قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پنج راهکار فقهی انتشار اوراق منفعت پیام‌های بازرگانی

پنج راهکار فقهی انتشار اوراق منفعت پیام‌های بازرگانی

مجید پیره کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، با تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان پرداخت و به ایکنا گفت: کمیته فقهی در جلسه اخیر خود موضوع انتشار اوراق منفت بر روی پیام‌های بازرگانی و تبلیغاتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و در نهایت، اعضای کمیته فقهی با کلیات این موضوع موافقت کردند.

وی ادامه داد: ‌به اعتقاد کمیته فقهی سازمان بورس، موضوع پیام‌ها و تبلیغات می‌تواند به پنج  طریق، مبنایی برای انتشار اوراق منفعت قرار بگیرد. در راه اول، سازوکار بیع منفعت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بدین معنا که منفعت پیام بازرگانی واگذار می‌شود و کسی‌که دارای این منفعت باشد می‌تواند در زمان مشخصی در آینده از آن استفاده کند.

مجید پیره در مورد راهکار دوم گفت: با توجه به اینکه برخی از فقها، بیع منفعت را جایز نمی‌دانند، کمیته پیشنهاد کرد، از صلح منفعت استفاده شود و راه سومی که به اعتقاد کمیته فقهی می‌توان این اوراق را ساختاربندی کرد، استفاده از سازوکار بیع حق است.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در این ترتیب، کسی‌که دارای سرمایه و دارنده ورقه منفعت است، این حق را پیدا می‌کند که در زمان معینی، قراردادی را با آن عرضه‌کننده منعقد کرده و بتواند از آن منفعت استفاده کند.

پیره ادامه داد: راهکار چهارم، استفاده از صلح حق بود. در اینجا هم کمیته فقهی، مشابه به حالت صلح منفعت، برای اینکه مطابق دیدگاه فقهی مراجعی که بیع حق را جایز نمی‌دانند، رفتار کند، با استفاده از  قرارداد صلح برای حق موافقت کرد.

وی به راهکار پنجم کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: راهکار پنجم استفاده از قرارداد اجاره است و در این راهکار، کسی‌که دارنده ورقه منفعت است، منفعت یک دارایی مشخصی را در قالب عقد اجاره از یک عرضه‌کننده دریافت می‌کند و مطابق عقد اجاره، مالک آن منفعت می‌شود و می‌تواند در موقع سررسید، یا خودش از آن استفاده کند و یا منفعتی که از محل عقد اجاره به دست آورده است را به شخص دیگری واگذار کند.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان عنوان کرد: انشاء‌الله جزئیات این مصوبه بعد از تنظیم مصوبه کمیته فقهی ابلاغ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics