چالش‌های کنونی تأکید نمودند؛ لذا حاضران، راهپیمایی‌های روز قدس و مشارکت ده‌ها هزار نمازگزار در مسجد الاقصی و راهپیمایی‌های بازگشت و اردوگاه‌ها و فداکاری‌های صدها شهید و هزاران مجروح فلسطینی را ارج نهاده و از جامعه ی بین المللی، به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را خواستار شدند.

شرکت کنندگان، مخالفت خود را با همه اشکال عادی سازی سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و ورزشی را با رژیم صهیونیستی اعلام کردند؛ چرا که این اقدام از جهت شرعی و عقلی حرام بوده، و بر هر مسلمانی واجب است که از تمامی ابزارهای موجود جهت رویارویی با این رژیم استفاده نماید. آن‌ها همچنین مواضع افتخار آمیز ورزشکاران، هنرمندان، نمایندگان مجلس و فعالان در این زمینه، در راستای به رسمیت نشناختن دشمن صهیونیستی را ستوده، و ادامه‌ی این اقدامات را تا فراگیر شدن این رویکرد نسبت به تمامی همپیمانان دشمن صهیونیستی ـ آمریکایی خواستار شدند.»

ایمنا یادآور می‌شود، سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از روز شنبه، ۳ آذرماه، با شعار «قدس محور وحدت امت» و حضور بیش از ۳۵۰ مهمان خارجی از صد کشور با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، آغاز شد و روز گذشته نیز مهمانان خارجی کنفرانس با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics