قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پژوهشی در مفهوم و حکم «مفسد فی الارض»
پژوهشی در مفهوم و حکم «مفسد فی الارض»

پژوهشی در مفهوم و حکم «مفسد فی الارض»

مقاله حاضر تقریرات درس خارج آیت‌الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی در خصوص بررسی موضوع، درک حدود، مقدار گسترش و حکم «مفسد فی الارض» می‌باشد که به قلم یکی از شاگردان ایشان تنظیم شده است.

شبکه اجتهاد: از عناوینی که در قرآن کریم مکرّر به کار رفته و فی‌الجمله حکم جزایی خاصّی برای آن ذکر شده است «افساد فی‌الارض» می‌باشد که با تعابیر مختلفی از آن یاد شده است.

درک حدود، موضوع و مقدار گسترش آن و اینکه حکم «مفسد فی‌الارض» چیست از لازم‌ترین و حسّاس‌ترین مباحث قرآنی و روایی است. بی‌تردید رسیدن به استنباطی روشن و قوی در این زمینه می‌تواند تأثیر مهمّی را در حقوق جزا و اجرای حدود در مورد مفسد فی‌الارض داشته باشد که در پرتو آن معلوم خواهد شد که آیا «افساد فی‌الارض» بر تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان سی‌دی‌های مستهجن اطلاق می‌شود؟

با توجه به مصوّبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تولیدکنندگان و پخش کنندگان سی‌دی‌های مستهجن و اطلاق «مفسد فی‌الارض» بر این افراد، سؤال اساسی این است که با تمسک به آیات و روایات مرتبط با این موضوع آیا می‌توان حکم مفسد فی‌الارض را در مورد این افراد جاری دانست؟

نوشتار حاضر که به قلم حجت‌الاسلام سید حامد طاهری از خارج آیت‌الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی تنظیم شده، کوششی است در این زمینه که می‌تواند رسیدن به این هدف را بیش از پیش هموار نماید و تکمیلی با نگرش ژرف بر تلاش‌های گذشته باشد.

برای‌ دریافت متن کامل مقاله پژوهشی در مفهوم و حکم «مفسد فی الارض» اینـجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics