قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پنج شنبه احتمالاَ عید فطر است/ هلال ماه شوال در چهارشنبه تحت هیچ شرایطی با «چشم غیرمسلح» قابل رویت نیست
هفت باور اشتباه در مورد رؤیت هلال ماه

عضو ستاد استهلال دفتر رهبری، آخرین جزئیات رویت هلال ماه شوال را تبیین کرد؛

پنج شنبه احتمالاَ عید فطر است/ هلال ماه شوال در چهارشنبه تحت هیچ شرایطی با «چشم غیرمسلح» قابل رویت نیست

بوژمهرانی ضمن تشریح خرین وضعیت استهلال ماه شوال گفت: به احتمال قوی در صورت عدم بروز مشکلات غیر منطقی در کشورهای دیگر، عید فطر در ایران، عربستان و تمام کشورهای منطقه همزمان روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت خواهد بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، علیرضا بوژمهرانی در خصوص آخرین وضعیت استهلال ماه شوال، به شبستان گفت: مقارنه بین ماه و خورشید برای هلال شوال ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شامگاه سه شنبه ۲۱ اردیبهشت (۲۸ ماه مبارک رمضان) روی خواهد داد.

این عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کرد: اولین غروب خورشید بعد از مقارنه، روز چهارشنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان می‌باشد.

وی افزود: مختصات هلال ماه روز چهارشنبه به گونه‌ای است که در تمام پهنه ایران فقط با چشم مسلح یعنی با ابزار هایی مانند دوربین های دوچشمی و تلسکوپ‌ها قابل رویت است به شرط اینکه شرایط جوی هم مناسب باشد.

بوژمهرانی بیان کرد: هر چقدر از سمت جنوب غربی ایران (منطقه آبادان) به سمت سرخس حرکت کنیم وضعیت مختصات هلال ضعیف‌تر می‌شود و نیاز به ابزارهای قدرتمندی برای رصد است ولی هلال در تمام ایران قطعا دیده خواهد شد.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه هلال ماه شوال تحت هیچ شرایطی با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست، خاطرنشان کرد: این مسئله به دلیل باریکی فوق العاده زیاد این هلال است و دیدنش نیازمند یک کار فنی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقویم کشور ما بر اساس متن‌های مقام معظم رهبری تنظیم می‌شود، حضرت آقا نیز رویت با ابزار را حجت می‌داند؛ برای همین در تقویم ها روز پنج شنبه به عنوان عید سعید فطر در ایران اعلام شده است.

بوژمهرانی با اشاره به عید سعید فطر در سایر کشورهای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در عربستان سعودی و کشورهای همسایه یک روز زودتر از ایران آغاز شده است لذا روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در کشور ما روز سی ام ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه روز سه شنبه در عربستان مقارنه ماه و خورشید بعد از غروب خورشید در مکه مکرمه رخ می‌دهد و در شهر مکه هم غروب هلال زودتر از غروب خورشید می‌باشد و در تقویم رسمی عربستان سعودی هم به عنوان تقویم ام القری، سی ام ماه مبارک رمضان اعلام کردند لذا به احتمال قوی در صورت عدم بروز مشکلات غیر منطقی در کشورهای دیگر، عید فطر در ایران، عربستان و تمام کشورهای منطقه همزمان روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت خواهد بود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ادامه افزود: البته بعضی از کشورهایی که دارای اکثریت جمعیت شیعه هستند و مقید به رویت هلال با چشم غیر مسلح می‌باشند مانند پاکستان، افغانستان، عراق، آذربایجان و کشور مراکش که یک مبنای خاصی برای رویت هلال دارد که حتما بایستی هلال با چشم دیده شود، ممکن است روز جمعه به عنوان عید سعید فطر اعلام شود ولی در بیشتر کشورهای اسلامی و ایران روز پنج شنبه عید فطر اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics