قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پنج پرونده ویژه در ششمین شماره ماهنامه رسائل
پنج پرونده ویژه در ششمین شماره ماهنامه رسائل

تازه‌های مطبوعات

پنج پرونده ویژه در ششمین شماره ماهنامه رسائل

ششمین شماره رسائل با پنج پرونده: «مسئله اجتماعی حجاب»، «آیت‌الله را بهتر بشناسیم»، «اقتصاد اسلامی داریم»، «عرفی شدن حوزه در مواجهه با امر سیاسی» و «پرسش‌گری و پویایی اندیشه» منتشر شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، ششمین شماره ماهنامه رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه آبان ۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینی‌پور منتشر شد.

این ماهنامه آثار و گفتارهایی از: محمدحسین صفار هرندی، عبدالرضا ایزدپناه، محمدصادق کوشکی، مهدی‌هادوی تهرانی، عبدالحسین خسروپناه را در بر دارد و شماره جدید رسائل با پنج پرونده: «مسئله اجتماعی حجاب»، «آیت‌الله را بهتر بشناسیم»، «اقتصاد اسلامی داریم»، «عرفی شدن حوزه در مواجهه با امر سیاسی» و «پرسش گری و پویایی اندیشه» منتشر شده است.

در پرونده نخست رسائل با عنوان «مسئله اجتماعی حجاب» که ادامه پرونده حجاب در شماره پیشین است، تلاش شده است تا موضوع حجاب به صورت یک مسئله مهم اجتماعی که فرهنگ جامعه معاصر را دچار مشکل کرده است، با رویکردی اجتماعی، نقد و جریان شناسی شود.

در «آیت‌الله را بهتر بشناسیم»، دومین پرونده این ماهنامه، نویسنده فارغ از نگاه‌های سیاسی به دنبال شخصیت شناسی آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تفاوت اصلی رییس جدید مجمع با رییس فقید پیشین، بیشتر به تفاوت مراحل رشد و ارتقاء جایگاه این دو بزرگوار باز می‌گردد؛ از این رو، در ابتدای این بخش، تفاوت‌های این دو شخصیت بزرگوار این‌گونه بیان شده است:

پنج پرونده ویژه در ششمین شماره ماهنامه رسائلمرحوم آقای ‌هاشمی رفسنجانی، هر چند تحصیل کرده حوزه علمیه بود و مدارج علمی را تا حضور در درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) طی کرده بود. اما با حضور در کوران مبارزات انقلابی، ادامه تحصیل و تحقیق در حوزه را رها کرد و از مناصب حوزوی چون استادی و شاگرد پروری و مرجعیت علمی و عملی بازمانده. با این‌حال به دلیل سابقه مبارزاتی و همراهی دیرینه با امام راحل، همیشه در صدر تصمیم‌گیری‌های انقلاب و سپس نظام اسلامی قرار گرفت و به مناصب ارشد حاکمیتی رسید.

اما آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی، تمام مدارج اصلی حوزوی، از سطوح طلبگی تا رتبه‌های مختلف استادی و تدریس را در حوزه نجف و قم گذرانده است و علاوه بر تحقیقات گوناگون علمی و تألیفات متعدد، سال‌هاست در عالی‌ترین کرسی تدریس فقه و اصول اندوخته‌های خویش را به شاگردان خود منتقل می‌کند. وی در کنار جامعیت علمی، مرجعیت عملی گروهی از مقلدان شیعه را درک کرده است.

سابقه مبارزاتی آیت‌الله شاهرودی در عراق و همراهی او و استاد شهیدش مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر صدر با انقلاب و نهضت اسلامی مردم ایران و سپس حضور مؤثر در ایران و پی‌جویی اهداف امام خمینی (ره) سبب شد که از همان ابتدای پیروزی انقلاب، مسئولیت‌های گوناگونی به وی واگذار شود. ارتقاء رتبه حوزوی او، هیچ‌گاه مانع از انجام وظایفی نگشت که از جانب ولی‌فقیه بر ذمه‌اش نهاده می‌شد.

دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتصاب فردی در تراز عالی‌ترین مقامات فقهی و حوزوی بر ریاست آن‌ که از دیرباز به دنبال درک نظامات اسلامی در اداره جامعه بوده است، می‌تواند دوره بازیابی اهداف این مجمع از سوی ولی‌فقیه باشد، از این رو در این پرونده ابعاد گوناگون این انتصاب و شخصیت ایشان بررسی شده است.

موضوع سومین پرونده «عرفی شدن حوزه در مواجهه با امر سیاسی» است که در این بخش موضوعاتی همچون: هویت سیاسی حوزه علمیه بعد از پیروزی انقلاب، دغدغه‌ها و پروژه‌های فکری، دور کردن این عقبه فکری از انجام رسالت خویش و تبدیل شدن حوزه علمیه به سکولار مدرن واکاوی شده است.

در پرونده پایانی رسائل با عنوان «پرسش‌گری و پویایی اندیشه»، جایگاه کتاب در ایجاد تفکرات و پاسخ‌گویی به شبهات روز بررسی شده است.

همچنین در این بخش برخی کتاب‌های تازه منتشر شده همچون «راز خلقت و بقاء»، «حکمت سیاسی اسلام»، «جایگاه وحی در فلسفه سیاسی اسلام» و «معاد آموزی در هندسه دین» معرفی شده است.

بنابرگزارش رسا، ششمین شماره ماهنامه رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه آبان، با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از روزنامه‌فروشی‌ها و گیشه‌های معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics